Vey Villa, Mokab Sefid
خانه فرهنگ رایزن، اثر مانلی افشنگ و مهفام کوشش

گالری طلای بانکی، اثر عادل خراسانی زاده، محسن خزدوز، 2POINT STUDIO

اصفهان، صفویه، چهارباغ، مدرسه‌ی مادرشاه، کاروانسرای عباسی، هشت بهشت، بازارچه‌ی بلند و … . همه‌ی اینها در یک لوکیشن و کارفرمایی که امروز در قرن 21 میخواهد حجره‌ی طلافروشی خود را بازسازی کند با دغدغه‌های شامل شاخص شدن بنا، زمان اجرای کم، مقرون به صرفه بودن و … صورت مسئله‌ای را برای ما به وجود آورد که پاسخ آن باید به ایجاد فضای آشنا و نو میرسید. برای این منظور سعی بر آن شد نشانه‌های حس و حال فضا که با سقف کوتاه و احجام نامتناسب از دست رفته بود به آن باز گردد. تناسبات، ریتم، حرکت و قوس و دیگر آرایه‌های موجود در کانتکس بنا ما را به الگویی رساند و پاسخ دغددغه‌های ذهنی ما شد؛ الگویی که با پنل‌هایی از جنس‌ ام. دی. اف. خام و رنگ و با اسیک لوکیشن و کارفرمایی که امروز در قرن 21 میخواهد حجره‌ی طلافروشی خود را بازسازی کند. دغدغه‌هایی شامل شاخص شدن بنا، زمان اجرای کم و مقرون به صرفه بودن، صورت مسئله‌ای را به وجود آورد که پاسخ به آن باید به آفرینش فضایی آشنا و درعین حال نو میانجامید. برای این منظور سعی شد که با ایجاد نشانه‌هایی حس و حال فضا که با سقف کوتاه و احجام نامتناسب از دست رفته بود به آن بازگردانده شود. تناسبات، ریتم و حرکت، قوس و دیگر  آرایه‌های موجود در زمینه‌ی بنا ما را به الگویی رساند که پاسخ دغددغه‌های ذهنی ما بود، الگویی که با پنل‌هایی از جنس ام. دی. اف. خام و رنگ و با استفاده از تکنیک سی. ان. سی. هندسهی فضا را شکل داد

در راستای اهداف طراحی، ابتدا سقف کاذب موجود برداشته شد و سپس برای استقرار هرچه دقیق‌تر پنل‌ها با هندسه‌ی مورد نظر و جلوگیری از آسیب رسیدن به بدنه‌ی آجری بنا، یک سازه‌ی فلزی از کف با الگوی قوس موجود ایجاد شد. با بکارگیری 35 مدول در طراحی پنل‌ها CNC خام برش داده شده با MDF جهت نصب پنل‌های ریتم، تکرار و عمق القا میشود. با ایجاد یک فرم قوسی شکل در انتهای فروشگاه، برگرفته شده از ایوان مدرسه‌ی چهارباغ و اتصال آن به دو قوس دیگر ایوان‌های معماری ایرانی تداعی میشود. همچنین در کف فضا ناکش‌هایی برای ایجاد جریان هوا و جلوگیری از آسیب رسیدن به سازه بنا جانمایی شدند.
طراحی دستگیره‌ها، ویترین معلق و دیگر جزئیات در هماهنگی و وحدت با فرم کلی و به صورت جزئی از کل فضا توجه شده است. کمدها، گاوصندوقها و کشوهای ضروری برای فروشگاه به صورت مخفی در پشت بخش‌هایی از پنل‌ها جانمایی شده‌اند. در پایان، رنگ سفید برای نمود بیشتر بازی احجام در زیر نور و به عنوان پس‌زمینه‌ای خنثی برای نمایش طلا و جواهرات و البته شاخص شدن اثر در میان سایر فروشگاه‌های بازار استفاده شد. استفاده از تکنیک CNC هندسه‌ی فضای ما را شکل داد.

کتاب سال معماری معاصر ایران، 1397
____________________________
عملکرد: تجاری
، طراحی داخلی

_________________________________________            

نام پروژه / عملکرد: گالری بانکی
شرکت / دفتر معماری: 2POINT STUDIO
معماران اصلی: عادل خراسانی زاده، محسن خزدوز
طراحی و دکوراسیون داخلی: عادل خراسانی زاده، محسن خزدوز
آدرس پروژه: اصفهان، چهارباغ عباسی، بازار هنر، پلاک 28
مساحت پروژه: 15 مترمربع
کارفرما: آقای بانکی
تاریخ شروع/تاریخ پایان ساخت: بهار 96
عکاسی پروژه: امیرمسعود اقارب پرست، محمد بانکی
ایمیل: 2points.studio@gmail.com
اینستاگرام: 2POINT _Studio

مدارک فنی   ______________________________________________________________________________________________________