رودلف شیندلر، خانه‌ی ساحلی لاوِل، 1925 - 1926
ویلای پلور، اثر مجتبی تسلط و محمدعلی محمدیان

چگونه فضای داخلی خود را طراحی کنیم؟
ترجمه‌ی کیوان توسلی

Designing Your Space

با انتخاب طراح حرفه ای میتوانید علاوه بر پیشگیری از بروز خطاهای ،طراحی در زمان و هزینه ی اجرای پروژه نیز صرفه جویی کنید؛ در نهایت نتیجهی کار بهتر از آن خواهد بود تا خودتان شخصا نسبت به انجام آن اقدام کنید.
طراحی داخلی بیش از آنچه که به نظر میرسد
چه زمانی که در حال ساخت خانه‌ای جدید یا بازسازی اتاقی ساده هستید، قطعا فضایی جذاب راحت و کاربردی بنا بر علایق و سلایق شخصی و نیز شیوه‌ی زندگی خود میخواهید طراحی داخلی با تمامی این امور مرتبط است. هنگامی که به طراحی داخلی می‌اندیشید معمولا تصاویر زیبایی از اتاق‌هایی منظم و مرتب اولین چیزی است که به ذهنتان خطور می‌کند در حقیقت رنگ ،بافت لوازم و تزئینات مهم‌ترین عوامل در کل طراحی به شمار میروند چنانچه از شواهد و قرائن، پیداست محيط محل سكونت ما تأثیر به سزایی در حس و حال ما دارد.
ولی طراحی داخلی درعین حال متضمن بسیاری از ملاحظات فنی و عملی است که تاثیر مستقیم بر آسایش عملکرد و ایمنی دارد ،نورپردازی ،عایق‌کاری طراحی و ساماندهی فضا رعایت، ابعاد سازگاری با نیازهای موجود، ایمنی در برابر آتش و از لحاظ رعایت آیین نامه‌ی ساخت و ساز در شمار این ملاحظات قرار دارند.
طراح داخلی میتواند به من در رسیدن به محیطی دلخواه و خانه ای کاربردی برای زندگی پرمشغله‌ی امروز یاری رساند
پروژه‌های طراحی داخلی شامل بر ساخت، نوسازی و بازسازی، ترمیم بناهای تاریخی و احداث خانه‌های مدل میشوند.
مناطق خاص در خانه همچون آشپزخانه، حمام و دستشویی، سالن نمایش فیلم دفتر کار خانگی و مانند این‌ها نیز در زمره‌ی فضاهای مورد علاقه‌ی طراحی داخلی قرار دارند.
خدمات طراحی انتخابی حرفه‌ای
طراح داخلی تمامی مهارت‌های فنی و کاربردی و زیبایی شناسی خود را در طراحی فضا مورد استفاده قرار می‌دهد. در این میان ضرورت‌هایی وجود دارند که طراحی بر اساس پاسخ به این ضرورت‌ها که در تقابل با یکدیگرند صورت میگیرد بسیاری از شرکت‌هایی که خدمات طراحی انجام می‌دهند، میتوانند راهنمای شما در زمینه‌ی انتخاب رنگ، طرح، نوع، مصالح چیدمان مبلمان و جزء اینها واقع شوند. ولی هنگامی که شما با طراح مشورت می‌کنید در واقع از تجربیات حرف‌های فردی