بالی استودیوی کریگ باسام، برلین، آلمان 2001
هتل سنگ سیاه، اثر علی سوداگران، نازنین کازرونیان، محمدامین نجابت

آئورا پِلیس، ترجمه‌‌ی، علیرضا سیداحمدیان

این ساختمان محله ی جدیدی را در حاشیه مرکز تجاری سیدنی تعریف کرده است. در ضمن با کمربند سبز باغهای گیاه شناسی که تا بندرگاه امتداد می یابند نیز مجاور است. یک محوطه ی مرکزی ساختمان مسکونی 16 طبقه را به مرکز تجاری 40 طبقه متصل می سازد. ساختمان هر بنا با یک نمای شیری رنگ محصور شده است و این با بادبانهای سفید اپراخانه ی سیدنی که در نزدیکی قرار دارد هماهنگی برقرار می کند.
در نمای تحتانی شیشه های دانه دانه ای به کار رفته اند که شبکه ی ستونی پشت را از دیده ها پنهان نگاه می دارند و در عین حال به نور در اندازه ی کافی امکان ورود به داخل بنا را می دهند. هسته ی اصلی و بلند زیر بنای کل ساختمان را به طرز قابل توجهی افزایش می دهد تا ساکنان بتوانند از فضای کافی پارک و استراحت مناسب در طبقات برخوردار شوند. ساختمان مسکونی کوچکتر سر تا سر در نما با شیشه های شفاف پوشانده شده است که مشرف به باغ و فضای سبز هستند. مدولاسیون تصادفی نما آن را به یک اثر هنری حجمی، مانند مجسمه هم تبدیل ساخته است. دیوارهای تیغه ای از جنس سفال فضای میان آپارتمان ها را شکل می بخشند، که به هسته ی ساختمان متصل می شوند و به این ترتیب ارتباطی استعاری با زمین پیدا می کنند.

1-مجموعه ی ساختمان مسکونی و ساختمان تجاری
2-سقف شیشه ای محوطه مرکزی
3-ساختمان های مشرف به باغ های گیاه شناسی
4-نمای هلیکوپتری از خود ساختمان و اپراخانه سیدنی
5-نمای شیشه ای
6-برج تجاری که افزایش زیر بنا را با افزایش ارتفاع نشان می دهد
7-پلان تجاری
9و8-نماهای مختلف

منتشر شده در : یکشنبه, 29 نوامبر, 2020دسته بندی: مقالاتبرچسب‌ها: