استودیو معماری نو-آر
استودیو دوازده

کوهسار252، اثر نیلوفر نیکسار، استودیو دوازده

در زمینی به مساحت 5000 مترمربع واقع در باغ‌شهر آرین، منطقه کوهسار استان البرز، ویلایی به مساحت 650 مترمربع برای یک زوج جوان عاشق مهمانی و معاشرت‌های دوستانه، در سه طبقه طراحی و ساخته شده است.
ما کارمان را با وقت‌گذرانی با کارفرمایمان شروع کردیم تا با سبک زندگیشان آشنا شویم. این راهی بود که طراحی‌مان را برای استفاده کننده‌اش قواره می‌کرد. در کنار آن تیپولوژی زمین، ضوابط نهادهای ذیربط، شرایط اقلیمی و دید و منظر خاص پروژه، در شکل‌دهی طراحی نقشی اساسی داشت.
یکی از اصول مورد نظر ما در طراحی این ویلای خارج شهری، ایجاد کیفیت‌های فضایی است که تجربه‌کننده فضا را به گردش در آن ترغیب کرده و لایه‌های معنایی مختلف را به واسطه پویایی عناصر فضایی در ذهن او حک کند. این لایه‌های معنایی و وسوسه حرکت در فضا، حاصل رابطه‌ای بازخوردی بین کالبد و شرایط نوری-محیطی است که به دقت طراحی شده‌اند و در تعامل با یکدیگر عمل می‌کنند؛ از جمله رقص نور بر سطوح داخلی خانه به واسطه شکل خاص لوورها و جهت قرارگیری آنها یا شکل و امتداد قرارگیری پنجره‌ها و نورگیرها همه از جمله عواملی است که کالبد را در نسبت با اقلیم معنا می‌بخشد. این تعاملات پویا سبب می‌شود تجربه ساکنان هم در سطح عملکردهای زیبایی شناختی و هم در سطح عملکردهای انضمامی و رفاهی، ارتقا یافته و تحت تاثیر قرار گیرد.
بنا به خواسته کارفرما مبنی بر کنترل دید و دسترسی به محوطه استخر و در کنار آن بهره‌گیری حداکثری از منظره جنوبی سایت و نور خورشید، ما شکل L برای ساختمان انتخاب کردیم تا محوطه استخر به ساختمان، محاط شده و اشراف آن کاهش یابد و نیز دسترسی به آن تنها از طریق خود ساختمان مقدور باشد. این انتخاب، کمک کرد محدوده فعال ساختمان گسترش یافته و فضاهایی مابین فضاهای بیرونی و درونی، دور محوطه استخر شکل بگیرند. تبدیل مفصل این حجم L شکل به یک ایوان، نقطه قوت آن فضاهای مابین است؛ پاتوقی چهار فصل برای مهمانان که ارتباط فیزیکی و دیداری مناسبی با فضاهای عمومی خانه دارد. این فضاهای عمومی بواسطه پلکان‌هایی در سراسر این حجم به هم متصل شده‌اند تا نه تنها به لحاظ بصری، بلکه به صورت فیزیکی به هم متصل شده و یک فضای یکپارچه را برای لذت بردن از اوقات فراغت آخر هفته بسازند.
دیتیل‌های طراحی و اجرایی راه‌پله‌ها برای ما حائز اهمیت بود. تنوع در شکل این پله‌ها تجربه‌های متفاوتی را از بالا رفتن و پایین آمدن ایجاد می‌کند؛ در واقع به راه پله صرفا به عنوان متصل‌کننده دو فضای عمودی نگاه نکردیم بلکه کیفیت‌های متنوعی برای تجربه فضایی بوجود آوردیم.
برای کاهش سروصدای مهمانی‌ها، کارفرما می‌خواست یک سالن مهمانی در زیرزمین داشته باشد اما ما نمی‌خواستیم که مهمانان حس وارد شدن به یک زیرزمین را داشته باشند؛ در واقع دعوت‌کنندگی این فضا برایمان مهم بود. لذا با ایجاد یک پلتفرم سکو پله، هم دسترسی مجزا به سالن را تعریف کرده و هم فضایی دعوت کننده بوجود آوردیم.
در نهایت هم تلاش شد تا پروژه به جای لوکس بودن، خانه‌ای صمیمی با هزینه متوسط باشد و با انتخاب‌های معمارانه صحیح و طراحی دیتیل‌های خاص به مصالح معمول، غنا ببخشیم.

معماری معاصر ایران: مسکونی، ویلایی

___________________________________          

نام پروژه: کوهسار252
عملکرد: مسکونی ویلایی
معمار اصلی: نیلوفر نیکسار
کارفرما: خانم و آقای محمدی
همکاران طراحی: ستایش نژادی (ارشیتکت) / پریسا الله قلی(ارشیتکت) / مونا حدادی (ارشیتکت) / صنم نازعلامه (ارشیتکت) / مرجان میرخشتی (ارشیتکت)
تهیه نقشه های فاز 2: استودیو دوازده
آدرس پروژه: خروجی کوهسار از اتوبان تهران –کرج /بیوار کوهستان / میدان اول سمت چپ به سمت قلعه –انتهای راه دست چپ به سمت باغ‌شهر ارین – قطعه 252
طول جغرافیایی: 35°58’02.61”N
عرض جغرافیایی: 50°48’33.73”E
مساحت/زیربنا: 650 متر مربع
جزئیات طبقات و کاربری آنها:
طبقه زیرزمین:
برگذاری مهمانی
طبقه همکف: هال /اشپزخانه(فضای عمومی )
طبقه-اول: کتابخانه، اتاق خواب‌ها، روف گاردن
اجرای پروژه: استودیو دوازده
طراحی سازه: بهرنگ بنی ادم
نوع سازه: اسکلت فلزی
طراحی تأسیسات: رازمیک ظریفیان
نوع تأسیسات: VRF تهویه مطبوع جهت سرمایش و گرمایش از کف با موتورخانه مرکزی
سرپرست کارگاه: افشین هادیان
نظارت پروژه: استودیو دوازده
تاریخ طراحی: 1393
تاریخ شروع ساخت: 1396 -تیرماه
تاریخ پایان ساخت: 1397- مهر
عکاسی پروژه: علی دقیق، سیاوش نقشبندی، حمید اقایی

منتشر شده در : سه‌شنبه, 16 آوریل, 2019دسته بندی: مسکونی, ویلاییبرچسب‌ها: ,