Conference Hall of Pars Oil and Gas Company, Neda Mazaheri
Interior design of the central office of Akmea Insurance Company, Masoud Azidhak, Mehdi Niti

کارگاه جواهرسازی مانی، اثر کامران صفامنش

از سه طرح برتر بخش طراحی داخلی

تولید جواهرات، غیر از ارزشِ مادیِ آن، نمودی است از تولید هنری و فرهنگی، كه تولیدات اصل و بدلِ آن مجموعه‌­ای از بی‌­نظیرترین خلاقیت‌های بشری را در خود جای می‌­دهد؛ پس فضای نمایش آن نیز می‌بایست محصولی خلاقانه باشد. در طرح و اجرای ساختمانِ كارگاه و نمایشگاه جواهرسازیِ مانی در تهران، طراحی یك فضای پاکیزه و بدون تزئینْ برای نمایشِ جواهراتِ تزئینی مد نظر قرار گرفته است.

ایده­‌ی اصلی

ایده­‌ی اصلی طرح این بود كه تصور كنیم بازدیدکننده وارد یك قطعه سنگ جواهر می­‌شود، و فضایی تخیلی كه در آن هزاران نور و انعكاس و برق جواهرات که با هم تركیب شده‌­اند را تجربه می‌­كند. برای رسیدن به این مهم، «نورْ» به­‌عنوان عنصرِ اصلی و شكل­‌دهنده­‌ی فضا در نظر گرفته شد: ایده­‌ی اصلی طرح نیز بر اساس نور و انعكاس مكرر نور شكل گرفت؛ حتا یكسان بودن نمای خارجی و داخلی طرح نیز بر اساس همین ورود و خروج از یك پوسته­‌ی همانند و مشابه است. همچنین انعكاسِ یكسانِ نمای بیرون در درون فضا به دركِ بیشتری از این انتقال مكانی كمك می‌كند و امکان نمایش قطعات را فراهم می‌­آورد. بدین ترتیب در این طرح انعكاس‌های متعدّد، ابعاد فضا را تغییر داده و تجربه­‌ی دیدن مكررِ اشیاء و شخصِ ناظر بعدِ زمان را تغییر می‌­دهد و در نتیجه تجربه­‌ی یك فضای كوچك 60 متر مربعی در طبقه‌­ی همكف به تجربه­‌ی فضایی بزرگ‌تر تبدیل می‌شود و حركت مارپیچ به طرف مركز نیز زمان طی مسیر را طولانی می‌­كند. در واقع ورود به فضای شیشه و آئینه، مانند ورود به یك جعبه­‌آینه­‌ی جواهرنشان است كه ضمناً تقلیدی از كاربرد شیشه و آئینه در اشیاء و فضاهای پرارزش ایرانی است كه در این طرح به شکلی مینیمالیستی مورد استفاده قرار گرفته است.

تکنیک ساخت:

طرح به لحاظ تکنیکِ ساخت نیز نوآوری‌ها و جزئیاتی دارد كه اولینْ در نوع خود به شمار می‌­رود؛ از جمله طراحی قطعاتی مثل ویترین‌های بدون قفل و لولا و در عین حال كاملاً امن، و همچنین قابلیت جداشدنِ قطعات نصب شده و عدم استفاده از اتصالات ثابت و به کار بردن قطعات ساخته شده از آهن‌ربا و همچنین تكنیك كاربردِ جدیدِ مصالحی مثل شیشه و آئینه و شیوه‌­ی نوینِ تركیب و اتصال آن‌ها.

طراح و پدیدآورنده‌­ی این فضا، کاربرد رنگ‌ها و پتینه­‌های داخلِ فضا و نمای خارجی آن و همچنین استفاده از مبلمان نامأنوسی که بعد از پایان کار به طرح اضافه شده و به حاصلِ کار لطمه رسانده را، با ایده­‌ی اصلی طرح در تعارض دانسته و تأیید نمی­‌نماید.

معماری معاصر ایران: تجاری، طراحی داخلی

_______________________________________

نام پروژه: کارگاه جواهرسازی مانی
طراح پروژه: کامران صفامنش
اجرا: مهندسین مشاور صفامنش و همکاران
مکان: تهران، ساختمان اسکان، خیابان ولیعصر
مساحت: 80 متر مربع
تاریخ تکمیل پروژه: 1381

مدارک فنی