Collage, the work of Zav Designers and Builders Company, (Parsa Erdem, Mohammad Reza Qudousi)
Lobby of Le Monde office building, Alireza Iliavi, Azadeh Rahimi

استودیوی کوی فراز، اثر پارسا اردم، محمدرضا قدوسی

از سه طرح برتر در بخش طراحی داخلی

در طرّاحی این خانه­‌ی کوچک، خواستیم بیشترین فضا و آزادی ممکن را به‌­وجود آوریم: فضایی خالص برای فکر کردن و بیشتر زندگی کردن؛ هدف این بود که کاربر، در هر زمان، بیشترین فضای ممکن را در اختیار داشته باشد. حتّا مبلمان هم طوری طرّاحی شد که چندمنظوره باشد ــ مثلاً تخت به عنوان کاناپه هم استفاده شود ــ و در زمان‌های مورد نیاز با پارتیشن‌های سبُک فضا را تفکیک کند. بنابراین خانه را پاک کردیم و فقط عناصر اصلیِ سقف، کف و دیوارهای پیرامونی را نگه داشتیم. برای ساده کردن فضا هر چیزی که لازم بود از قبیل رادیاتور، کمد، سرویس بهداشتی، چراغ، پنجره‌­ها، دستگیره‌­ها، کلید و پریزها و پرده‌­ها را در داخل دیوارهای پیرامونی و سقف تعبیه کردیم؛ در نتیجه مرزهای بسیار ظریفی روی دیوارها و سقف پدید آمد.

دیاگرامِ ارتباطی و فضایی

موضوع بعدی که ارتباط مستقیم با آزادی فضا داشت دیاگرامِ ارتباطی و فضایی بود. در این مورد خاص،آشپزخانه، به خاطر چیدمان کلاسیک، در کاهش ارتباط فضایی و از بین بردنِ فضاهای خالی مؤثّر بود، بنابراین به فکر تغییر دیاگرام آشپزخانه و متمرکز کردن بخش‌های مختلف آن افتادیم. حجمِ به­دست آمده براساس تحلیل روابط و کاربری بخش‌های مختلف آشپزخانه و تعریفِ مجدّدِ آنها در یک مجموعه‌­ی متمرکز پدید آمده است.

این پروژه در اواخر سال ۸۶ آغاز شد و در اواسط سال ۸۷ به پایان رسید. پس از تخریب دیوارها و سقف‌های کاذب، انجام تغییرات جدید با عملیّات بنّایی دیوارهای جدید و سپس عایق­‌بندیِ سرویس بهداشتی و اجرای تأسیسات الکتریکی و بهداشتی و کاشی­‌کاری سرویس‌ها دنبال شد. در ادامه سقف جدید و دیوارهای باقیمانده، پس از زیرسازیِ کف و اجرای سازه‌­ی فلزّی آشپزخانه، با پانل‌های گچی اجرا شدند. کمدها و رویه­‌ی رادیاتورها نیز با ام.دی.افِ. خام و چوب تکمیل شدند. تا حدّ امکان سعی شده‌است از مصالح طبیعی در ساخت فضا استفاده شود تا انرژی مثبت آن‌ها بر کاربر مؤثّر افتد.

معماری معاصر ایران: اداری، طراحی داخلی

___________________________________

نام پروژه: استودیوی کوی فراز
طرّاح پروژه: شرکت طراحان و بناکنندگان زاو،
معماران: پارسا اردم، محمدرضا قدوسی
مجری: شرکت طراحان و بناکنندگان زاو
همکاران طراحی: فاطمه رضایی، پریسا بهزادپور
مکان: تهران، سعادت­ آباد، کوی فراز
مساحت: 58 متر مربع
تاریخ تکمیل پروژه: شهریور 1387

مدارک فنی


منتشر شده در : پنج‌شنبه, 8 آگوست, 2019دسته بندی: طراحی داخلی, طراحی داخلی / اداریبرچسب‌ها: , ,