جاناتِن لایونهاوِد Jonathan Leijonhufvud مترجم: الناز شمالی
تئاتر آگورا لِلی­استات، هلند/ یو.اِن.استودیو، 2007

آلفا رومئـــــو
ایتالیــــــــــــــــــــا
مترجم: الناز شمالی

آلفا رومئو یک برند معتبر در صنعت خودروسازی ایتالیا است. این کمپانی خودروسازی با نام تجاری آلفا که کوتاه‌ شده‌ی یک عبارت ایتالیایی است در 24 ژوئن سال 1910 در میلان تاسیس شد و انواع خودروهای شهری و مسابقه‌ای را تولید می‌کند. پیش از وقوع جنگ جهانی دوم تمرکز اصلی این شرکت خودروسازی بر تولید انواع موتور برای اتومبیل‌های مسابقه‌ای بود. از سال 1920 نام این کمپانی به آلفارومئو تغییر یافت. الکساندر داراک (Alexandre Darracq) کارآفرین، صنعتگر و خودروساز فرانسوی و نیکولا رومئو (Nicola Romeo) صنعتگر، کارآفرین و مهندس ایتالیایی بنیان‌گزاران این شرکت خودروسازی بودند. از دهه‌ی 1930، سازندگان برجسته در طراحی بدنه‌ی مناسب برای خودروهای مسابقه‌ای تولید این کمپانی خود را به چالش کشیدند. ایتالیا به عنوان یک کشور مرفه در پایان جنگ جهانی دوم به تدریج ظهور کرد که تولید انبوه را به همراه داشت.
سری زیبای جولیتا (Giulietta) که در اواسط دهه‌ی 1950 وارد بازار شد و دو شرکت ایتالیایی طراحی خودرو و بدنه‌سازی گروپو برتونه (Gruppo Bertone) و پینینفارینا (Pininfarina) مدل‌هایی را برای آن طراحی کردند، راه را هموار کرد. آنها ایده‌ی «طراحی خوب» (Bel Design) را که از میلان پدیدار شد گسترش دادند تا محصولات بزرگ‌تر را در بر بگیرد. این ایده همچنین توسط مارچلو نیزولی (Marcello Nizzoli) در طراحی ماشین‌های تحریر اولیوتی (Olivetti)، توسط پیاجو (Piaggio) در موتور اسکوتر وسپا (Vespa) و توسط فیات (Fiat) در خودروهای کوچک 500 بکار گرفته شد. اتومبیل‌های مسابقه‌ای این کارخانه مانند جولیتا اسپایدر (Giulietta Spider) که توسط پینینفارینا و جولیتا اسپرینت (Giulietta Sprint) که توسط گروپو برتونه طراحی شدند نمونه‌های بارزی است که اجزای آن هماهنگی متناسبی دارند و هنوز با گذشت بیش از نیم سده تحسین می‌شوند. طی سال‌های بعدی، این کمپانی در بازارهای بین‌المللی با مدل‌هایی مانند اسپایدر دوئتو ((Spider Duetto و جولیا برلینا (Giulia Berlina) که حتی امروزه از جایگاه ویژه‌ای برخوردار هستند، حضور موفقی داشت. مانند دیگر مدل‌های موفق این کمپانی مدل افسانه‌ای آلفاسود (Alfasud) توسط کمپانی ایتالیایی جورجتو جوجارو (Giorgetto Giugiaro) طراحی شد. یک خط تولیدی ویژه به طور انحصاری برای این خودرو ایجاد شد.
آلفارومئو در دوران بحران نفتی دهه 1970 مسیر دشواری را پشت سر گذاشت و در نهایت فیات از آن پیشی گرفت. با این حال، اعتبار از دست‌رفته‌ی آلفارومئو با معرفی مدل 164 گوه‌ای آر زد (RZ) طراحی شده توسط زاگاتو (Zagato) در دهه‌ی 1980 احیا شد. در اواخر دهه‌ی 1990، معرفی 156، شهرت این شرکت در سبک و عملکرد را تقویت کرد. این مدل که هنوز هم چشمگیر است، خطوط صافی دارد که حس یکپارچگی کامل را تداعی می‌کند. این رویکرد طراحی در مرکز طراحی آلفا در آرزه ((Arese با مدل‌هایی مانند 166 و 156 اسپورت‌واگن (156 Sportwagon) ادامه یافت. آلفا بررا (Alfa Brera) که توسط جوجارو طراحی شد و طراحان لقب «زیباترین خودروی جهان» را به آن دادند، جذابیت احساسی خاصی را در مشتریان ایجاد می‌کند. مدل‌های اخیر آلفا رومئو با سه نام تجاری جولیا (Giulia)، استلویو (Stelvio) و توناله (Tonale) در حال تولید هستند. جولیای جدید در ۲۴ ژوئن ۲۰۱۵ در موزه‌ی آلفارومئو در آرزه برای مطبوعات رونمایی شد که مصادف با صد و پنجمین سالگرد تاسیس شرکت بود و همچنین شاهد معرفی یک لوگوی اصلاح‌شده بودیم. ستلویو در نمایشگاه خودروی لس آنجلس 2016 رونمایی شد. استلویو اولین اتومبیل شاسی بلند تولیدی آلفارومئو است که در رده‌ای مشابه با پورشه ماکان، جگوار اف-پیس (F-Pace)، آئودی Q5، مرسدس بنز GLC و بی ام و X3 رقابت می‌کند. توناله یک کراس اوور کامپکت شاسی بلند (بخش C) است که در مارس 2022 معرفی شد و اولین مدل جدید معرفی شده توسط این برند در شش سال گذشته با نام تجاری استلانتیس (Stellantis) است.

منتشر شده در : سه‌شنبه, 27 آگوست, 2024دسته بندی: مقالاتبرچسب‌ها: