مجموعه آرمان، اثر مهندسین مشاور شارستان
فروشگاه مبل، اثر حمیدرضا دارستانی

ایده طراحی و تعریف معماری بنا

پلان کلی پروژه با توجه به هندسه زمین، مربعی شکل با سطح اشغال حدود 6000 و زیربنای 60 هزار مترمربع ، با کاربری کتابخانه تخصصی شیعه  شامل 7 کتابخانه مجزا در حوزه های مختلف   در 13طبقه طراحی و برنامه ریزی شده است.

نمای خارجی بنا ، آجری بوده که با ایجاد قوس هایی در جداره ، از یکنواختی  حجم و جداره ،کاسته و مانند حرکت شن ، از لحاظ بصری جلوه ای زیبا به حجم بخشیده است.

ورودی اصلی  مجموعه توسط یک گشایش ، با طراحی یک قوس  مرتفع  با طرح کاشبکاری ایرانی در درونش ، دعوت کننده قوی برای مراجعین می باشد..

وجود یک حیاط مرکزی با قاعده کروی که در ارتفاع بصورت حجم بیضی  (به ارتفاع 90 و قطر 50 متر)  ، فضاها و کاربری های داخلی مجموعه را در عین تفکیک فضایی ، پیوند می دهد.

فصل مشترک بین کاربری های طبقات و آتریوم ، شامل یک پوسته بتنی  یا طرح ایرانی به شکل لوزی بوده که  بدنه داخلی را در بر میگیرد .جداره داخلی پوسته در ترکیب با گیاهان زینتی ، بصورت دیواره ای سبز ، علاوه بر ایجاد منظری زیبا به تلطیف هوای داخلی کمک می کند. آرایش فضاهای داخلی طبقات بر اساس برنامه فیزیکی و عملکردهای مورد نیاز پروژه طراحی و ارتباط افقی طبقات از طریق یک راهروی ارتباطی پیرامون آتریوم مرکزی برقرار می شود.

پوسته مشبک بتنی تا ارتفاع 5/17 متر بالا تر از کف نهایی بام ادامه و پوشش آن به قطر 8 متر ، باز  و از فاصله دور نیز دیده خواهد شد.  طراحی بام مجموعه در ترکیب با پوسته بتنی برآمده از حجم اصلی ، فضایی را خلق کرده که برای استراحت و پذیرایی مدعوین و کارکنان مجموعه قابل استفاده است.

طرح آبنما مرکزی در همکف  با کف شیشه ای ، متصل به سازه مشبک بتنی  که  تا  تراز زیرزمین اول ، تداوم دارد  ، ضمن  امکان عبور نور از درون آبنما  به طبقه زیرین ، فضایی نورانی و دلنشین را خلق        می کند.

به منظور ایجاد حس تعلیق در قسمت رویش ساختمان از سطح زمین ، محوطه سبز اطراف ساختمان   بصورت  تراس بندی  سبز پلکانی  به  طبقه پایین تر از سطح زمین  متصل شده است .این ویژگی علاوه بر نور گیری مستقیم طبقه زیرزمین اول ، امکان ارتباط مستقیم و بی واسطه از محوطه به داخل مجموعه ونیز چشم انداز دلپذیری را فراهم کرده است. نحوه ارتباط حیاط توسط دو دستگاه پله عریض و دو دستگاه رامپ پیاده به خیابان های اطراف امکان پذیر است. علاوه آن ، یک رامپ سواره  نیز به خیابان دوازده متری ضلع شمال سایت در نظر گرفته شده که در مواقع خاص کاربرد دارد..

کاربری  وعملکرد طبقات

  • دو طبقه زیرزمین(دوم و سوم) با کاربری مخازن کتاب و پارکینگ
  • دو طبقه همکف و زیرزمین اول با کاربری ورودی، نمایشگاه کتاب، سالن اجتماعات و فضاهای عمومی
  • هشت طبقه (اول الی هشتم) کتابخانه های تخصصی شامل مخازن کتاب باز و سالن های مطالعه
  • یک طبقه عمومی با کاربری اتاق های جلسات تخصصی

کتاب سال معماری معاصر ایران، 1397
____________________________
نام پروژه/عملکرد:
کتابخانه تخصصی آیت اله سیستانی
شرکت/دفتر طراحی: مهندسین مشاور پل میر
مدیر پروژه طراحی: بیژن وزیری
همکاران اصلی طراحی: احسان اکرمی، شیما مبارکی
همکاران طراحی: فرشته جوادزاده، رویا چوپانی، ملیکا عظیمی، آرزو صاحب کار، بهار جعفرزاده
طراحی و دکوراسیون داخلی: مهندسین مشاور پل میر
نوع تاسیسات : چیلرهای تراکمی هوا خنک با کمپرسور نوع اسکرو با هوارسان
نوع سازه: بتنی
آدرس پروژه: استان قم
مساحت/زیربنا: 60000 مترمربع
کارفرما: موسسه فرهنگی حضرت آیت اله العظمی سیستانی
تاریخ شروع/تاریخ پایان طراحی: 1396-1397
مدلینگ و سه بعدی پروژه: احسان اکرمی
ایمیل شرکت: info@polmir.com
وبسایت: www.polmir.com

منتشر شده در : دوشنبه, 7 ژانویه, 2019دسته بندی: کانسپت, فرهنگی هنری ورزشیبرچسب‌ها: , ,