فست‌فودِ یوفو گروه معماری رستاک؛ سیّد‌حسین میرزایی
استادیوم موزِس مابْهیدا

استادیوم گرین پوینت
معماری از دفتر معماری گِرکان، مارگ و شرکا (جی­اِم­پی)
متن از گِرکان، مارگ و شرکا
کِیپ تاؤن، آفریقای جنوبی

Green Point Stadium
Architecture by Gerkan, Marg & Partners (gmp)
Text by Gerkan, Marg & Partners
Cape Town, South Africa

مناطق مسکونی استادیوم گرین پوینت را احاطه کرده‌­اند، و نزدیک ناحیه­‌ی اداری مرکزی شهر کیپ تاؤن است، که اکنون جاذبه‌­ی توریستیِ اصلی شهر به شمار می‌­رود.
کانسپت طرّاحیِ پروژه با نیازهای کاربردی محض ترکیب شده است. این ایده برای تماشاچی‌ها سازه‌­ای منطقی و در عین حال حسّی را فراهم کرده است، و در داخل استادیوم نیز جوّی فوق‌­العادّه عالی ایجاد می­‌کند ــ خواه برای مسابقات فوتبال و راگبی، و خواه برای برگزاری کنسرت. استادیوم گنجایش 68,000 نفر را دارد که در سه تایِـر (tire) سامان یافته است. راهروهای دسترسی وسیع در طبقات 2 و 6 از «لابی‌های» دور آرِنا، به تماشاچیان امکان می­دهند که به‌­راحتی حرکت کنند ــ مکانی برای مکثی کوتاه و حرکت آسان به هر نقطه­‌ی دلخواه از استادیوم. میدان بازی (the pitch) از «لابی‌ها» قابل رؤیت است. «لابیِ» بالایی در ارتفاع 25 متری نمایی پانورامیک به سمتِ منطقه‌ی گرین پوینت، شهر کیپ تاؤن و اقیانوس دارد.
شا‌ه‌­تیرهای خرپای فولادی روی کابل‌های حمّال، هسته­‌ی مرکزی سقف را تشکیل داده­‌اند که در دو طرف روکش شده‌­اند. سقف که مساحتی برابر 36,000 متر مربّع دارد، از شیشه­‌ی لمینیت پوشیده شده است. حلقه­‌ی داخلی به قطر 16 متر از شیشه­‌ی شفّاف ساخته شده تا میدان بازی نور طبیعی را به حدِّ وفور دریافت کند؛ این در حالی­ست که نواحیِ خارجی که با شیشه پوشیده شده، لعاب داده شده‌­اند تا از اتلاف حرارت جلوگیری کرده و جلوی عبور نور مستقیم را تا %80 بگیرد.
قسمتِ تحتانی سازه‌­ی سقف، مشابه نماها، با غشای مات پوشیده شده‌­اند، که نه تنها تأسیسات فنّی را می‌پوشاند، بلکه عایق صدا نیز هست.
سیستم صوتی (بلندگوها)، نورافکن‌ها و سیستم نورپردازیِ استادیومْ درونِ سقفْ کار گذاشته شده‌­اند. به‌­رغم وزن 4,500 تُنیِ شیشه­‌ها، سقف در مقایسه با سقف‌هایی در این ابعاد، هنوز سازه‌­ای سبُک­‌وزن به­‌شمار می­‌رود.
نمای استادیوم به­‌شکل غشایی متشکّل از پروفیل‌های افقیْ طرّاحی شده است. سیلوئتِ موج­­دارِ استادیوم آن را به یک تندیس شفّاف در ابعاد بزرگ مبدّل ساخته است. این غشا یک نوع شیشه­‌ی نیمه­‌شفّاف با پوشش نقره است، که سازه­‌ی حمّال بار را مانند نقابی پوشانده است، در حالی که امکان انداختن نیم­‌نگاهی به درون را فراهم می‌­سازد. با شرایط آب و هواییِ مدام در حال تغییر کِیپ تاؤن، این نقاب با توجّه به میزان نور و انعکاس آن و حال و هوای هر روز، تغییر می­‌کند: سفید و سبُک در روزهای روشن تابستان، و خاکستری و گرفته در روزهای طوفانی زمستان. هنگام غروب، تابشی قرمزرنگ سراپای استادیوم را می­‌پوشاند. شب­‌هنگام، مانند یک فانوس چینی می‌­درخشد، و درون خود را نشان می­‌دهد.

سطح زیربنای کل: 110,000 متر مربّع
تایـر: 3
صندلی: 68,000
جایگاه اختصاصی: 134
صندلیهای رسمی: 2,800
جایگاه‌های ویژه‌­ی صندلی چرخدار: 120
جایگاه‌های ویژه­‌ی خبرنگاران: 290
پارکینگ‌های زیرزمینی برای اتومبیل: 1,200
طول استادیوم: 290 متر
عرض استادیوم: 270 متر
ارتفاع استادیوم: 48 متر
مساحت سقف: 36,000 متر مربّع
متریال سقف شیشه­‌ی لمینیت‌­شده، غشای پی­‌وی­‌سیِ دیافانوس
معماران: فون گرکان، مارگ و شرکا (جی­ام­پی)
طرّاحی: فولکوین مارگ، هوبرت نینهوف، رابرت هورمز
رئیس پروژه: رابرت هورمز
مدیر پروژه: مایکل روگ
کانسپت سازه و طرّاحی سقف: شْلایخ برگرمان و شرکا، کْنوت گوپِرت به همراه توماس موشْنِر
مهندس سازه: شرکتِ (BKS(Pty ، مهندسین مشاور ایلیزو، هِنری فاگان و شرکا، کِی­‌اِف­‌دی ؤیلکینسِن، آرکوس گیب
پیمانکاران اصلی: جِی­وی موری و رابرتْز، [WBHO[Roof، جِی­وی پْفایفِر زِیل و هِبِتکنیک و بیردِیر
کارفرما: شهر کِیپ تاؤن

مدارک فنی
منتشر شده در : سه‌شنبه, 5 ژانویه, 2021دسته بندی: عمومی, فرهنگی هنری ورزشیبرچسب‌ها: