شهر فرهنگی گالیسیا سانتیاگو دِکومپوستلا، اسپانیا / پیتر آیزنمن، 2011
مرکز فرهنگی حیدر علی‌­اُف باکو، جمهوری آذربایجان/ زها حدید، 2012

مرکز فرهنگی بین‌­المللی اسکار نیمایر آویلس، آستوریاس، اسپانیا
اسکار نیمایر، 2011

این مرکز فرهنگی توسط معمار برزیلی، اسکار نیمایر در شهر صنعتی آویلِس در شمال اسپانیا ساخته شده است. گمان می‌­رود، آنچنان که گوگنهایم بیلبائو را زنده کرد، این مرکز نیز توانست شهر آویلس را به یک پایتخت فرهنگی تبدیل کند. گنبد سفیدرنگ عظیم اصلی ساختمان در روز تولد 103 سالـگی نیمایر در 15 دسامبر افتتاح شد. ساختمان، خمیدگی­‌های بتنی پراحساس خود را به رخ می‌­کشد؛ همین خمیدگی­‌هاست که سبک مدرنیستی آن را تعریف و خالقش را به یکی از مشهورترین معماران جهان تبدیل کرده است.
نیمایر می‌­گوید: «این یکی از زیباترین پروژه‌­هایی­ست که تاکنون اجرا کرده­ام.» طرح مجموعه بر اساس منحنی‌­های مخصوص خود نیمایر است که با طرح بشقاب­ پرنده‌­ی موزه‌­ی ملی در برازیلیا و ساختمان موزه­‌ی هنر معاصر نیتروی، در نزدیکی ریو دو ژانیرو، مشهور شدند. گنبد ساختمان به شکل یک بشقاب ­پرنده‌­ی غول­پیکر به سمت میدان جلوی ساختمان مرکز فرهنگی بیرون زده ­است. این مرکز در محیطی ساخته شده که طی دهه­‌ی 1950، یعنی قبل از اینکه این منطقه دچار رکود اقتصادی شود، قلب صنعت فولاد محسوب می‌­شده شهردار آویلس، پیلار والِرا، می­گوید: «15 سال پیش مردم می‌­گفتند آویلس آینده­‌ای برای جذب توریست نخواهد داشت، چون این شهر نمودی از یک شهر مخروبه و آلوده بود اما امروز همه‌­چیز عوض شده است.» مرکز فرهنگی نیمایر که در ماه مارس 2011 افتتاح شد، یک سالن کنفرانس، یک برج با منظره­ای تماشایی، یک مجموعه­‌ی نمایشی و میدانی روباز و بزرگ دارد که به‌­عنوان عرصه‌­ای برای فعالیت‌­های فرهنگی مورد استفاده قرار می‌­گیرد.

این مجموعه شامل دو ساختمان است، که با یک میدان 15 هکتاری احاطه شده­‌اند. یکی از ساختمان‌­ها شامل موزه و فضاهای کنفرانس و جلسات است و یک سالن کنفرانس 1000 نفری با سازه‌­ی بتنی و مارپیچی ­شکل و یک گالری هنر، به مساحت 4100 متر مربع به ارتفاع 20 متر در این ساختمان قرار دارند. دومین ساختمان نیز شامل گالری‌­های کوچک­تر، یک سالن نمایش تئاتر، رستوران، برج رصدخانه و اتاق‌­های کنفرانس دیگر است.
پس از اینکه موزه‌­ی فوتوریستی گوگنهایم (سال 1997 توسط فرانک اُ.گه‌­ری در بیلبائو) درهایش را گشود و سبب جذب انبوه بازدیدکنندگان و افتتاح هتل‌­های شیک و مدرن برای سکونت آنها گردید، اینک آویلس امیدوار است که پا جای پای گوگنهایم بگذارد. این سـاختمان برای دولت منطقـه‌­ای آستوریاس بین 40 تا 50 میلیـون یـورو (52 تا 65 میلیـون دلار) هزینه داشتـه و بودجـه‌­ی سـالیانـه­‌ای حدود 4 میلیـون یـورو به آن تعلّق می‌­گیرد.
در این مجموعه به ­جای نمایشگاه­‌ها و کلکسیون‌­های دائمی، نمایشگاه­‌ها و فعالیت­‌های موقتی که هر شش ماه یک­بار تغییر می‌­کنند، دایر هستند؛ مانند کنسرت­، نمایش فیلم و اجرای تئاتر. مدیر مرکز، ناتالیو گروئسو می­‌گوید: «اولین موضوعی که در این بنا به نمایش در آمد، روشنایی بود، چون این مرکز سمبلی برای این شهر است، شهری که سال‌­ها یکی از آلوده­‌ترین شهرهای اروپا به شمار می­‌رفت و اکنون فرم‌­های سفید نیمایر نوری تازه به ­آن بخشیده‌­اند.» آویلس وقتی صنعت فولاد در اوج قدرت بود، با زنجیری از کارخانه‌­های مخوف و ترسناک احاطه شده بود اما امروز به ­سوی صنایع های­تک و انرژی‌­های تجدیدشونده تبدیل شده است. این مرکز فرهنگی در قلب پروژه­ای واقع شده که “جزیره‌­ی نوآوری” خوانده می­‌شود؛ جایی که تکنولوژی‌­ها و مشاغل جدید در کنار امکانات ورزشی، فضاهای تفریحی و تفرجگاهی بزرگ قرار گرفته‌­اند. والِرا می‌­گوید: «در ابتدا در مورد هم­جواری‌­های مسکونی و ساکنین اندکی شک وجود داشت، اما سرانجام آنها نیز جذب پروژه شدند.» نیمایر یکی از مشهورترین چهره‌­های طراحی برازیلیا، پایتخت فرا-مدرن برزیل است که بیش از 600 پروژه‌­ی اجرا شده در سراسر جهان دارد. از جمله آثار او می­توان طراحی ساختمان مرکزی سازمان ملل در نیویورک را نام برد. از میان جوایز بی­شمار نیمایر می‌­توان به جایزه‌­ی پریتسکر در سال 1988 اشاره کرد که از نظر اعتبار، برای جامعه‌­ی معماری با جایزه‌­ی نوبل در علوم برابری می‌­کند.

مدارک فنی


منتشر شده در : چهارشنبه, 2 اکتبر, 2024دسته بندی: فرهنگی هنری ورزشیبرچسب‌ها: ,