استفاده میکنید که میتواند شما را در حل مشکلتان و پرهیز از پرداخت هزینه‌های بیهوده و مهمتر از همه خلق محیطی جذاب و سازگار با نیازهای روزمره زندگی شما یاری کند طراحان حرف‌های دارای دیدی خلاق و شمی هنری هستند و کاری به مراتب بیش از انتخاب رنگ، طرح و چیدمان انجام می‌دهند علاوه بر آگاهی کامل از نوع و کاربرد، مصالح در زمینه‌ی، طراحی برنامه ریزی اجرا مدیریت پروژه از ابتدا تا انتهای روند پروژه دارای مهارت‌های لازم هستند. آن‌ها با بسیاری از تولیدکنندگان فروشندگان پیمان‌کاران و دیگر ارائه دهندگان سرویس‌های خدماتی ارتباط نزدیک دارند و در تیم طراحی و اجرا نقش محوری ایفا می‌کنند همچنین می‌توانند به شما در ارائه‌ی مشخصات و معرفی مراکز تهیه مصالح مبلمان و لوازم جانبی به شکل قابل توجهی یاری رسانند.
طراحی داخلی با چیزی به مراتب بیشتر از بهبود یا پیشبرد جلوه‌های بصری فضا در ارتباط است طراح همواره در پی استفاده‌ی بهینه از فضا با توجه به کاربری‌های آن است. فضا با تمامی ابعاد و ساختار منحصر به فرد و پتانسیل‌ها و محدودیت‌های موجود در آن، میتواند به عنوان یک فضای، اداری، تفریحی مذهبی درمانی یا آموزشی به کار میرود. توجه به ملزوماتی از قبیل ،ایمنی سهولت و دسترسی، میزان روشنایی، عایق بندی و تنظیم صدا و غیره است که به فضای ما هویت می‌بخشد. طراحان اغلب در یک یا چند گرایش زیر در زمینه طراحی داخلی تخصص دارند:
زمینه هایی که یک طراح حرفهای بر آنها تسلط دارد عبارت اند از:
طراحی و کاربری فضا شامل نیازهای سازمانی جاری و آتی
طراحی برای پروژه های بلندمدت
مباحث و مقررات ملی ایالتی و محلی ساختمان
دسترسی و ایمنی
ارگونومی
طراحی برای افراد با نیازمندی‌های خاص
حفظ منابع طبیعی طراحی «سبز»)
استقرار و مرمت بناهای تاریخی
محاسبه جزئیات داخلی عناصر اصلی از قبیل طراحی
دیوار و سقف
طراحی ،مبلمان ،پرده لوازم جانبی و تزئینی انتخاب مصالح عناصر افقی و عمودی و کف
عایق بندی و تنظیم صدا
تکنولوژی ارتباط سمعی بصری
مستندسازی مشخصات و مدارک ساخت
یافتن طراح
چگونه جست وجو را آغاز کنید
قبل از اینکه با طراح قرارداد، ببندید مقداری تحقیق کنید.
یک روش مفید برای تحقیق مشتمل است بر انجام حداقل دو مرحله ی زیر:
پروژه را تعریف کنید
قبل از اینکه با طراح مشورت کنید، زمانی را به فکر در مورد خواسته‌ها ملزومات و نیازهایتان اختصاص دهید. زمانی که

 

چگونه فضای داخلی خود را طراحی کنید؟ طراحی داخلی بیش از آنچه که به نظر می‌رسد خدمات، طراحی، انتخابی حرفه ای یافتن، طراح چگونه جست وجو را آغاز کنید انتخاب طراح آنچه باید بدانید و بپرسید.
استخدام طراح آنچه انتظار دارید کار با طراح، گام‌هایی در راه طراحی به این امر اختصاص می‌دهید حائز اهمیت فراوان است. طراح می‌تواند شما را در موارد تخصصی راهنمایی کند ولی برای دستیابی به آنچه میخواهید ابتدا آن را برای خود تعریف کنید برای اینکه بتوانید پروژه را برای خود تعریف کنید به سؤالات زیر کامل جواب دهید:
چه کسانی قرار است از فضا استفاده کنند؟ چه فعالیت‌هایی قرار است در فضای مورد نظر انجام شود؟ قصد دارید برای چه مدتی در این فضا حضور داشته باشید؟ بازه‌ی زمانی شما جهت تکمیل طراحی این پروژه چقدر است؟
هزینه پروژه را چگونه تامین خواهید کرد؟ بودجه‌ی شما چقدر است؟
ویژگی‌های ظاهری و روانی فضای شما چگونه باید باشد؟ اگر قرار است فضا را تعریف، کنید چه چیز این فضا را دوست دارید؟ چه تغییری در فضا بیشتر برایتان اهمیت دارد؟ برای شروع تمامی پاسخ‌های مکتوب خود را در یک پوشه قرار دهید این روش بسیار خوبی برای آغاز طراحی است. همیشه به دنبال تصاویری از اماکن مورد علاقه‌ی خود در مجلات، کاتالوگ‌ها و بروشورهای مربوط به مبلمان، دکوراسیون ،داخلی نورپردازی و مانند این‌ها باشید؛ این کار ذهن شما را فعال می‌سازد و به طراح در شناخت سلایق و نظرات شما یاری می‌رساند.
لیستی از طراحان تهیه کنید
زمانی که طرح اولیه در ذهن شما شکل گرفت به دنبال طراحانی باشید که میتوانند نیازهای شما را برآورده سازند. برای جست وجو میتوانید از دوستان و آشنایان نیز کمک بگیرید اینترنت منبعی بسیار قوی برای جست وجو است. همچنین میتوانید به مراکز یا کانون معماران داخلی و مراکزی از این قبیل مراجعه کنید مجلات و نشریات تخصصی معماری و دکوراسیون داخلی نیز از مراجع بسیار مفید برای جست وجو هستند.

انتخاب طراح

آنچه باید بدانید و بپرسید:

شاید معماری داخلی از نظر خلاقیت و نوآوری بسیار جالب و سرگرم کننده، باشد اما فراموش نکنید که باید به عنوان یک حرفه به آن نگاه کنید زیرا شما تنها کسی هستید که پس از اتمام پروژه میخواهید در فضای ساخته شده توسط آن زندگی کنید رضایت شما پس از انجام پروژه تا حد زیادی به انتخاب و ارتباط شایسته‌ی شما با طراح بستگی دارد
شخص مطمئنی میخواهم که بتواند مرا در طراحی خانه ای، جدید هماهنگ با زندگی مدرن امروزیام یاری رساند.
با چند طراح مشورت کنید
حداقل با سه یا چهار طراح مشورت کنید. در طول مشاوره خواسته هایتان را کاملا روشن بیان کنید و او را دقیقا در جریان پروژه قرار دهید. ممکن است شما ماه ها با طراحتان در ارتباط باشید پس کسی را انتخاب کنید که علایق و سلایقتان را درست درک میکند.
نمونه‌ای از خدماتی که توسط طراح ارائه می‌شود
برنامه ریزی و طراحی
مشاوره به منظور تعیین ملزومات زمان و بودجه‌ی کارفرما
تعیین خواسته‌های کارفرما بر اساس زیبایی شناختی و کاربرد
صورت برداری از وضع موجود و بررسی امکان استفاده‌ی مجدد از منابع و امکانات در دسترس
تهیه و ارائه ی نقشه‌های چیدمانی . تهیه‌ی برنامه‌ی زمان بندی اجرای پروژه

طراحی داخلی
محاسبه ی تمامی هزینه‌ها شامل تهیه‌ی ،مبلمان نازک کاری و مرمت فضای داخلی
راهنمایی در زمینه تجزیه و تحلیل نازک کاری و مبلمان وارائه مشخصات دقیق مصالح مورد نیاز
طراحی کلیه ی جزئیات داخلی
تهیه و ارائه‌ی اسکیس‌ها و نماهای داخلی تمامی عناصر و مبلمان
بازنگری و هماهنگی طرح‌های چیدمان با ارائه ی نقشه‌های نورپردازی و تأسیسات برق
تهیه و هماهنگی آثار هنری و تزئینی
طراحی و چیدمان گیاهان خانگی

مدارک ساختمانی
ارائه‌ی نقشه‌های مربوط به تخریب و پارتیشن بندی جدید
ارائه‌ی نقشه‌های مربوط به تأسیسات برق و مخابرات
ارائه‌ی نقشه‌های سقف‌ها و نورپردازی آن
ارائه جداول نازک کاری و نقشه‌های دیوار و کف سازی
تهیه و ترسیم پلان چیدمان با کلیه ی جزئیات
مدیریت پروژه
بازبینی و هماهنگی نقشه‌ها با پیمانکار
ارائه‌ی برنامه‌ی زمان بندی اجرای پروژه بررسی کلیه‌ی هزینه‌ها
فراهم کردن امکان بازدید از پروژه در طول اجرا
تهیه و ارائه‌ی لیست کلیه‌ی کارهای انجام شده
علاوه بر این شما باید از طراح اطلاعات زیر را نیز درخواست کنید
مشخصات شخصی تحصیلات سوابق حرفه‌ای با ارائه‌ی مدارک مستند و مستدل میزان و چگونگی دریافت حق الزحمه
برآورد زمان طراحی و اجرای پروژه
چگونه میتوانید مطمئن شوید که انتخابی درست داشته اید؟
در واقع هیچ تضمینی برای صحت انتخاب شما وجود ندارد ولی به طور کلی شما طراحی با مشخصات زیر لازم دارید:
دارای گواهینامه و سوابق کاری معتبر.
دارای تجربه در نوع کاری که به او واگذار می‌شود
خلاق، باذوق و کاردان.
دقیق مسئول و دارای ارتباط عمومی قوی.
بررسی مراجعان قبلی
همیشه از طراح درخواست کنید که در صورت امکان اسامی سه یا چهار کارفرمای قبلی ) ظرف حداکثر ۲ سال گذشته را در اختیارتان قرار دهد درباره‌ی رضایت کارفرمایان از نتیجه و اتمام پروژه در موعد مقرر نیز از طراح سؤال کنید.

استخدام طراح آنچه انتظار دارید
طراحان داخلی نیز مانند سایر مشاغل از لحاظ مهارت و استعداد، تجربه و شهرت با هم فرق دارند. نحوه‌ی دریافت حق الزحمه ی آنها نیز متفاوت است. اگر با چند طراح مشاوره کنید میتوانید برآورد هزینه حق الزحمه و نحوه‌ی دریافت آن را با هم مقایسه کنید.
حق الزحمه ی طراحی و نحوه‌ی پرداخت آن در امر طراحی داخلی قانون خاصی برای نحوه پرداخت حق الزحمه یک طراح وجود ندارد ولی به طورکلی اغلب طراحان محیط‌های مسکونی یک یا ترکیبی از چند شیوه زیر را برای دریافت حق الزحمه به کار می برند.
قرارداد با حق الزحمه ی مقطوع (ثابت): در قرارداد با حق الزحمه‌ی ثابت مبلغ ثابتی از سوی کارفرما برای تأمین هزینه‌ها و مبلغ ثابتی نیز جهت حق الزحمه در اختیار طراح قرار میگیرد.
حق الزحمه‌ی ساعتی
نوع دیگری از پرداخت نیز وجود دارد که در آن حق الزحمه‌ی طراح بر اساس زمانی است که در محل حضور دارد که این نوع پرداخت به حق الزحمه ساعتی موسوم است.

قرارداد با هزینه به علاوه‌ی درصد ثابتی به عنوان حق الزحمه
در نوع سوم قرارداد طراح مبلغی را برای خرید مصالح، تجهیزات ،مبلمان کفپوش و مانند اینها از کارفرما دریافت میکند و با توافقی که بین دو طرف صورت گرفته درصدی از
مبلغ به عنوان حق الزحمه در اختیار طراح قرار می گیرد.
علاوه بر حق الزحمه ،مذکور امکان دارد طراحان قبل از شروع به کار مبلغی تحت عنوان پیش پرداخت یا حق المشاوره طلب کنند این مبلغ معمولا طبق توافقی قراردادی به صورت پیش پرداخت از سوی کارفرما به او پرداخت می شود. زمانی برای پروژه های مسکونی حق الزحمه‌ى مقطوع (ثابت) متداول بود. امروزه در بعضی پروژه ها، طراح برای ارائه خدمات ،طراحی درصدی از حق الزحمه را طبق نرخ ساعتی دریافت میکند معمولا هنگامی که طراحی و انجام کل پروژه به عهده ی طراح ،است حق الزحمه به صورت مقطوع پرداخت می‌شود در بعضی از پروژه های بزرگتر اغلب ،تجاری، حق الزحمه ی طراح ممکن است بر مبنای هر متر مربع بر اساس مساحت پروژه پرداخت شود. علاوه بر موارد مذکور هزینه‌های دیگری نیز وجود دارند که توسط شما به عنوان کارفرما تعیین می‌شود. هرگز از مشورت با طراح در مورد بهینه سازی و اصلاح هزینه‌ها نهراسید اگر نگران هزینه‌های خرید مبلمان و اثاث و مانند اینها هستید قبل از انجام هر کاری از طراح بخواهید لیست این هزینه‌ها را در اختیارتان قرار دهد.
به طور کلی اقلامی از قبیل عتیقه یا مبلمان سفارشی و تغییرات اساسی که باعث جابه جایی دیوارهای حمال یا تیرها میشوند از مهمترین عوامل افزایش هزینه های شما هستند. تحقیق و برنامه ریزی قبل از شروع پروژه تا حد زیادی در تعدیل هزینه‌های پروژه مؤثر است.
درخواست برآورد هزینه
قبل از پرداخت هرگونه وجه و امضای قرارداد از طراح بخواهید کل هزینه های انجام پروژه را به صورت مکتوب برآورد کند و در اختیارتان قرار دهد.
عقد قرارداد نهایی با طراح
پس از انتخاب طراح از او بخواهید قراردادی را با شما به امضا برساند. هیچ گونه توافق پرداخت وجه و جزء اینها را به صورت شفاهی صورت ندهید

 

کار با طراح گام‌هایی در راه طراحی

همواره ایده هایتان را با طراح مطرح کنید، زیرا او با تکیه بر مهارت و تجربیات خود در این زمینه، ایده های شما را شکل داده و قابل اجرا می‌کند. پس کلید دستیابی به نتیجه دلخواه در یک پروژه داشتن ارتباطی قوی با طراح است. هرچه دقیق تر باشید برآورده ساختن نیازها و انتظارات شما برای طراح آسان تر است.
همواره مثل یک کارفرمای خوب عمل کنید همیشه مسئولیتتان به عنوان یک کارفرما را جدی بگیرید. اگر سرتان شلوغ است یا بنا بر شرایط کاریتان مجبور به سفر هستید سعی کنید پروژه را به تاریخ دیگری موکول کنید یا شخصی را به عنوان جانشین خود منصوب کنید.
برای جلوگیری از وقوع اتفاقات غير منتظره نکات زیر را در نظر داشته باشید؛ سعی کنید همیشه حداقل تغییرات بر روی نقشه را اعمال کنید تغییرات یا خواسته‌ای ویژه میتواند باعث افزایش زمان و هزینه شود.
قبل از انجام هر تغییری خوب فکر کرده و تمامی ابعاد آن را در نظر بگیرید، از تصمیم خود مطمئن باشید و اجازه ندهید ابراز نظر دیگران بر تصمیم شما اثر کند. حقوق خود را به عنوان یک کارفرما بدانید.

منتشر شده در : پنج‌شنبه, 12 دسامبر, 2019دسته بندی: مقالاتبرچسب‌ها: