نیکلای مارکف و ساخت بناهای آموزشی در ایران*
تجدید بنای مدرسه­‌ی دارالفنون (1307-1314 شمسی)

شرکت طراحی و معماری داخلی دکوکو

Design & Color Composition Art co.

خانه­‌ی شما، دنیای شماست….
آن را به فضــای بهتـــری مبدل ســازیم!

یکی دیگر از پروژه­‌های بازسازی و طراحی داخلی شرکت طراحی و معماری داخلی «هنر آمیزه­‌ی طرح و رنگ» معروف به DECOCO
خلق فضای معماری داخلی مانند تمام آفرینش‌های هنری پدیده­‌ای است پیچیده که مربوط به ناشناخته‌­ترین زوایای روح است. طراح پس از بررسی فضای داخلی، پلان موجود و خواسته‌­های کارفرما، در مسیر خلق اثر به کندوکاو در ذهن خویش می­‌پردازد و با تجزیه و تحلیل اثر خود می­‌خواهد یکی از نیازهای روح را از طریق حس بینایی ارضا کند.
امروزه روش کلیدی کار طراحان داخلی استفاده از رنگ‌های تند و در عین حال متضاد است، به همین خاطر این اتاقهای زیبا در نهایت دقت و با استفاده صحیح از شیوه­‌ی تضاد رنگها طراحی و اجرا شده است.
طراح خوش­ذوق به زیبایی سبک کلاسیک و مدرن را در هم آمیخته و فضای دلپذیری به وجود آورده است. به کار بردن رنگ قرمز و سیاه که از ویژگیهای سبک ژاپنی به شمار می­رود در کنار قهوه­‌ای تیره و کرم روشن، فضای اتاق را خوشایند و دلنشین ساخته و حرکت چشم را از یک سوی اتاق به سوی دیگر هدایت می­کند.
همه­‌ی عناصر تزئینی در یک نگاه در معرض دید قرار می­گیرند و در نهایت زیبایی جلوه­‌گری می­کنند. گرچه در این اتاق نشیمن رنگهای گرم بسیار دلچسب و نورانی هستند، با بهره گرفتن از طراحی دقیق، آرامش بی­‌اندازه‌­ای نیز در محیط اتاق موج می­زند. کاغذ دیواری نصب­‌شده بر روی دیوار با رنگ قهوه­‌ای تیره­‌ی کاملاً هماهنگ خود، همنشینی رنگها را تشدید کرده است.
در مجموع این اتاق دارای مبلمانی ساده، منطقی و آرامش‌­بخش است و ویژگیهای بارز شیوه‌­ی مدرن را دارد. همان طور که در تصویر دیده می­شود، برای تزئین کاناپه­‌های بزرگ و همچنین راحتی بیشتر، از کوسنهایی استفاده شده که با رنگ پرده­‌ها هماهنگ شده و به منظور افزایش تنوع رنگی و جلوه­‌ی بصری بر روی مبلها نهاده شده‌­اند. میز جلو مبل پوشیده از پوست طرح سوسمار با دوختهای درشت سفید است. شمعدانهای کریستال روی آن نیز به منظور چشم‌­نواز شدن فضا به کار رفته­‌اند.
طراحی و چیدمان اتاق نشیمن، هم ارزشهای هنر کلاسیک را بازگو می­کند و هم درک هنر مدرن را میسر می­سازد و در کل یکی از کارهای موفق و کارآمد به شمار می­‌آید.
پرده­‌ی بسیار ساده و زیبا با حاشیه­‌ی پَر سرخ به شکلی ماهرانه در خدمت سبک قرار گرفته است. سرامیک طرح سنگ با رگه­‌های مشکی کف نیز در امتداد این طراحی مدرن قرار می­گیرد و بر وسعت فضا می­‌افزاید.
در مجموع رنگ قهوه­‌ای تیره­‌ی کاغذ دیواری، میز جلو مبل، فرش طرح برجسته، پرده­‌های قرمز، کوسنهای ساده و طرح­دار در کنار یکدیگر جلوه­‌ی خیره­‌کننده‌­ای یافته و فضا را از کسالت و بی­رنگی خارج می­کنند. رنگ کرم روشن مبلها و کف سفید، شفافیت و روشنایی این فضا را چند برابر می­سازد. نورپردازی مناسب نیز که در این اتاق یکی از موضوعات اصلی به شمار می­رود، در تلأ لؤ رنگها سهم مهمی دارد و مکمل زیبایی فضاست.

کاغذ دیواری روی دیوار ناهارخوری با طرح کلاسیک و بوفه­‌ی کنار میز، با شمعدانهای کریستال در دو طرف آیینه­‌ی مدرن همگی، در عین تضاد، در هماهنگی کامل با یکدیگر هستند.شکل شومینه در اتاق با روکش استیل متفاوت است و در محلی نامتقارن بخش پذیرایی را از ناهارخوری مجزا کرده و بدین ترتیب مکثی را برای امتداد دید به وجود می‌­آورد. در اتاق نشیمن همه چیز بسیار صریح و ساده و روان به بیننده القا می­شود. گرچه اشیای تزئینی متفاوتی در اینجا چیده شده، وجود هیچ کدام از آرامش فضای اتاق نکاسته است. با وجود طراحی مدرن در خانه، به آسودگی و آرامش نیز توجه شده است. شومینه با طرح شیک و امروزی، گرمابخش فضاهای ناهارخوری و پذیرایی است.

در محیط منزل، آشپزخانه به گونه­‌ای اجتناب ناپذیر فضای زیادی را اشتغال می­کند و یکی از اساسی­‌ترین بخش‌های درونی زندگی است، بنابراین باید جایی دلپذیر و کارآمد باشد.طراح تلاش کرده است هنگام برگزیدن ملزومات آشپزخانه، استحکام، طراحی کارامد، قیمت مناسب، و همین طور کارایی جنس با توجه به شرایط زندگی کارفرما را در نظر بگیرد. ترکیبی از استیل به همراه طرح چوب تیره، و همچنین رنگ قرمز کاشی‌ها در کنار هم، زیبایی و مدرن بودن طرح را تأمین کرده است. میز آشپزخانه به عمد در ارتفاع و سطح پایین‌تری قرار گرفته و صندلی‌های چرمی قرمز نیز حالت خوشامدگو و مناسبی را برای ساکنان منزل فراهم می­‌کنند. نور چراغها به شکلی غیرمستقیم و متمرکز در زیر کابینتهای دیواری و روی میز می­‌تابد. این نورپردازی جالب، فضای خیال­انگیز و مدرنی به وجود می‌­آورد. آشپزخانه­‌ی حرفه­‌ای و مدرن، به کمک رنگ قرمز دیوارها جذابیت خاصی پیدا کرده و از حالت قدیمی، ازمدافتاده، افسرده­‌کننده و راکد خود به مکانی شاد و پرانرژی تبدیل شده است.

پروژه­ی منزل مسکونی در زعفرانیه

______________________________________

طراح پروژه: علی اُحُدی
تصاویر سه­بعدی: مصطفی یگانه­دوست
مدیر اجرایی: مهرداد انصاری
نظارت بر اجرا: محمود­رضا مدبر
مکان: زعفرانیه
مساحت: 150 متر مربع
تاریخ تکمیل پروژه: تیرماه 1387

منتشر شده در : یکشنبه, 9 می, 2021دسته بندی: طراحی داخلی / مسکونیبرچسب‌ها: