خانه‌ی برنامی (برنا و نامی)، اثر پرستو مالمیر
Moshtagh House, Azita Etminani

ویلا ورزان، اثر مهدی علم بیگی
رتبه‌ی دوم بخش مسکونی، دهمین جایزه طراحی داخلی

در قدم اول استفاده از حجم‌های خالص، سادگی، بی‌آلایشی و عملکردگرایی در دستور کار طراحی داخلی ویلا ورزان قرار داشت.

بدین منظور با پیروی از سبک مینیمالیست و با هدف هدایت بصری به مناظر دشت آینه ورزان، در نمای جنوبی بازشوهایی وسیع قرار داده شد و رنگ غالب بدنه‌ی داخلی ساختمان و کف، سفید در نظر گرفته شد. ضمن این که برای از بین بردن یکنواختی، از ترکیب ۳۰ درصدی رنگ خاکستری به عنوان رنگ مکمل دیوارها و ۱۰ درصدی رنگ مشکی در بافت سنگ تراورتن، استفاده گردید. تلاش بر این بود که با به کارگیری چوب در کف طبقات بالایی، تراس‌ها و آسانسور (بدنه، کف و سقف)، دمای رنگ محیط به تعادل دلخواه برسد.

پلان قرارگیری اجزای به کار رفته در سقف (هالوژن‌ها، دریچه‌های تهویه، آویزها، سنسورهای حرارتی و…) در عین بی‌نظمی از تناسبات حجمی مناسب در فضای داخلی، طبق عملکرد اجزا، تبعیت می‌کند.

خطوط و احجام ساده با تعریفی واضح و شفاف از کارایی آن، ویژگی اصلی طراحی داخلی این ویلا می‌باشد که در تمام فضاها نمود پیدا کرده، که نقطه عطف آن شکستگی و برش بلندترین دیوار بنا به رنگ خاکستری به وسیله‌ی جداره‌ی ساده و سفید رنگ پله می‌باشد که انقطاعی بین عملکرد آشپزخانه و طبقه‌ی همکف و سالن با طبقات بالا ایجاد نموده.

وید میانی به منظور اشتراک بصری میان طبقات قرار گرفت که با کمک قوس و فرم نرم کناری و حباب‌های روشنایی علاوه بر تلطیف فضای داخلی در کنار سردی طراحی مینیمال، روشنایی‌بخش بوده و پیوستگی میان طبقات با عملکردهای متفاوت و خلق تصویر سورئال را موجب گردید.

چرخش پیش‌ ورودی از جهت شمالی به طرف بنا، متریال مشترک کف سالن با جداره و کف استخر، آشپزخانه‌هایی با دکور ساده و همخوان با جداره، به کارگیری آیینه در مقیاس برخی از دیوارها و جداره‌های شفاف با وسعت زیاد جهت ارتباط بصری درون و بیرون از دیگر ویژگی‌های طراحی داخلی ویلا ورزان می‌باشد.

نام پروژه: ویلا ورزان
عملکرد: ویلای مسکونی
دفتر طراحی: استودیو معماری آتلانت
معماران اصلی: مهدی علم بیگی
همکاران طراحی: مریم کاوری، سعید مومنی، بابک مرادی، محمد حسن شیرزاد، پویا بختیاری، حسین فارسی، فرانک بهرام نوری، مهسا آقالو، مهسا خالقی
طراحی و معماری  داخلی: امیر عطا گرجی، بهناز هادوی، بهار اسمعیلی
مجری: مهدی خدارحمی
کارفرما: داوود خدارحمی
نوع سازه: فلزی عرشه فولادی
نوع تاسیسات: چیلر
نورپردازی: احسان خوش نشین
آدرس پروژه: دماوند، آینه ورزان، خیابان امام حسین، خیابان محمدی، کوچه بنفشه
مساحت زمین: 1440 مترمربع
زیربنا: 700  مترمربع
تاریخ شروع و پایان ساخت: از اردیبهشت 1399 تا پاییز 1400
عکاس پروژه: محمد حسین حمزه لویی
وبسایت: www.atlantarchitects.com
ایمیل: atlantarchitects@gmail.com
اینستاگرام : https://instagram.com/atlantarchitects

مدارک فنی

منتشر شده در : چهارشنبه, 8 فوریه, 2023دسته بندی: طراحی داخلی, مسکونیبرچسب‌ها: , ,