کلینیک زیبایی لیمون، اثر عماد سوادکوهی‌فر، عرفان سوادکوهی‌فر
آپارتمان پلاک 77 اثر علی صفویان

ویلای دیدار اثر رئوف قاسمی

ویلای دیدار

پروژه ویلای دیدار در شهرک وبلایی فشند در استان البرز واقع شده است. این بنا به صورت ویلایی اقتصادی برای چهار خانواده متشکل از پدربزرگ خانواده به همراه سه فرزند وی و خانواده‌های ایشان اختصاص یافته است.

از آنجاکه ایجاد فضای حیاط با بیشترین مساحت ممکن در ویلا و در عین حال  بهره‌مندی برابر و حداکثری هر  چهار واحد از نور و چشم انداز از خواسته‌های پروژه بود جهت گیری ساختمان در بهینه‌ترین حالت نسبت به این خواسته‌ها تعیین شد. یکی از مسائل اولیه‌ی پروژه محدودیت در متراژ 75 مترمربع برای هر خانواده بود. در عین حال خانواده‌ها بسیار راغب بودند که یک فضای جمعی بزرگ‌تر داشته باشند. راهکاری که برای این مسئله در نظر گرفته شد پلان متقارن در هر طبقه و امکان اتصال دو به دوی فضای پذیرایی واحدها بوده است. این امکان اتصال دو پذیرایی دو واحد مجاور به یکدیگر باعث ایجاد انعطاف‌پذیری در راستای رسیدن به فضای بزرگ‌تر می‌شود.

با وجود ۴ واحد مشابه برای فاصله گرفتن بنا از آپارتمان و ساختمان‌های مسکونی -بر خلاف برنامه‌ی داخلی پروژه مبنی بر ۴ واحد با مساحت یکسان و بازشو‌‎های مشابه و متقارن -پوسته‌ای به عنوان عامل یکپارچه‌کننده تعریف شده تا این ۴ واحد یک واحد به نظر برسد. در طراحی این پوسته هیچ گونه قوس نیارشی و سازه ای در نظر گرفته نشده است. این پوسته عملا پوششی دکوراتیو برای عملکردهای داخلی است و قوس‌های آن نشانه‌ها و یادمانی از قوس‌های معماری گذشته است.

معماری معاصر ایران: مسکونی

_______________________________________

نام پروژه: ویلای دیدار
عملکرد: مسکونی
شرکت-دفتر طراحی: دفتر معماری ایده همساز
معماران اصلی: رئوف قاسمی
زیربنا: 310 مترمربع
پایان ساخت:  2021
عکاس پروژه: دفتر معماری ایده همساز
آدرس: کرج، کردان
وبسایت: www.raoufghasemi.com
ایمیل: r.ghasemi.b@gmail.com
اینستاگرام: adaptive_notion

مدارک فنی

منتشر شده در : چهارشنبه, 27 اکتبر, 2021دسته بندی: آپارتمانی, مسکونیبرچسب‌ها: