موزهی هنرهای زیبای کوجیانگ
دفتر طراحی و تحقیقات Neri&Hu
Qujiang Museum of Fine Arts
Neri&Hu Design and Research Office

معماری موزه هنرهای زیبا با طراحی مدرن و منحصر به فرد خود، جلوهای زیبا به منطقه بخشیده است.
دفتر طراحی و پژوهش نری و هو (Neri&Hu Design and Research Office) یکی از مشهورترین و تاثیرگذارترین استودیوهای معماری و طراحی در چین است. این دفتر که در سال ۲۰۰۴ توسط لیندون نری و روسانا هو تاسیس شده، به دلیل طراحیهای نوآورانه و رویکردهای خلاقانهاش در پروژههای مختلف شناخته میشود. نری و هو به دنبال ایجاد فضایی هستند که تعاملات انسانی و ارتباطات اجتماعی را ارتقا دهد. فلسفه طراحی آنها معمولا بر پایه ترکیب سنت و مدرنیته است و سعی میکنند تا بافت فرهنگی و تاریخی هر پروژه را در نظر بگیرند. آنها به جزئیات و کیفیت مصالح اهمیت زیادی میدهند و از طراحی پایدار و زیستمحیطی حمایت میکنند. این دفتر در پروژههای مختلفی در سطح جهانی فعالیت داشته است. برخی از پروژههای برجسته آنها شامل موزه هنرهای زیبا در کوجیانگ، رستورانها، فضاهای تجاری و مسکونی هستند. طراحیهای آنها معمولا با فرمهای منحصر به فرد و استفاده از مصالح محلی همراه است که به زیبایی شناسی و عملکرد پروژهها کمک میکند. این دفتر معماری با طراحیهای خلاقانهاش، جوایز متعددی را دریافت کرده است. این جوایز نشاندهنده تاثیر مثبت آنها در عرصه معماری و طراحی داخلی است و نشاندهنده کیفیت و نوآوری در کارهایشان میباشد. علاوه بر طراحی، نری و هو به تحقیقات در حوزههای مختلف معماری و طراحی نیز اهمیت میدهند. آنها با برگزاری کارگاهها و سمینارها، به تبادل ایدهها و تجربیات با دیگر معماران و طراحان کمک میکنند و به توسعه دانش معماری میپردازند. این دفتر طراحی و پژوهش نه تنها به عنوان یک استودیو طراحی برجسته در چین شناخته میشود، بلکه به عنوان یک نهاد پژوهشی در زمینه معماری و طراحی نیز فعالیت میکند. با فلسفه طراحی منحصر به فرد و پروژههای نوآورانه، نری و هو همچنان به تاثیرگذاری در صنعت معماری ادامه میدهند.
موزه هنرهای زیبا در کوجیانگ در ابتدای بخش شهر روشنایی دائنگ در شیآن قرار دارد، در جنوب برج مشهور غولپیکر غاز وحشی. مشتری درخواست یک نماد معماری جدید در ورودی شرقی موزه را داشت. در پاسخ به این درخواست، پیشنهاد نری و هو ایده یک یادمان شهری یکپارچه را به عنوان مفهوم راهنما در نظر میگیرد تا نه تنها نیازهای جدید فرهنگی و تجاری موزه را برآورده کند بلکه به عنوان یک نقطه مرجع و نمادی پایدار از تاریخ اجتماعی برای بافت شهری اطراف عمل کند. از آنجا که اطراف سایت توسط گالریهای موجود اشغال شده است، مداخله طراحی تاثیر ساختمان جدید را با توجه دقیق به حجم و جزئیات معماری به حداقل میرساند. ساختمان از چهار بخش تشکیل شده است: پایهی نیمهفرورفته، محفظهی گردش Sculptural Walk، سکوی مرتفع و در نهایت یادمان. تمام پایه با بتن ریختهشده در محل تمام شده است. پایه که از سطح میدان موجود نیمهفرورفته است، به عنوان یک زمین پیوسته برای عموم تصور شده است.
در ورودی طبقه اول، نری و هو بخشی از پلههای عریض اصلی را حفظ کردهاند. پلهها به سمت پایین میروند تا به یک میدان نیمهفرورفته متصل شوند. پایه بتنی جامد شامل فضاهای قبلی موزه و رستورانهایی است که حفظ شدهاند، به همراه عملکردهای جدیدی مانند فضاهای تجاری و سرویسهای بهداشتی عمومی. این عملکردهای جدید فعالیتهای خیابان عابر پیاده مجاور را تکمیل میکنند. از میدان سطح زمین، سری از پلهبرقیها به موزه زیرزمینی در سطح B2 هدایت میشوند. پلهبرقیها درون یک فرم مجسمهای پنهان شدهاند که دارای فضاهای بازی مقطعی بین فشردهسازی و گسترش است و با یک چاه نور سهطبقه در پایه میدان نیمهفرورفته تاجگذاری شده است که حس درام و جذابیت را فراهم میکند. بالای پایه نیمهفرورفته، سکویی وجود دارد که بهصورت سازهای تیر و ستون نمایش داده شده است؛ یک شبکه از ستونهای سنگی و دیوارهای پردهای شیشهای که سقف معلقی را پشتیبانی میکند و فضاهای تجاری را در خود جای میدهد. این سطح تجاری بهطور عمدی بهعنوان دیوار پردهای نمایش داده شده است تا جدایی بین زبان کندهکاریشدهی پایه و حجم مجسمهای دایرهای شکل قدرت مدنی در بالای آن را برجسته کند. از میدان سطح زمین، سری از پلهبرقیها به موزه زیرزمینی در سطح B2 هدایت میشوند. پلهبرقیها درون یک فرم مجسمهای پنهان شدهاند که دارای فضاهای بازی مقطعی بین فشردهسازی و گسترش است و با یک چاه نور سهطبقه در پایه میدان نیمهفرورفته تاجگذاری شده است که حس درام و جذابیت را فراهم میکند. بالای پایه نیمهفرورفته، سکویی وجود دارد که بهصورت سازهای تیر و ستون نمایش داده شده است؛ یک شبکه از ستونهای سنگی و دیوارهای پردهای شیشهای که سقف معلقی را پشتیبانی میکند و فضاهای تجاری را در خود جای میدهد. این سطح تجاری بهطور عمدی بهعنوان دیوار پردهای نمایش داده شده است تا جدایی بین زبان کندهکاریشدهی پایه و حجم مجسمهای دایرهای شکل قدرت مدنی در بالای آن را برجسته کند. در بالای ساختمان جدید، یادمان قرار دارد که یک لژ در طبقه دوم و یک آمفیتئاتر در فضای باز در بالای آن را در خود جای داده است. نمای ساختمان از واحدهای سنگی تروارتین قرمز به شکل الماس تشکیل شده که به فواصل منظم چیده شدهاند تا قابلیت انتقال نور را برجسته کنند. در انتهای شمال غربی ساختمان موزه موجود، یک گذرگاه بهطور مستقیم به تراس بیرونی در طبقه دوم منتهی میشود که بهصورت یک آمفیتئاتر کاسهای شکل توخالی تصور شده است. این تراس بهعنوان یک گسترش بزرگ برای برنامههای غذاخوری و تفریحی لژ عمل میکند. این فضا بهعنوان یک فوروم برای عموم باز است و محلی برای فعالیتهای مختلف به شمار میرود، در حالی که همچنین بهعنوان یک سکو برای اجراهای خصوصی و نمایشهای مد نیز عمل میکند.

مدارک فنی
MUSEUMS & EXHIBIT
•
XI’AN, CHINA
Architects: Neri&Hu Design and Research Office
Area: 1990 m²
Year: 2021
Photographs:STUDIO FANG, Runzi Zhu
Partners In Charge: Lyndon Neri, Rossana Hu
Associate In Charge: Lei Zhao
Design Team: Ivy Feng, Wenbo Da, Joy Han, Tian Hua, Bella Wu
Local Design Institute: China Northwest Architectural Design and Research Institute Co., Ltd.
Lighting: Linea Light (China) CO., LTD.
General Contractor: Power China Chonqing Engineering Co., Ltd.
Client: Yungao Hotels (Group) Xi’an
City: Xi’an
Country: China