تضـییع آثـار معمــاری نامه‌­ای از کـامران دیبـا
سالن زیبایی شکرنیا، اثر کسری شفیعی زاده، محمد یوسف صالحی، حسین زین آغاجی، آیدین وسکاه

آرایشگاه مردانه وی ای پی، اثر کسری شفیعی زاده، محمد یوسف صالحی، محمد صادق افشار

آرایشگاه VIP خدمات پیرایشی و بهداشتی برای آقایان ارایه می‌کند که طراحی شعبه دوم آن در باشگاه ورزشی انقلاب، در ساختمان نیمه‌مخروبه‌ای که از یک سمت، در کنار زمین‌های تنیس، و از جهت دیگر، در کنار فضای سبز قرار گرفته بود، به دفتر ما واگذار شد.

ایده شکل‌گیری

در ابتدا، به دنبال ایده‌ای برآمده از ذات موضوع آرایشگاه، برای پیشبرد طراحی بودیم. در آرایشگاه‌ها، افراد، ژولیده وارد و از سوی دیگر، آراسته خارج می‌شوند. این حکایت، بسیار شبیه وظیفه‌ای به نظر می‌آمد که به ما محول شده بود؛ گویی این‌بار، آرایشگر، معماری است که وارد اتاقی ژولیده می‌شود، آن را می‌آراید و می‌رود. برای این که رد زمان در کار حفظ شود، تصمیم گرفتیم هسته اصلی پروژه، یعنی جایی را که فعالیت آرایشی انجام می‌شود، بیاراییم‌ و باقی جاها را فقط کمی مرتب کنیم. با این کار، نه تنها داستانی از فعالیت فضا را نقل کرده‌ایم، بلکه هزینه‌ها را نیز کاهش داده‌ایم.

شکل‌گیری دیاگرام‌های فضایی

پس از دست‌یابی به ایده اولیه، شروع به لکه‌گذاری فعالیت‌ها کردیم. دو نکته در این کار حایز اهمیت بود: یکی، قرینگی نقشه پروژه و دیگری، چشم‌انداز فوق‌العاده زمین‌های تنیس و فضای سبز. نکته این بود که صندلی آرایش باید به سمت یکی از این دو قرار می‌گرفت. ما قسمت میانی و به سمت زمین‌های تنیس را برای این کاربری انتخاب کردیم تا با قرارگیری آینه‌ها، هر دو چشم‌انداز را به صورت یک روند یک در میان (زمین تنیس، فضای سبز، زمین تنیس، فضای سبز)، در معرض دید مخاطب قرار دهیم. این انتخاب، یک پتانسیل دیگر را نیز به ما پیشنهاد می‌کرد: اگر ما کل پروژه را قرینه طراحی می‌کردیم، بازی عجیبی با تصاویر، در آینه‌ها ایجاد می‌شد که برای ما بسیار هیجان‌انگیز بود؛ دیوارها و پنجره‌ها در واقعیت و آینه، در امتداد یکدیگر قرار می‌گرفتند و مرز واقعیت و مجاز لغزان می‌شد.

در این پروژه، از رنگ‌های غالبا خنثی استفاده شده است تا افرادی که وارد پروژه می‌شوند، شاخص‌ترین المان باشند و فضا قدرت‌نمایی نکند. یگانه رنگ پروژه، رنگ موتورسیکلتی است که نمادی از آرایشگاه VIP است و رنگ آن از طیف رنگ زمین‌های تنیس انتخاب شده است. همچنین از گیاه سانسوریا و آگلونما، به عنوان گیاهانی که تصفیه‌کننده طبیعی هوا و مقاوم در برابر مواد استفاده‌شده در آرایشگاه هستند، در این پروژه استفاده شده است.

معماری معاصر ایران، خدماتی

_________________________________

نام پروژه: آرایشگاه مردانه وی ای پی
عملکرد: خدماتی
معماران اصلی: کسری شفیعی زاده، محمد یوسف صالحی، محمد صادق افشار
کارفرما: حامد سلطانی
همکاران طراحی: شقایق موسوی، سارا بستانچی، میلاد مساوات، یاسمن غفاری، مهسا فرشادی کیا
آدرس پروژه: تهران،اتوبان سئول، مجموعه ورزشی انقلاب
مساحت/زیربنا: 65 متر مربع
اجرای پروژه: استودیو معماری چهار
گرافیست: رعنا سیاقی، فرشید نصر آزادانی
عکاس: پیمان امیر غیاثوند
تاریخ طراحی: 2018
بودجه‌ی کل: 15000$
جوایز:
1)فینالیست جایزه معماری داخلی سال 97
2)فینالیست جایزه معمار 97
3)فینالیست 2A 2018

منتشر شده در : یکشنبه, 7 جولای, 2019دسته بندی: طراحی داخلی, طراحی داخلی / تجاریبرچسب‌ها: , , ,