از پنج طرح راه ­یافته به مرحله­ ی نیمه­ نهایی مسابقه­ ی شار، واو استودیو (کد 3100)،امین تاج­سلیمان، سامان شمس­بکی، سخی شیرمحمدی، آرش علی­‌آبادی، افشین فرزین
از طرح ­های شرکت ­کننده در مسابقه ی شار، نوشهر نگار (کد 16000)،امید ریسمانچیان، رحمان شکوهی، نوید مجتبایی

از طرح ­های شرکت ­کننده در مسابقه­ ی شار

دفتر مشاور معماری گام ما (کد 11000)

فریدون بدر، فریار جواهریان، فروزان وحدتی، مریم رحیمی‌دانش

گروه طراحی: فریدون بدر، فریار جواهریان، فروزان وحدتی، مریم رحیمی‌دانش، یاسمن کریم‌بخش، محمد امینیان، سهیلا ابراهیمی، الناز شجاعی، سیمین پوررمضان، مریم حقیقی، مریم فردوسی، سمیه آقایی، نگین مبشر

هر واحد= یک آپارتمان

این زمین دو امتیاز بزرگ دارد: اول آنکه آب قنات از شمال‌شرق وارد زمین می‌شود، به‌ صورت ثقلی درختان را آبیاری می‌کند و از جنوب‌شرقی خارج می‌شود، یعنی دقیقاً شیوه‌ی آبیاری باغ ایرانی را دارد؛ دوم اینکه 143 درخت کهن‌سال، شامل 17 درخت گردو و سایر درختان دائمی میوه‌دار و به‌خصوص 95 چنار تنومند با قدمت 60 تا 70 سال در زمین قرار دارند که هم‌اکنون این قطعه زمین را به باغی مصفا تبدیل کرده‌اند.
درختان موجود در این محدوده را به هم متصل و سطوح غیر‌قابل ساخت را تعریف کردیم. ساختمان گرداگرد مکان‌های درخت‌دار جانمایی می‌شود یا به‌ عبارت دیگر، ساختمان دور تا دور درختان می پیچد و به‌ صورت ارگانیک شکل می‌گیرد.
به‌ دنبال یک شکل هندسی بودیم که غیرمتعارف بوده و کمتر در گوشه و کنار جهان دیده شده بوده، در تهران هم اصلاً تا به ‌حال مورد استفاده قرار نگرفته باشد؛ چون مهم است که این پروژه منحصر به ‌فرد باشد، معماری قدرتمندی داشته باشد و بتواند در آینده تبدیل به یک نماد شهری شود. در ضمن دنبال یک الگوی جدید برای مجتمع مسکونی بودیم که پاسخگوی نیازهای امروزی و آینده باشد. از این رو مثلث را به ­عنوان مضمون هندسی پروژه اتخاذ کردیم: مثلث در پلان­ ها، مقاطع و نماها به ‌کار رفته و به ‌عنوان نماد اصلی پروژه در قالب یک هرم سنگی مجسمه‌ای در لابی قرار گرفته است. مثلث صلب‌ترین شکل هندسی است و به ‌خصوص از لحاظ سازه‌ای و در طراحی معماری هم در مقایسه با مربع، مستطیل یا دایره پویا ترین شکل هندسی می‌باشد؛ هر چند که طراحی با مثلث کار بسیار دشواری‌ست اما این فرم هندسی باعث ایجاد فضاهای غیرمتعارف، کاملاً جدید و دینامیک می‌شود. کار کردن با مثلث چند‌حسن دارد: اول آنکه فضاهایی با اشکال هندسی ذوزنقه‌ای و زاویه‌های غیر 90 درجه به ‌وجود آورده که هم مدرن‌تر و هم پویاتر هستند و از لحاظ چیدمان مبلمان، با سلیقه‌ی جوانان سازگارترند. دوم اینکه یک نظم حجمی در نماها ایجاد شده که با جابه‌جایی بالکن‌های مثلث‌شکل در طبقات زوج و فرد تشدید شده و طرح نما را به‌ صورت یک بافت حصیری در مقیاس بزرگ تعریف کرده است. مزیت سوم این است که زاویه‌های دید به چشم‌اندازهای بیرون را افزایش می‌دهد.
فضاهای دور تا دور ساختمان از ستون آزاد هستند و ستون­ ها همیشه 3 متر داخل‌تر شروع می‌شوند، زیرا مثلث‌های بالکن‌ها، یک‌طبقه در‌میان متغیر هستند و لازم است تا به‌ صورت کنسول اجرا شوند.
طبقه 11 و 12 دارای فضاهایی با ارتفاع 2 طبقه هستند که در نما به‌وضوح آشکار است. بافت درشت حصیری نماها، شکلی بروتالیست (Brutalist) به ساختمان می‌دهد که با استفاده از جزئیات ظریف دیوارهای پوششی و به‌خصوص رنگ‌های ملایم شیشه‌ها و رفلکس بودن 20درصدی آنها متعادل می‌شود.

gammaconsultants@gmail.com

نظرات هیئت‌ داوران درباره‌ی طرح 11000:
این طرح از نظر هیئت‌داوران مناسب راه‌یابی به مرحله‌ی دوم داوری شناخته نشد. قرار گرفتن درختان در پاسیوی مرکزی، غیر‌مجاز بودن پاسیوی مرکزی، مشکل در نورگیری، نادرستی تقسیم فضای عمومی و خصوصی و وجود دو راهروی باریک در پلان، از جمله دلایل حذف این پروژه در نخستین مرحله‌ی داوری بود.

مدارک فنی


منتشر شده در : پنج‌شنبه, 16 جولای, 2020دسته بندی: مقالات, آپارتمانی, مسکونی, کانسپتبرچسب‌ها: