
کتابخانه فرامِد، گروه معماری اسکیپی
یک مدرسه جدید در ورودی روستای آبتنین در منطقه آشانتی غنا در حال ساخت است. کتابخانه آن که با استفاده از مصالح محلی مانند خاک و چوب ساخته شده، توسط معماران فرانسوی مود کانات و راشل میو طراحی شده است. آنها برندگان جایزه اول مسابقه معماری زمین در سال ۲۰۱۶ هستند. با بودجهای تنها به مبلغ ۹۰۰۰ یورو و بدون برق در محل، نوآوری و خلاقیت برای صرفهجویی در منابع و ساخت به شیوهای هوشمندانه به کار گرفته شد؛ با استفاده از معماری سازگار با محیط زیست، ساختوساز کممصرف در آب، و مصالح محلی که اغلب بهطور مجدد استفاده شدهاند، و تجارت دانش و مهارتهای ارزشمند. دیوارهای ضخیم از خاک فشرده که با پنجرههای بلند و باریک سوراخ شدهاند، کتابخانه را از بیرون عایقبندی میکنند بدون آنکه آنچه در داخل پنهان است را نمایان کنند. به محض وارد شدن، در جوی آرام و خنک دو فضا را کشف میکنید که اطراف یک حیاط منظر متصل شدهاند و منتظر استفاده توسط دانشآموزان هستند. اولین فضا، در همان سطح ورودی، برای مطالعه و تحقیق ایدهآل است. فضای دوم، در یک فضای توخالی که توسط پلههای تراسدار شکل گرفته، بازدیدکننده را به نشستن برای یک جلسه مطالعه دعوت میکند. کتابخانه و مبلمان آن یک واحد یکپارچه را تشکیل میدهند: قفسههای کتاب چوبی به طور مستقیم در دیوارها ادغام شدهاند، طاقچههای پنجرههای گشاد شده میتوانند به عنوان نشیمن نیز استفاده شوند، و یک میز کار بلند به دیوار حیاط متصل است. سقف جداشده و پنجرههای عمودی تهویه مناسب را فراهم میکنند، در حالی که ساختار دیوار خاکی تضمین میکند که خنکی در تمام ساختمان گردش کند. همه چیز با دقت برنامهریزی شده بود تا منابع به درستی صرفهجویی شوند. به این ترتیب، خاک استخراجشده برای پی، با پانلهای فلزی در دیوارها فشرده شد، قالبهای چوبی برای کفسازی دوباره استفاده شدند، و مصالح بازیافتی برای درها و تمامی جزئیات چوبی کتابخانه به کار رفتند. معماران مسئول سازمان اسکاپی تیمی متشکل از سی داوطلب بینالمللی و دوازده کارگر محلی را گرد هم آوردند تا در طول یک دوره چهار ماهه با هم کار کنند. ساخت کتابخانه اولین کارگاه برگزار شده در روستا بود که برای حمایت از مدرسه آینده انجام شد. از آن زمان، سه کلاس درس دیگر توسط سه تیم بینالمللی مختلف در کنار ساختمان اسکاپی ساخته شد.
این پروژه در روستای آبتنین، واقع در منطقه آشانتی غنا، به عنوان اولین گام برای ساخت یک مدرسه پایدار و دوستدار محیط زیست انجام شده است. طراحی این کتابخانه نشاندهنده نوآوریهای معماری و استفاده هوشمندانه از منابع محلی است. این کتابخانه نه تنها از نظر معماری منحصر به فرد است، بلکه در تلاش برای حفظ منابع طبیعی و کاهش اثرات زیستمحیطی نیز اهمیت دارد. ساخت این کتابخانه در شرایطی انجام شد که منابع مالی و امکانات محدود بود. با بودجهای تنها به میزان ۹۰۰۰ یورو و بدون برق در محل، گروه معماری اسکیپی توانست با بهرهگیری از خلاقیت و نوآوری، محیطی پایدار و کاربردی برای دانشآموزان و ساکنان روستا خلق کند. این پروژه بخشی از یک برنامه گستردهتر برای ایجاد فضای آموزشی مناسب در این روستا بود. در کنار کتابخانه، یک مدرسه نیز در حال ساخت بود که به استفاده از شیوههای معماری پایدار و مصرف منابع بهینه پرداخته است. این پر.ژه با استفاده از مصالح بومی و محلی مانند خاک فشرده، چوب و سایر مواد قابل بازیافت طراحی شده است و این انتخابها نه تنها از نظر زیستمحیطی اهمیت دارند، بلکه در کاهش هزینههای ساخت و تاسیس این پروژه نیز نقش بسزایی ایفا کردهاند. یکی از ویژگیهای برجسته کتابخانه، دیوارهای ضخیم و فشرده شده از خاک است. این دیوارها به طور طبیعی به عایقبندی کتابخانه کمک میکنند و از دمای داخلی در برابر گرما یا سرما محافظت مینمایند. در کنار این دیوارها، پنجرههای بلند و باریک تعبیه شدهاند که نور طبیعی را به داخل میآورند، اما از نظر بصری فضای داخل را از محیط بیرون پنهان میسازند. این طراحی به گونهای انجام شده که فضای داخلی کتابخانه در برابر عناصر طبیعی محافظت شده و در عین حال، تهویه مناسب و نور طبیعی تامین شود. کتابخانه فرامِد از دو فضای اصلی تشکیل شده است که در اطراف یک حیاط منظر متصل به هم هستند. این فضاها به طور هوشمندانه طراحی شدهاند تا به بهترین نحو ممکن از نور طبیعی و تهویه مناسب بهرهبرداری کنند. اولین فضا که در سطح همسطح ورودی قرار دارد، برای مطالعه و تحقیق مناسب است. فضای دوم، که در یک فضای توخالی و منحنی شکل توسط پلههای تراسدار ایجاد شده، به بازدیدکنندگان و دانشآموزان فرصتی برای نشستن و مطالعه در محیطی آرام و دلپذیر میدهد. کتابخانه فرامِد و مبلمان آن به طور یکپارچه طراحی شدهاند. قفسههای چوبی کتاب به طور مستقیم در دیوارها گنجانده شدهاند، به طوری که فضای داخلی بسیار کارآمد و ساده است. طاقچههای پنجرهها به گونهای طراحی شدهاند که علاوه بر عملکرد خود به عنوان پنجره، میتوانند به عنوان نشیمنگاه برای مطالعه یا استراحت نیز مورد استفاده قرار گیرند. علاوه بر این، یک میز کار بلند نیز در امتداد دیوار حیاط قرار گرفته که فضایی برای کارهای گروهی یا مطالعه فردی ایجاد میکند. یکی از ویژگیهای برجسته طراحی کتابخانه فرامِد، استفاده از مصالح بومی و بازیافتی است. خاکی که برای ساخت پی و دیوارهای ساختمان استفاده شد، از خود محل استخراج شد و با کمک پانلهای فلزی فشرده شد تا دیوارهایی مقاوم و پایدار ایجاد شود. همچنین قالبهای چوبی که برای ساخت دیوارها و سقفها استفاده شدند، پس از اتمام پروژه برای کفسازی دوباره به کار گرفته شدند. درهای کتابخانه و بسیاری از جزئیات چوبی آن نیز از مواد بازیافتی تهیه شدهاند. این رویکرد نه تنها به حفظ منابع طبیعی کمک کرده، بلکه هزینههای پروژه را نیز کاهش داده است.
ساخت کتابخانه فرامِد نتیجه همکاری میان معماران بینالمللی و کارگران محلی بود. گروه معماری اسکیپی تیمی از سی داوطلب بینالمللی و دوازده کارگر محلی را گرد هم آورد تا در طول چهار ماه پروژه را تکمیل کنند. این پروژه به عنوان اولین کارگاه آموزشی در روستا در نظر گرفته شد و در کنار ساخت کتابخانه، به انتقال دانش فنی و مهارتهای مختلف به ساکنان محلی نیز پرداخته شد. از آن زمان به بعد، سه کلاس درس دیگر توسط تیمهای بینالمللی در کنار ساختمان کتابخانه ساخته شد تا فضای آموزشی بیشتری برای دانشآموزان فراهم شود. این کتابخانه نه تنها یک فضای آموزشی است، بلکه به عنوان یک الگو برای ساخت و سازهای پایدار و بهینهسازی منابع در مناطق روستایی و کمتر توسعهیافته عمل میکند. استفاده از مصالح محلی و کاهش وابستگی به منابع غیرقابل تجدید، این پروژه را به یک مدل موفق از معماری سبز و پایدار تبدیل کرده است. همچنین این پروژه به ایجاد اشتغال برای ساکنان محلی کمک کرده و موجب ارتقا مهارتهای فنی در میان آنها شده است. کتابخانه فرامِد یکی از اولین پروژهها در برنامهای بلندمدت برای توسعه و بهبود آموزش در روستای آبتنین است. با توجه به اینکه ساخت مدارس و فضاهای آموزشی در بسیاری از مناطق روستایی غنا هنوز با چالشهای زیادی روبهرو است، این پروژه میتواند الگویی برای سایر مناطق مشابه باشد. در آینده، میتوان انتظار داشت که پروژههایی مشابه با استفاده از اصول مشابه در دیگر نقاط جهان، به ویژه در مناطق در حال توسعه، پیادهسازی شوند. طراحی هوشمندانه، استفاده از مصالح بومی و رویکرد پایدار، این کتابخانه را به یک اثر برجسته در معماری پایدار و آموزشی تبدیل کرده است.

Framed Escape Library, eskaapi
A new school is being built at the entrance of Abetenim’s village, in Ghana’s Ashanti Region. Its library, built with local materials such as earth and wood, was designed by French architects Maude Cannat and Rachel Méau, first prize winners of the 2016 Earth Architecture Competition.
With only a 9000-euros fund-raised budget and no electricity on site, innovation and creativity were employed to conserve resources and build cleverly; using environmentally friendly architecture, water-efficient construction, often repurposed local materials, and precious savoir-faire trading.
Thick, rammed earth walls pierced with tall, narrow windows insulate the library from the outside without revealing what is hidden inside. As you enter, you discover in a light and cool atmosphere two spaces connected around a landscaped patio, waiting to be used by the school children. The first one, on the same level as the entrance, is ideal for studying and research. The second one, in a hollow space sculpted by terraced steps, invites the visitor to sit for a reading session.
The library and its furniture form one whole entity: the wooden bookshelves are directly integrated in the walls, the flared window embrasures can also serve as seating, and a long working table runs along the patio wall. The detached roofing and vertical windows provide ventilation, while the earthen wall structure ensures that coolness circulates through the entire building.
Everything was carefully planned to conserve resources. Thus, the earth extracted for the foundation was compacted with metal panels in the walls, the wood forms were reused for the flooring, and salvage materials were used for the doors and all the wood finishing touches of the library.
The architects in charge of the organization eskaapi gathered a team of thirty international volunteers and a dozen local workers to work together during a four-month period. The library’s construction was the first workshop led in the village to support the future school. Since then, three more classrooms were built by three different international teams next to eskaapi’s building.

مدارک فنی
مدارس
آبتنین، غنا
معماران: اسکیپی
مساحت: ۱۶۴ متر مربع
سال: ۲۰۱۷
شرکتکنندگان در کارگاه: آکیم پاواژو، لوکاس کورکوئرا، آنا الیسا کوردیرو آلوِس، سارا فابری، سوفیا گیبر، کارولینا مارگریتا اومونته سالازار، فابیولا کروز بی، جسیکا کوِودو، سامانتا سینیسری، والنتین گراسه، اولیویه بلریو، ژولی بوجون، رمی رودریگو، باستین لیموزین-میشو، اولوئن بونار، تس بورژنو، ژولین رالِت، پییر آلیس، فلاویان ایوون، ورونیکا کودریاشووا، پائولت آلویا، مارلی سوآنِپُل، پل جوردان، ماتیو روش، تیم کوله، الکساندر بوردو، حمزه الهُواری، میلنا استاگنی، فیلیپ میو، کامیل استِو، یون وو شین، لوئی کانات
کارگران محلی (غنا): آنور، مارک، ادوارد، سامی، کالینز جونیور، کالینز سینیور، ابنیزر، اوپوکو، آبا، کفی، آملیا، زینابو، آفیفا، ارنست، سبه
معماران مسئول: مود کانات، راشل میو
شهر: آبتنین
کشور: غنا
•
-
Architects: eskaapi
- Area: 164 m²
- Year: 2017
-
Workshop Participants: Akim Pavageau, Lucas Corcuera, Ana Elisa Cordeiro Alves, Sarah Fabry, Sofia Giber, Carolina Margarita Omonte Salazar, Fabiola Cruz B, Jessica Quevedo, Samanta Sinistri, Valentin Grasset, Olivier Bleriot, Julie Bujon, Remy Rodrigue, Bastien Limouzin-Michault, Evolène Bonnard, Tess Bourgenot, Juline Rallet, Pierre Alies, Flavian Yvon, Veronika Kudryashova, Paulette Alvia, Marli Swanepoel, Paul Jordaan, Mathieu Roche, Tim Kölle, Alexandre Bourdon, Hamza El Houari, Milena Stagni, Phylippe Méau, Camille Esteve, Yeonwoo Shin, Louis Cannat
-
Local Workers (Ghana): Anor, Mark, Edward, Samy, Collins Junior, Collins Senior, Ebenezer, Opoku, Abass, Kofi, Amelia, Zinabu, Afifa, Ernest, Sebe
-
Architects In Charge: Maude Cannat, Rachel Méau
-
City: Abetenim
-
Country: Ghana