Anarestan Pedarbozorg Yazd, Pedram Jafarbeigi, Sizan Khanesh
Cube Club, the work of its architecture office

ویلای اسماعیل آباد، اثر کیوان خطیر ، هانیه عباس زاده، دفتر طراحی و معماری مانشت

مشخصات مفهومی ، مبانی نظری و ارزش های مطرح
در طراحی ویلای اسماعیل آباد ، طراح سعی کرده با پرهیز از فرم گرایی ، به ایده های زیبایی شناسی پایدار در معماری و غنا بخشیدن به تجربه های فضایی، نزدیک شود.
به ایوان به عنوان نقطه عطفی در طراحی و جایی که بخش عمده ای از زندگی در ویلای آخر هفته ، در آن جریان دارد ، نگاه شده است. طراح با ایجاد تعلیق و سبکی ایوان اصلی بر فراز آبنما و نیم نگاهی به معماری گذشته ایران ، تلاش کرده ترکیب جدیدی از مفهوم ایوان و آب را ارایه کند.
با پیش بینی یک باغچه کوچک با سروی در میان و گشودن سقفی بر فراز آن ، ایوان بنا میزبان قطعه کوچکی از زمین و آسمان در درون خود است.
طراحی و سازماندهی فضاهای داخلی با احترام به گرایش کارفرما به حفظ حریم ، منجر به شکل گیری فضاهای مستقل و گشایش ساختمان به سمت حیاط جنوبی گردیده است.
ورود به بنا از جبهه شمالی است؛ اگر چه بنا از این سو به فراخور نیازهای پروژه کاملا بسته است ، طراح کوشش کرده با ترکیب احجام ، به دید ورودی غنا و صمیمیت بیشتری ببخشد.
در راستای ورودی در طبقه همکف، مفصل ارتباطی بنا ودر ادامه آشپزخانه جای گرفته اند. سالن در غرب و اتاق خوابها در سمت شرق در نیم طبقه واقع شده اند. به این ترتیب امکان ایجاد سقف بلند برای استخر در زیرزمین فراهم شده است. در زیرزمین علاوه بر استخر سالن ورزشی نیز پیش بینی گردیده است. فضاهای زیرزمین از نور روز بهره مند هستند.
نکته دیگر در مورد این بنا ، نحوه استقرار آن در سایت است؛ در میانه اجرا ، کارفرما زمین مجاور واقع در ضلع غربی را خرید و به زمین موجود الحاق نمود. با این حال طراح در مراحل بعدی پروژه ، تلاش کرد در طرح محوطه سازی ، سیالیت و یکپارچگی کل طرح را بازآفرینی کند و از سوی دیگر با گشایش قابی در ضلع غربی ایوان ، ارتباط بصری را فراهم نماید.

مشخصات فنی
رویکرد طراح در تصمیم گیریهای های اصلی از ابتدای پروژه ، طراحی با توجه به توان فنی و اجرایی از یک سو و توان اقتصادی کارفرما از سوی دیگر بوده است.
این جهت گیری منتهی به انتخاب مصالح ارزان قیمت و پیش بینی جزییات اجرایی ساده و تحقق پذیر گردید. استفاده از آجر سفال که با ایجاد بافت به آن غنا بخشیده شده و سیمان شسته در نما ، در همین راستا بوده است.

 

معماری معاصر ایران: مسکونی، ویلایی

_____________________________________            

طراحی معماری : کیوان خطیر ، هانیه عباس زاده دفتر طراحی و معماری مانشت
دفتر معماری:  دفتر طراحی و معماری مانشت
سازه: کورش صفایی
طراحی محوطه: کیوان خطیر ، هانیه عباس زاده
فضای سبز: مصطفی دینی
اجرا: کیوان خطیر
همکار اجرا: پژمان خطیر
عکس و فیلم: کاوه سید احمدیان
آدرس: هشتگرد، روستای اسماعیل آباد، خیابان حافظ، نبش خیابان عطار
زیربنا: 500 متر مربع
مساحت زمین: 2100 متر مربع

طرح و اجرا: 1396-1392
ایمیل: manesht@live.com
سایت:  www.maanesht.com

مدارک فنی


منتشر شده در : جمعه, 30 نوامبر, 2018دسته بندی: مسکونی, ویلاییبرچسب‌ها: , ,