canon shop، اثر محمد ایمان اعرابی
توپولوژی معماری موجود به واسطه دو نیاز کاربردی و تبلیغاتی شکل پذیرفته است. برای مثال طراحی دکورمارپیچ موجود دارای دو جنبه است. اول نمایش یک پله که به صورت مارپیچ به بالا میرود و دوم داشتن هدف استفاده برای قرارگیری محصولات شرکت مورد نظر.
از طرفی دیگر ما با این نوع معماری که به مینیمالیسم نزدیک است توانایی ایجاد کردیم که محصولات ارائه شده در فروشگاه به وضوح به نمایش درآید و قابل رویت تر جلوه نمایند به واسطه این کار از رنگهای سفید، مشکی، طوسی (خنثی) و کمی قرمز استفاده شده که این رنگها در پسزمینه محصولات باعث جلوه بیشتر اجناس میشود.
همچنین با شکست در دیوارهای اطراف در سه بعد، محیط را از یک حالت سکون به حالتی پویا و در حال حرکت تبدیل نمودیم که بیننده را در وحله اول با محیطی متفاوت و مجازی از محیطی که دائم تجربه میکنید آشنا میکند. این حالت با سفیدی اطراف و نور سفید در دکوراسیون و سقف تقریباَ بلند حالت خوشایندی ایجاد نموده است. البته برای پویایی بیشتر در فضا از پلهای مارپیچ رو به بالا که دو جنبه کارکردی و تبلیغاتی دارد و از بیرون فروشگاه کاملا جلب توجه مینمایند استفاده شده و مانند خطی پر رنگ در سفیدی داخل، فضا را شکافته و برای مدتها در یاد و خاطر بیننده باقی میماند.
ما برای اینکه توازن بین محیط مجازی سفید فروشگاه و حس لطیف وطبیعت پسند انسان برقرار شود در پشت پیشخوان فروشگاه از شبکهای فلزی که کمی در هوا زنگ زده است و دیوار سنگچین شده با سنگ صیغلی رودخانه استفاده نمودیم که هارمونی بین این شبکه زنگ زده و سنگهای طوسی رودخانهای حالت طبیعی را القاء میکند.
معماری معاصر ایران: طراحی داخلی، تجاری
_______________________________________________
گروه طراحی و اجرا: محمد ایمان اعرابی، پریسا تابناک، کاوه پور زارع
کارفرما: شرکت رایان گستر کامِن
مدیریت: آقای پژمان تابناک