مجتمع مسکونی باغ مهر معماری از محمد مجیدى، سهراب مهریزدان
دو به توان تعداد پنجره‌ها، اثر رضا مفاخر

دفتـر شـرکت پخش عظیـم
دفتر طرّاحی حمیـد گـازر
تهران، 1384

حمید گازر فار‌غ‌­التحصیل معماری داخلی از آکادمی هنرهای زیبای دانشگاه سانفرانسیسکو است و از پیشگامان صنعت طرّاحی داخلی ایران بشمار می­رود. یکی از پروژه­‌های طرّاحی وی که در نهایت دقت و هوشمندی طرّاحی شده است، دفتر پخش عظیم است.

این شرکت پس از چندین سال فعّالیت در سال 1384 تصمیم به ادغام دفاتر خود و ساخت یک دفتر مرکزی گرفت. برای اجرای این پروژه زمینی وسیع در محدوده‌­ی جاده‌­ی مخصوص کرج در نظر گرفته شده‌­بود. که البته یک سوله­‌ی قدیمیِ دوطبقه و ساختمانی متروکه نیز در آن وجود داشت. گروه طرّاحی با درنظر گرفتن خواسته‌­های کارفرما و نیز شرایط سایت موجود وارد فاز طرّاحی شدند.

در طی پروسه­‌ی طرّاحی که حدوداً دو هفته به طول انجامید یک فضای کاری برای حدود 400 نفر طرّاحی شد. البته در کنار این فضای اداری کاربری­‌های جانبی دیگری نیز چون سلف سرویس، نمازخانه، سالن کنفرانس، رستوران و سرویس­‌های بهداشتی نیز درنظر گرفته شده است.

تمام این کاربری­‌ها در نهایت دقت با درنظر گرفتن کاراکترهای خاص شرکت و صرفه‌­جویی در فضا طرّاحی شده­‌اند و از بهترین سیستم‌­های تاسیساتی و تهویه‌­ی مطبوع در ساختمان این مجموعه استفاده شده است. طبق نظر طراح برای استفاده­‌ی بهینه از فضا و افزایش زیربنای مفید ساختمان از پنل­‌ها و دیوارهای کناف برای تفکیک فضایی استفاده شده‌­است. و سالن اصلی شرکت که کارکنان در آن مستقر هستند بوسیله­‌ی یک پرده‌­ی شیشه­‌ای از بخش مدیریتی و سالن‌­های کنفرانس و فضاهای عمومی دیگر تفکیک شده است.

و بدین ترتیب ضمن حفظ یک‌پارچگی و خوانایی فضا، امکان نظارت بر عملکرد کارکنان و نیز جداسازی فضاهای عمومی و کاری از یکدیگر ممکن شده است و در حقیقت استفاده از دیوارهای شیشه‌­ای و کناف و نیز سقف­‌های کاذب بهترین و تنها راه­‌حل عملی ممکن برای اجرای چنین پروژه‌­ای بود. البته اجرای صحیح چنین سازه‌­هایی مستلزم نظارت تمام وقت و کنترل­‌های مداوم بود که به بهترین نحو توسط گروه طرّاحی صورت گرفت.

برای دیوارهای شیشه­‌ای نیز از آخرین تکنولوژی­‌های موجود بهره گرفته شده‌­است که در عین زیبایی بسیار مقاوم و کارآمدند. کفپوش‌­های ساختمان از جنس PVC است و ضمن زیبایی و کیفیت بالایی که دارد مانع انعکاس صدا می­‌شود.

عملیات اجرای این پروژه پس از 5 ماه به پایان رسید و نهایتاً یک ساختمان متروکه و بلا استفاده به یکی از مدرن‌ترین و بهترین دفاتر کاری ایران تبدیل شد. در کل دغدغه­‌ی اصلی طراح در این پروژه استفاده‌­ی بهینه از فضا و تامین آسایش کارکنان و نیز بهره­‌گیری از تکنولوژی‌­های روز در این ساختمان مدرن است.

طرّاحی و اجرا: حمید گازر
کارفرما: شرکت پخش عظیم
ساخت و نصب قطعات و اسکلت­‌های فلزی: علی جمالی
سیستم دیوارها و درهای شیشه­‌ای و قطعات حساس: اسکویی، صفرزاده
تأسیسات و سیستم‌­های جدید گرمایش و سرمایش: ایرکو (بهراد قوانلو)
مبلمان اداری: مبلمان عقیلی (دبی)، ایتال فوم، گالری مه (جزایری، گازر)
نقشه‌­های محاسباتی و تأسیساتی: حمید گازر، سعید فهیمی‌­پور،
علی عرفانی جاهد
ساخت و نصب ایستگاه­‌های کارمندان و کانترها: شرکت ایده، اجرا گازر
کاشی و سرویس‌های بهداشتی و شیرآلات: گالری تک (امیرعباس جهانبانی)
پرده کرکره، کفپوش، کاغذ دیواری: تک دیزاین (سهیل براک)
برق: شاهمیر
عکّاس: محمّد کرور
شبکه­‌ی کامپیوتر: پردیس افراز
سال اجرا: 1384

مدارک فنی
منتشر شده در : دوشنبه, 19 اکتبر, 2020دسته بندی: طراحی داخلی / اداری, اداریبرچسب‌ها: ,