خانه‌ی عامری‌ها، اثر اکبر تقی‌زاده و سید اکبر حلی
Yarag Loqmani tools store, Rasool Norasteh

گروه طراحان داخلی دکوکو

پروژه‌ی بازسازی و نوسازی منزل مسکونی الهیه

Decoco Design Group

پروژه‌ی منزل مسکونی واقع در الهیه یکی دیگر از پروژه‌های بازسازی و طراحی داخلی شرکت طراحی و معماری داخلیِ دکوکو («هنر آمیزه‌ی طرح و رنگ») است.
در طراحی فضاهای داخلیْ دکوکو بر این عقیده است که نوآوری چنانچه با مهارت در اجرا آمیخته شود قادر است فضاهای شگرف به وجود آورد. همانطور که در تصاویر این پروژه مشاهده می‌کنید، ایجاد تعادل در تلفیق دو سبک کلاسیک و مدرن نمونه‌ای از سبک آر دکو (Art Deco) را خلق کرده است.
طراح با جسارت تمام یک اتاق پذیرایی مجلل در ترکیب مشکی و سفید خلق کرده و در چند جای آن به شکلی تأثیرگذار از رنگ بنفش استفاده کرده است. به گفته‌ی طراح: «به نظر می‌رسد که اصولاً مردم با این که هرگز عملاً تمایلی به استفاده از آن نشان نمی‌دهند، در بدو امر به سمت این رنگ گرایش داشته و در صورت مواجهه با اطمینان خاطر از آن استفاده می‌نمایند.» به نظر وی یکی از دلایل مهجور ماندن رنگ بنفش در طراحی‌های داخلی این است که این رنگ به طور معمول و متداول در معرض دید عموم قرار ندارد. او به همین خاطر تصمیم گرفت از کوسن‌های مخملی بنفش روی کاناپه‌ی مشکی، و رگه‌های بنفش در پرده‌های مجلّل این آپارتمان مسکونی استفاده کند.
او با استفاده از رنگ‌های سرخابی و بنفش رنگ‌های مشکی و سفید خنثا را تحت تأثیر قرار داده است. استفاده از نورهای مخفیِ سقف این فضا را به محیطی گرم و دلنشین تبدیل کرده است. تمرکز طراح ایجاد فضایی برای سکونت بود و با توجّه به خواسته‌های کارفرما، پلان اوّلیه در قسمت‌هایی تغییر یافت که اهمّ این تغییرات از قرار زیر هستند: حذف یک اتاق خواب و ایجاد فضایی گرم و صمیمی برای نشیمن و تماشای تلویزیون؛ ایجاد دیواری کوتاه با نمای آجری سفید و قوسدار درب اتاق خواب جهت محدود کردن دید اتاق؛ استفاده از یکی از ستون‌های ساختمان که پس از تخریب دیوار اتاق خودنمایی کرد برای بخشی از دکور که فضای نشیمن را از پذیرایی تفکیک می‌نماید؛ تغییر ورودی سالن از هال قدیمی که پس از تخریب به دلیل وجود یک ستون ساختمان باعث شد تا ستون گردی در سمت دیگر جهت حفظ تقارن ایجاد گردد؛ طراحی و ساخت شومینه‌ای که با حضور خود در مکان مناسب باعث ایجاد حد فاصلی بین ناهارخوری و پذیرایی گردیده است.

معماری معاصر ایران: مسکونی

_______________________________________

نام پروژه: پروژه‌ی مسکونی واقع در الهیه
طراح پروژه: علی احدی
تصاویر سه‌بعدی: مصطفی یگانه‌دوست
مدیر اجرایی: مهرداد انصاری
کارفرما: شخصی
مكان: الهیه، تهران
مساحت: 250 متر مربع
تاریخ تكميل پروژه: خردادماه 1385

قبل از بازسازی

مدارک فنی

منتشر شده در : یکشنبه, 14 فوریه, 2021دسته بندی: طراحی داخلی / مسکونیبرچسب‌ها: