معرفی آثار انسان دوستانه‌ی، پویا خزائلی پارسا
آپارتمان فونتانا طراحی از شرکت معماران مارک اینگلیش، گری هاتن و همکاران سن‌فرانسیسکو، کالیفرنیا

یک آپارتمان در اکراین
طراحی از 2.بی گروپ
کییف، اکراین، 2011

Ukrainian Appartment
Designed by 2B Group
Kiev, Ukraine, 2011

نکته‌ی جالبی در فلسفه‌‌ی طراحی و انتخاب مصالح این خانه‌ی سه‌ طبقه وجود دارد. طراحان داخلی می‌خواستند در کار به خود و کارفرما بقبولانند که بتن می‌تواند گرم، چوب می‌توان صیقلی و فلز می‌تواند نرم باشد. این پنت‌هاؤس در طبقه‌ی آخر ساختمان مسکونی در قلب شهر کییِف واقع شده و در کل 380 مترمربع مساحت دارد. طبقه‌ی سوم این خانه که آخرین ترازش است، یک تراس روباز به مساحت 250 مترمربع و مشرف به رودخانه دارد.
بسط کانسپ کلی، طراحی و روند مهندسی پروژه تا شروع ساخت یک سال طول کشید. ساخت و اجرا با وجود سرعت بالای کار هم یک سال و نیم دیگر زمان برد. حالا مصالح سازه­ای بافت، رنگ، فرم و متريال را به شکلی عالی نمایش می‌گذارند. چوب و بتن و شیشه و آهن و آجرِ نمایان، هریک جای مناسب خود را برای خلق خطوط و جزئیات شگفت‌انگیز پیدا کرده‌اند.
نشیمن و غذاخوری به طور مشترک در طبقه‌ی میانی هستند. دیوار سبزی که در اینجا مشاهده می‌شود و تا طبقه‌ی پایین هم امتداد یافته، طبیعت را به داخل کشانده و تراس کوچکی دقیقاً بالای آن قرار گرفته است. به‌ علاوه‌ سقف شیارداری هم اشعه‌های نورانی لامپ‌ها را از میان چوب به میز غذاخوری می‌تاباند. در کل، نشیمن جزئیات خلاقانه‌ی زیادی برای شگفت‌زده کردن افراد و تحسین خانه دارد؛ یک دیوار بتنی با قالبی قائم در کنار آشپزخانه بطری‌های نوشیدنی را در دل حفره‌هایی نامنظم که مثل خط بریل می‌مانند، جای می‌دهد. کانتینر قرمز گوشه‌ی اتاق که ویژگی یکتایی به نشیمن بخشیده، رختکن لباس جلوی در و دستشویی مهمان است. به جای تمام نورهای سقفی، یک لامپ طراحی شرکت آرتِمیده (Artemide) و دو پروژکتور نور نقطه‌ای که نور لطیف انعکاسی در فضا می‌پراکنند، نصب شده است.
طبقه‌ی پایین یک دفتر کار خانگی دارد و نشیمن کوچک‌تری در اینجاست که به اتاق خواب صاحبخانه منتهی می‌شود یک حمام در پشت تخت‌خواب این اتاق ساخته شد. طراحان برای مخفی کردن سیستم دستشویی صاحبخانه در این تراز، یک باکس سیار از چوب ساختند و صفحات مس اکسیدی به رنگ قرمز و سبز که نمایی برای نگهداری طاقچه‌های مخفی است. آنطور که دیوار بتنی اتاق و حمام کودکان با نقاشی‌های یک هنرمند جوان و گرافیتی‌هایی رنگین و تزئین شده، حال و هوایی شاد به آنجا داده است.
کف تراسِ روباز با خطوطی صاف و هندسی نورپردازی شده و دارای یک میز نوشیدنی، یک شومینه، نیمکت‌های چوبی دست‌ساز و یک پاویون شیشه‌ای برای استراحت در روزهای سرد است.

مدارک فنی


منتشر شده در : پنج‌شنبه, 4 ژوئن, 2020دسته بندی: آپارتمانی, مسکونیبرچسب‌ها: