مجتمع مسکونی باغ مهر، اثر دفتر معمارى بن سار
ويلای كلاردشت، اثر ترانه اكرمی

ویلای خانوادگی مزرعه نمونه

“گروه کشت و صنعت هرم طلایی” مجموعه‌ای خانوادگی است که قصد دارد در دشت‌های دامنه بینالود در همسایگی مزارع و کارخانه‌هایش بنایی ماندگار بسازد. جایی برای در کنار هم بودن 5 برادر با حضور مداوم مادر، فضایی که کار و تفریح را در کنار هم شامل شود و طبیعتی که لحظاتی دور از شهر را برای گذران بهترین اوقات فراهم سازد.
برای سایتی با 60کیلومتر فاصله از شهر(نیشابور) نیاز بود امکاناتی در نظر گرفته شود تا ساکنین بتوانند روزهای زیادی را بدون مراجعه به شهر، در کنار یکدیگر سپری کنند. علاوه بر این، فضاهای خدماتی رفاهی تفریحی بنا به خواسته ساکنین در مجموعه قرار داده شد. فضاهایی مانند: استخرهای روباز و سرپوشیده، زمین‌های ورزشی، مانژ اسب دوانی، محل بازی کودکان، فضای نمایش فیلم، رصدخانه، آشپزخانه صنعتی و … .

سایت مجموعه دارای ویژگی‌هایی منحصر به فردی است که هر کدام از آنها به تنهایی می‌توانند دستمایه طراحی قرار گیرند، مزارع پیرامون سایت، چشم‌انداز منحصر به فرد دریاچه مصنوعی در شمال، نور مطلوب طبیعی در جنوب و دور‌نمای کوه‌های بینالود از جمله این ویژگی‌هاست.
می‌خواستیم ساکنین ویلا هیچ یک از این زیبایی‌ها را از دست ندهند برای رسیدن به این خواسته دیوار‌های میانی را تا حد امکان حذف کردیم تا ساکنین ویلا خود را همواره در میان مزرعه احساس کنند.
فضاهای اصلی مورد نیاز(6سوئیت و یک فضای عمومی) را در راستای شرقی و غربی کنار هم قرار دادیم تا بیشترین نور و دید برای داخل فراهم شود. با حرکت این فضاها نسبت به هم، فاصله سوییت‌ها از دریاچه به کمترین حد خود رسید و در تمام سوییت‌ها امکان دیدن طلوع‌ و غروب منحصر‌ به‌ فرد نیشابور برای ساکنین فراهم شد. با قرار دادن واحدها روی سطوح مختلف از طول بنا کاستیم تا به ساکنین امکان دید وسیعتری داده شود.

در این مجموعه، بنا با سه گونه کیفیت فضایی باز، نیمه باز و بسته در تماس با مزرعه و دریاچه قرار گرفته تا ساکنین تجارب مختلفی از مجموعه خود داشته باشند.
مزارع وسیع “مجموعه هرم طلایی” با رنگهای متنوعش در چهار فصل سال بستری تخت فراهم می‌کند تا ویلا المانی شاخص در این زمینه باشد، زمینه‌ای که ما را بر آن داشت نام “ویلای خانوادگی مزرعه نمونه” را برای مجموعه انتخاب کنیم.

کارفرما: مجموعه کشت وصنعت هرم طلایی
موقعیت پروژه: نیشابور،روستای ماروسک
طراحی و ساخت: سید حمید امامی،سید نوید امامی،آمیتیس نوروزی
همکاران پروژه: معصومه اسعدی خامنه، آرش رضایی زادگان، مهسا نوبتی
سازه: وحید قره خانی
تاسیسات مکانیکی: هوفر اسماعیلی
تاسیسات برقی: نینا عموشاهی
سیویل: امید جمشیدی
ناظر مقیم: داوود هروی شرق
تاریخ طراحی: تابستان89
تاریخ اجرا: در حال ساخت
زیربنا: 3700 متر مربع
مساحت زمین: 6 هکتار
ایمیل: info@razanarchitects.com
سایت: razanarchitects.com

این پروژه اثری است از دفتر معماری رازان زمینه و متن
برای مشاهده‌ی مشخصات و دیگر آثار دفتر معماری رازان زمینه و متن در دانشنامه کلیک کنید.

منتشر شده در : یکشنبه, 13 ژانویه, 2019دسته بندی: کانسپت, مسکونی, ویلاییبرچسب‌ها: