Another flip in the wall, Arthtodio & Khak Architects Studio
ساختمان بامیک زعفرانیه، اثر بهرام شکوهیان

گالری طلای بلقیس، اثر شهرزاد منصوری

رتبه‌ی نخست بخش تجاری، اداری، فضای کار و صنعتی در اولین جایزه‌ی ملی آجر در معماری معاصر ایران

پروژه گالری طلای بلقیس بازسازی یک باب مغازه از بازار هنر اصفهان است. ارزش اقتصادی وجب به وجب این فضا باعث شده بود بهره‌بردار قبلی، کوچکترین سطوح خرد باقیمانده بین عناصر فضایی را مستقیماً به فضای اصلی ملحق کند. این امر فضایی واحد، اما فاقد یکپارچگی ایجاد کرده بود. در حالیکه دارای فرصت‌های مختلفی برای بهره‌برداری در طراحی بود. ارتفاع بلند فضا، امکان نصب تجهیزات مختلف و ایجاد تنوع در مساحتی محدود را فراهم می‌کرد. همنشینی با بازار آجری هنر با ویژگی‌های معماری منحصر به فردش و موقعیت پروژه در بافت تاریخی اصفهان با محوری کاملاً اقتصادی، ما را بر آن داشت که ایده‌ی اصلی‌مان در ایجاد فضا را منطبق بر اصول فروش محصول که نیاز اصلی کارفرماست از طریق وحدت‌بخشی به بنا با یک عنصر و بزرگ کردن مقیاس آن، همچنین جذب توریست با ایجاد جاذبه و هم‌خوانی فضا با محور مادریش بود، بگذاریم.

یکی از ساده‌ترین و کارآمدترین محرک‌ها برای جلب نظر مشتری چه در غالب توریست چه به عنوان شهروند اصفهانی ایجاد فضایی به مثابه شاخص است، که متاثر از بافت تاریخی همنشینش به شیوه‌ی امروزی خود بازگوکننده‌ی هنر ایرانی باشد.

در این راستا قسمت اصلی اثر را یک پوسته‌ی یک پارچه‌ی آجری با تناسبات مربع تشکیل می‌دهد، این پوسته صلب روی پس‏زمینه‏ای با استخوان‌بندی ظریف، لاغر، نسبتاً ریتمیک و مجعد از جنس آجر قرار می‌گیرد. در کنار اندام‏های آجری، نوارهای سفید فرو رفته در پوسته به کار اضافه شده که قاب مستطیلی دیگری با ابعاد بزرگ در نمای کار ایجاد می‏کند. در این پروژه به دنبال آن بودیم که با محوربندی و مفصل‌بندی آجرها، سلسله مراتب تناسباتی مقرنس را با تعدد ترکیبات آجری متاثر از التهابات مادی، طرح و نقش و فرم واحدی را با نظمی سیال از یک شکل هندسی به یک شکل هندسی دیگر به نمایش در آوریم.

کتاب سال معماری معاصر ایران، 1399
____________________________
عملکرد: تجاری

__________________________________

نام پروژه/ عملکرد: گالری طلای بلقیس / تجاری
شرکت/ دفتر طراحی: مهندسین ساختمان دگرساز
معمار اصلی: شهرزاد منصوری
مدیر پروژه و مجری اثر: سجاد کمالی‌نژاد
طراحی و دکوراسیون داخلی: شهرزاد منصوری
نوع تأسیسات/ نوع سازه: اسپلیت، بتن آرمه
آدرس پروژه: اصفهان، چهارباغ عباسی، بازار هنر
مساحت/ زیربنا: 27 مترمربع
کارفرما: اصغر صرامی
تاریخ شروع و پایان ساخت: شهریور 1398-بهمن 1398
عکاسی پروژه: علی گرجیان ، علیرضا کاظمی
ایمیل: Shahrzad.studio.isf@gmail.com

Belqis Gold Gewelary, Sajad Kamalinezhad, Shahrzad Mansouri

Project Name: Belqis Gold Gallery \ Function: Commercial
Company: Building Engineers Degarsaz
Lead Architect: Shahrzad Mansouri \ Project Executive Manager: Sajad Kamalinezhad Interior Design : Shahrzad Mansouri
Mechanical Structure-Structure: Spilet, Concrete structure
Client: Asghar Sarami \ Total Land Area: 27 Sq.m
Date: 2019 \ Location: Isfahan, Chaharbagh Abbasi, Honar Bazar
Photographers: Ali Gorjian , Alireza Kazemi \ Email: Shahrzad.studio.isf@gmail.com

belqis gold gallery is a renovation project located in the historical Bazaar Honar of Isfahan. The economic value of every inch of its space makes the owner to define even the smallest area remaining between the main component of the gallery and expand it to the main space. Although this process makes a whole space without any cohesion, it has some different opportunity to benefit from in the design task. The gallery located in the Bazaar Honar in the historical section of the city that is symbolic for its brick material and its unique aspect of Iranian architecture. Bazaar has a significant economic attitude which comes as the main concept for the designer and selling the products takes priority over any other matter that the owner asked. In addition the design makes a harmonious connection with the Bazaar axis through its material and architecture aspects. This inspiration from historical aspects could show Iranian art form and attract the foreign tourists as well as the local customer.

مدارک فنی