ساختمان مسکونی اُرسی خانه، اثر نیما کیوانی و سینا کیوانی، دفتر معماری کیوانی
ویلای شماره پنج فردوس، اثر سهراب رفعت و همکاران

ویلای هفت سنگان، اثر سهراب رفعت و همکاران

توضیحات طراحی :
باتوجه به فضاهای درخواستی کارفرما ( برای طراحی یک ویلای تفریحی ) و همینطور شکل هندسی و مساحت زمین سعی بر آن شد که با حجمی کشیده شده در عرض زمین بیشترین نور طبیعی جنوب را درفضاهای داخلی ( بخصوص در زیر زمین ) داشته باشیم . با این ایده ساده توانستیم بیشترین لند اسکیپ را مقابل ویلا فراهم کنیم که در آن عملکردهایی نظیر استخر ، تراس ، آلاچیق و پارکینگ ارتباط منطقی و روانی را با ویلا داشته باشند .
در شکل گیری حجم اولیه علاوه بر نحوه دریافت نور و سادگی در حجم ، محدودیت های سطح اشغال و ارتفاع مجاز ( حداکثر دو طبقه روی همکف ) نیز دخیل بودند ، که نهایتاً طرح در 2 طبقه روی زمین و یک طبقه زیر زمین شکل گرفت ، فضاهای تاسیساتی ، خدماتی ، بازی ، تفریحی و ورزشی در طبقه زیرزمین ، فضاهای عمومی و اتاق مهمان در طبقه همکف و نیز فضاهای خصوصی خواب ها در طبقه اول قرار گرفتند . ارتباط این سه طبقه به وسیله پله ای دوار از جنس فلز و از طریق یک ووید صورت پذیرفت که خود باعث ایجاد کوران طبیعی هوا شده است .
بیشترین شفافیت حجم در نمای شمالی و جنوبی تعرف شده است برای ارتباط بصری بهتربا فضای سبز سایت و استفاده از کوران و نور طبیعی ، اما در قسمت شرقی و غربی بنا بدلیل وجود همسایگی وایجاد محرمیت این شفافیت به کمترین میزان میرسد .
برای جلوگیری از بوجود آمدن اغتشاشات بصری در نما و عدم غلبه حجم برسایت ، سعی شده با استفاده از متریال ساده ای مانند سیمان با رنگ سفید در کنار متریال مکملی همچون چوب به این مهم پرداخت ؛ همچنین در درون بنا نیز رنگ غالب سفید انتخاب گردید تا حس سبکی و سادگی بیشتری را در خوانایی آن نزد کاربرالقا کند .
در نهایت با نظارت ، اجرای صحیح و نیز ارائه دیتیل های مختلف اجرایی برای تک تک قسمتها ، سعی گردید که به ماندگاری و طولانی شدن عمر مفید بنا و کمتر کردن هزینه مراقبت آن کمک شود .

کتاب سال معماری معاصر ایران، 1397
_____________________________
عملکرد:
مسکونی، ویلایی

__________________________________            

طراح معمار و مدیر پروژه: سهراب رفعت

نام پروژه: ویلای هفت سنگان
کاربری: ویلای مسکونی تک واحدی آخر هفته
زیربنا: 720مترمربع
زمین: 2000مترمربع
تاریخ شروع: تابستان 95
تاریخ پایان: اسفند 96
آدرس پروژه: قزوین ، شهرک هفت سنگان
کارفرما: سید غفار احمدی
همکاران طراحی: نگین عسگری ، وحید جودی و محمد شوقی
طراحی داخلی: نگین عسگری
فاز دو: نرگس جزایری
نظارت: سهراب رفعت ، نگین عسگری
مجری: حسین گودرزی
مدیرکارگاه: حسن گودرزی
تاسیسات: گل محمدی
عکس: وحید جودی
ايميل: info@sohrabrafat.com
وب‌سايت:  www.sohrabrafat.com

مدارک فنی