از پنج طرح راه یافته به مرحله ی نیمه نهایی مسابقه ی شار
دفتر معماری جوانمرد و همکاران (کد 13000)

معمار: علیرضا جوانمرد
همکاران: امیر ابریشمی، سحر فتحی آذر، فرنوش همتی، ندا رحیمی، هرمز شهبازی، محمدرضا شایانی، سامان تدین
پروژهی مسکونی شار واقع در کامرانیه، در زمینی به وسعت تقریبی 5,000 متر مربع با زیربنایی حدود 36,000 متر مربع در 18 طبقه طراحی و سعی شد که بیشترین سازگاری با سایت لحاظ شود. پس حداکثر درختان در طراحی حفظ شدند و بالکنهای سبز با ارتفاع تقریبی 6 متر در نظر گرفته شده که مشمول سطح اشغال شهرداری نیست و ایجاد فضای سبز برای واحدها و برخی مشاعات را فراهم میکند. با توجه به درختان کهنسال سایت، خلق فضای سبز در میان فضای زندگی و همسایگی جزو ایدههای اصلی بود که محل مسکونی را از فضای پرهیاهو و شلوغ شهری تفکیک میکنـد. استـفاده از گـیاهای زیـنتی، بـاغچههـای سبز و شیوههای نوین آبیاری هوشمند (قطرهای و بارشی) موجب ایجاد یک اکوسیستم جدید میشود.
توجه به بناهای همجوار و برنامههای ساختوساز در زمینهای وسیع اطراف در آیندهی نزدیک باعث شد تا در جهتیابی بازشوها، بر حفظ حریم خصوصی و ایجاد دورنماهای متنوع بصری دقت شود که این عوامل، نورگیری خوب و مدیریت آسان انرژی و تهویهی ساختمان را میسر میکند. استفاده از مصالحِ سنگ، آهن و چوب هم راستا با سازگاری بنا با محیط شمیرانات است. از آنجا که ایرانیان از قدیم به تجمل و جزئیات پرنمایه علاقه داشتهاند، بافتهای متنوعی بر روی نما و معماری داخل واحدها اجرا شده است.
از دیـدگاه طـراح و بـر اسـاس بـرنـامـهی فیـزیـکی، زیربنای 2066 متری هر طبقه به نحوی شکل گرفته که واحدها دورترین فاصلهی ممکن را با یکدیگر داشته و دارای پیش ورودی مستقل باشند. این امر به تک واحدی بودن پروژه کمک میکند. به منظور خلق فضایی یگانه و تک واحدی، سبکسازی وزن حاصل از یک نمای پیوسته و ممتد برای دید بصری عابران، ایجاد بالکنهای سبز در طبقات مختلف، ایجاد تداوم بصری در محور شمالی-جنوبی و هدایت نور جنوبی به فضای داخلی ساختمان، سه شکاف در نما و پلان لحاظ شد. تورفتگیها و پیش آمدگیهای نما، ترکیبی هندسی از احجام دینامیکی ست.
ایـن طـرح دارای 12 طبـقه بـا پـنج طبـقه زیـرزمیـن، 5 آسانسور، بام سبز و تسهیلاتی ازجمله سینما، سالن ورزش، سالن برگزاری جشنها و سایر امکانات رفاهی می باشد.
نظرات هیئت داوران دربارهی طرح 13000:
شافعی دربارهی این طرح گفت: «هرچند من از زاویه های 45 درجه چندان خوشم نمیآید اما به هر حال این طرح استعداد بهتر شدن را دارد، زیرا بر اساس هستههای مرکزی، دارای یک منطق اجرایی است و نسبت فضاهایش هم درست است. اما آسانسور که نمیتواند به هوای آزاد باز شود.»
نیکبخت: «به نظر من تا حد زیادی میتوان این طرح را اصلاح کرد. این پروژه کاربردیتر از دیگر طرحها دیده شده اما بیشتر به درد شهرهای شمالی و زمینهای رو به دریا میخورد.»
امیری: «به نظر من این طراح، پلانهای لوکس را میشناسد.»
این طرح از نظر هیئت داوران مناسب راهیابی به مرحلهی دوم داوری شناخته نشد.
مدارک فنی