استادیوم گرین پوینت
شرکت معمــاری ایســتا، سیّدحسین میرزایی

استادیوم موزِس مابْهیدا
معماری از دفتر معماری گِرکان، مارگ و شرکا (جی­اِم­پی)
متن از گِرکان، مارگ و شرکا
دوربان، آفریقای جنوبی

Moses Mabhida Stadium
Architecture by Gerkan, Marg & Partners (gmp)
Text by Gerkan, Marg & Partners
Durban, South Africa

استادیوم موزس مابهیدا روی یک سکّوی مرتفع، در پارک ورزشی مرکزی، در ساحل اقیانوس هند واقع شده که دسترسی به آن از شهر و ایستگاه از طریق یک رشته پلّکانِ عریض صورت می­‌گیرد. یک طاق به ارتفاع 105 متر بر فراز استادیوم قرار گرفته که حکم یک شاخص را در منطقه دارد، چراکه از فاصله­‌ی زیاد قابل رؤیت است. ورودی اصلی در انتهای جنوبی پارک طویل ــ 5/1 کیلومتر ــ ولی کم­‌عرض به شکل نمادین دروازه­‌ی استادیوم به طرف شهر است، و فُرم آن از انشعاب طاقی عظیم شکل گرفته است. از اینجا، نمایی پانورامیک از شهر و اقیانوس هند دارید. طاقی، به‌سانِ پرچمی حضور استادیوم جدید را اعلام می­‌کند، و آن را به یک آیکون جالب توجّه در خطِّ افقِ شهر دوربان تبدیل می­‌کند؛ این ساختمان توسّط جمعیّت چندنژادی شهر به صورت یک رنگین­‌کمان وحدت­‌بخش تأویل می­‌شود و، اگر از بالا دیده شود، بازنمایی پرچم آفریقای جنوبی است.
برای جام جهانی 2010، استادیوم مجهّز به صندلی برای 70,000 نفر شد. بعد از اتمام مسابقات، این تعداد به 56,000 نفر کاهش یافت، امّا این امکان همواره وجود دارد که در صورت نیاز تا سقف 85,000 نفر افزایش یابد. ساختمان شرایطی عالی را در اختیار تماشاچیان، خبرنگاران، و مهم­تر از همه، ورزشکاران، قرار می­‌دهد: با امکانات VIP ، آتریوم‌هایی «رئیس جمهور» و «اقیانوس» (هر دو با بیش از پنج طبقه ارتفاع)، اتاق‌های کلاب و 130 جایگاه ویژه برای تماشاچیان.
شکل جام­‌مانند استادیوم نتیجه­‌ی کُنشِ متقابل سازه‌­ی سقف مدوّر با هندسه­‌ی سه شعاعیِ (triple radius) آرِنا است. طاقی عظیم، وزن سقف غشای داخلی را حمل می­‌کند. غشای سقف که پوشش ETFE دارد اجازه­‌ی عبور %50 نور خورشید را می­‌دهد، در عین حال که سایه نیز تولید می‌­کند.
ورقهای پوسته‌­ی بُرش­‌خورده‌­ی نما به طرف لبه­‌ی بیرونی سقف بالا می‌­روند، و نمایش زیبایی از سایه‌­روشن را خلق می­‌کنند و امکانِ دیدنِ نماهایی جزئی از درون استادیوم را فراهم می­‌سازند؛ این باعثِ بخشیدن احساس سبُکی به بنا می­‌شود. ورقه‌­های پوسته‌­ی بُرش‌­خورده­‌ی نما در برابر باران‌های سیل­‌آسای منطقه، بادهای شدید و نور مستقیم خورشید، نیز حفاظ ایجاد می‌­کند.

سطح زیربنای کل: 92,300 متر مربّع
تایر: 3
صندلی: 70,000 (برای جام جهانی فوتبال 2010)
جایگاه اختصاصی: 130
جایگاه‌های ویژه‌­ی صندلی چرخدار: 80
جایگاه‌های ویژه­‌ی خبرنگاران: 63
پارکینگ‌های زیرزمینی برای اتومبیل: 1,500
طول استادیوم: 290 متر
عرض استادیوم: 290 متر
طول طاقی: 340 متر
بلندترین نقطه­‌ی طاقی: 105 متر
معماران: فون گرکان، مارگ و شرکا (جی­ام­پی)
طرّاحی: فولکْوین مارگ، هوبرت نینهوف، هولگِر بِتْز
رئیس پروژه: هولگِر بِتْز
مدیر پروژه: شرکت مدیریّت پروژه‌­ی ایبهولا لِتو JV
کارفرما: اُستانِ دوربان، واحد پروژه‌­های استراتژیک
عکّاسی: مارکِس بْرِت

مدارک فنی
منتشر شده در : سه‌شنبه, 5 ژانویه, 2021دسته بندی: عمومی, فرهنگی هنری ورزشیبرچسب‌ها: