ساختمان نمازخانه قطعه شهدای آرامستان باغ رضوان اصفهان

مبانی نظری پروژه بدون محدودیت در تعداد کلمات عوامل گوناگونی را می‌توان در شکل‌گیری ایده‌ی طرح این بنا مؤثر دانست. از هندسه آزاد زمین پروژه گرفته تا پرسپکتیوها، دید و مناظر پیرامونی و نیز عوامل اقلیمی و استفاده بهینه از انرژی، که همگی به عنوان ویژگی‌های فیزیکی زمین، مد نظر بوده‌اند.
از سوی دیگر ایجاد بنایی نمادین و در عین حال ساده و نیز توجه به ویژگی‌های خاصی نظیر جهت قبله، ایجاد فضایی روحانی در عین آرامش و … از دیگر عوامل تأثیرگذار بر ایده، شکل و فرم این بنا بوده است.
به طور کلی می‌توان ایده‌ی اصلی طرح را دو بیضی تو در تو، که دارای فرم هندسی کامل و نرم هستند، دانست. این فرم‌ها علاوه بر ایجاد سلسله مراتب فضایی، توانسته‌اند نوعی سلسله مراتب عملکردی را نیز تعریف نمایند. با توجه به کاربری بنا، کشیدگی فرم در جهت قبله است؛ همچنین از طریق شکاف‌های ایجاد شده در ابتدا و انتهای حجم و کشیدن خطی نور به داخل فضا، این جهت گیری برای مخاطب قابل لمس‌تر شده است. استفاده از دو صفحه‌ی نمادین نیز به منظور ارائه‌ی رویکردی نو به مناره، به این امر کمک بیشتری کرده است.
بیضی‌ها در دولایه، یکی بیرونی و دیگری درونی است؛ که هر دوی این لایه‌ها به نوعی به مناظر اطراف باز شده‌اند. لایه بیرونی یک پوسته آجری متخلخل است، که پیرامون نگین درونی را فرا گرفته است و علاوه بر ایجاد سایه روشنی متغیر با تابش آفتاب در ساعت‌های مختلف در آن، سبب ایجاد فضایی روحانی شده است. نقش دیگر پوسته با توجه به مصالح به کار رفته در آن، عایق صوت و حرارت است.
با گذر از لایه بیرونی به رواق پیرامونی مجموعه و سپس به لایه درونی یا نگین اصلی بنا می‌رسیم، که عمدتا از جنس شیشه است. بر فراز این لایه، یک گنبد آبی خفته به چشم می‌خورد، که از داخل، اوج در فضا را القا می‌کند. شکاف نور در جهت قبله، تا این لایه نیز امتداد پیدا کرده است و از داخل نیز در زیر گنبد ادامه دارد.
در نهایت می‌توان گفت، در این طرح سعی شده است تا با استفاده از هندسه و پنج عنصر ساده‌ی معماری و نیز با استفاده از اصول زوال‌ناپذیر معماری ایرانی، شفافیت و سیالیت، استفاده از نور در خلق فضاهای روحانی و …، تک بنایی نمادین و کارا، که یادآور آرامش و سکون است، خلق گردد.
مشخصات و ویژگی‌های نمای بنا
معماری:
1) فرم متخلخل پوسته‌ی بیرونی سبب ایجاد فضایی سایه روشن در نگین درونی شده است و در عین حال دید استفاده‌کنندگان به بیرون را تأمین می‌کند.
2) دریچه‌های چوبی لولا محور که قاب‌های دید بازتری را برای مخاطب به بیرون باز می‌کند.
3) رواق پیرامونی بنا، حد فاصل پوسته‌ی آجری و شیشه‌ای، امکان حرکت پیرامون بنا را تسهیل و تعریف می‌کند.
4) مصالح به کار رفته در نمای بنا علاوه بر ایجاد هماهنگی میان کاربری بنا و فرم آن، سبب ایجاد پوسته‌ای همساز با اقلیم و همخوان با محیط پیرامون بنا شده است.
5) شکاف موجود در جلو و پشت نمای بنا، که در درون فضا نیز ادامه یافته است، با هدایت نور روز و شب به سمت داخل، بدون نیاز به هیچ نشانه‌ای سمت قبله را مشخص می‌کند.
فنی:
1) نمای بیرونی شامل یک پوسته‌ی آجری از جنس آجر نسوز با ضریب انتقال حرارت پایین و نمای درونی شامل یک پوسته‌ی شیشه‌ای دو جداره (بیشتر سطح آن) است.
2) پوسته‌ی آجری به صورت یک جداره‌ی Thermal Break عمل نموده و میزان قابل توجهی از گرمای هوا، به خصوص در فصول گرم، را کنترل می‌کند.
3) گشودگی‌های موجود در پوسته‌ی متخلخل بیرون، سبب ایجاد کوران هوا در فضای درون می‌شود. رنگ روشن پوسته نیز سبب منعکس شدن اشعه‌ی حرارتی خورشید می‌شود.
4) رواق پشت پوسته‌ی آجری نیز همچون یک عایق حرارتی عمل می‌کند.
پوسته‌های موجود در نما و نیز رواق بین دو پوسته سبب شده است که در فصول گرم، دمای فضای درونی بنا در حدود 10 درجه‌ی سانتیگراد از فضای بیرونی خنک‌تر باشد؛ که این خود تأثیر بسزایی در صرفه‌جویی انرژی در این بنا است.

نام پروژه: ساختمان نمازخانه قطعه شهدای آرامستان باغ رضوان اصفهان
عملکرد: مذهبی-فرهنگی
معمار اصلی: حامد فتوت
کارفرما: سازمان آرامستان های شهرداری اصفهان
همکاران طراحی: آزاده صدری، سمانه مشکل گشا
تهیه نقشه های فاز 2: حامد فتوت، آزاده صدری
آدرس پروژه: اصفهان،کیلومتر 12 جاده اصفهان – نایین، آرامستان باغ رضوان اصفهان
مساحت/زیربنا: 350 مترمربع
جزئیات طبقات و کاربری آنها: یک طبقه، جهت اجرای مراسم مذهبی، فرهنگی و گردهمایی های منطقه 5 شهرداری اصفهان
طراحی و دکوراسیون داخلی: حامد فتوت
مشاوران و اجرای نورپردازی: حامد فتوت
اجرای پروژه: شرکت پیمانکاری ساخت آزما
طراحی سازه: دکتر محسن ابوطالبی اصفهانی- سید علی نقوی
اجرای سازه: شرکت پیمانکاری ساخت آزما
نوع سازه: اسکلت فلزی
طراحی تأسیسات: مسعود زمانی زاده
نوع تأسیسات: داکت اسپلیت و تهویه مطبوع
سرپرست کارگاه: آقای مهندس کاظمیان
نظارت پروژه: حامد فتوت
تاریخ طراحی: زمستان 1389
تاریخ شروع ساخت: بهار 1390
تاریخ پایان ساخت: زمستان 1390
عکاسی پروژه: تحسین بلدی
مشاور گرافیک: پیمان طوطیان
جوایز کسب شده توسط پروژه:
1) رتبه اول طراحی نما مجله معماری و ساختمان دوره دوم در سال 1390
2) طرح برگزیده در بخش ساختمان های عمومی اولین دوسالانه مجله هنر و معماری در سال 1393

این پروژه اثری است از حامد فتوت
برای مشاهده‌ی مشخصات و دیگر آثار حامد فتوت در دانشنامه کلیک کنید.

مشاهده!