خانه‌ی شماره ۱ محلات، اثر رامین مهدی‌زاده
واحدهاي مسكوني مجموعه صنعتي بندرعباس، اثر بیژن شافعی

ویلای اسبورِز، اثر رضا نجفیان ، رِنا دیزاین

ویلای اسبورِز به درخواست کارفرما در نقطه‌ای بکر روی تپه‌ای جنگلی در منطقه‌ای به نام اسبورِز در 20 کیلومتری جنوب‌شرقی شهر ساری طراحی شده است. خلوص، امنیت بالا، داشتن حریم و عدم اشراف از بیرون به داخل بنا و در عین حال فضاهای داخلی دنج و آرام؛ خواسته‌های اصلی کارفرما برای طراحی این پروژه بوده است.
برای طراحی پروژه از خالص‌ترین فرم هندسی-مکعب-استفاده شده است. تأثیر متقابل خطوط منحنی تپه بر این مکعب باعث شده که این حجم با کمی تغییر خود را به طبیعت نزدیک‌تر کرده و صلبیت آن کاهش یابد. بدین شکل در عین حفظ خلوص حجم اولیه، موجب سیالیت و پویایی آن گشته و حجم ارتباط بهتری با محیط طبیعی برقرار کرده است.
به منظور حفظ شخصیت توپوگرافی و بکر ماندن سایت، دسترسی به بنا بدون دخل و تصرف در فرم ارگانیک تپه تأمین شده است. این دسترسی در جهت حفظ خلوص فرم بنا نیز در زیر ساختمان امتداد یافته و ورود به بنا را از این بخش بصورت عمودی میسر می‌سازد. نوع تعبیه دیگر‌ بازشوها در این بنا نیز در جهت حفظ یکپارچگی فرم آن می‌باشد. بدین گونه که دو وجه انتهایی از حجم به شیشه‌های تمام قد اختصاص یافته و سایر بازشوها با تداومی برگرفته از فرم، بخش جدایی‌ناپذیری از حجم را تشکیل می‌دهند.
با آنالیز سازه‌ای یک مکعب ساده و حجم طراحی شده، مشاهده می‌شود که فرم طراحی شده کاهش بیش از 50% تنش ماکزیمم در سازه را بوجود می‌آورد. این بدین معنی است که فرم جدید کاملاً بهینه‌تر از یک مکعب ساده عمل می‌کند و بر آن برتری دارد. این رفتار مناسب سازه‌ای بدلیل فرم خاص ایجاد شده در سطح می‌باشد. در این مطالعه از مدل پلاستیک مور‌ کولمب که برای مصالحی مانند بتن جواب‌های دقیق‌تری نشان می‌دهد استفاده شده است.

تأثیر هندسه‌ی حجم بیرونی در داخل ساختمان نیز تبلور یافته و باعث ایجاد حس آرامش و پویایی در فضا شده است. فشار نیروهای حجم در داخل بنا به گونه‌ای طراحی شده که نوعی تقسیم فضایی مناسب و پیوسته ایجاد نماید. بیشترین تأثیر این نیروها در طراحی راه‌پله‌ی ارتباطی طبقات به چشم می‌خورد که کاملاً پیوسته و همگام با فرم اصلی بنا شکل گرفته است. طراحی و قرارگیری سایر فضاهای داخلی با توجه به کیفیت مناسب ارتباط دو بازشوی تمام شیشه‌ای بنا انجام گرفته است. همچنین امکان استفاده مناسب از کوران طبیعی هوا در داخل بنا نیز فراهم شده و در عین حال با ایجاد ارتباط بصری مناسب بین دو بازشوی اصلی، حس احاطه شدن در طبیعت به مخاطب القا می‌شود. در نهایت با قاب کردن طبیعت در فضاهای داخلی اصلی این بنا تجربه‌ای جدید برای مخاطب خلق شده تا شور و هیجان طلوع و حس آرامش غروب را در منظر قاب خانه‌ی خود مشاهده نماید.

معماری معاصر ایران: مسکونی

_________________________________          

نام پروژه: ویلای اسبورِز
طراح: رِنا دیزاین (رضا نجفیان)
همکاران طراحی: محمدجواد فرجی، محمدحسین حمزه لویی، صدف دیلمی، مریم نجفیان، پریس یوسفی، محسن تاجیک
سازه: محمد یزدی
کارفرما: روح اله فرجی اسبورزی
تاریخ: اردیبهشت 1391
محل پروژه: مازندران، جنوب شرقی ساری، تپه های شمالی منطقه اسبورز
زیربنا: 340 متر مربع در دو طبقه
وبسایت: www.rezanajafian.com
ایمیل: r.najafian@gmail.com

این پروژه اثری است از رنادیزاین
برای مشاهده‌ی مشخصات و دیگر آثار رنادیزاین در دانشنامه کلیک کنید.

منتشر شده در : دوشنبه, 14 ژانویه, 2019دسته بندی: مسکونی, ویلاییبرچسب‌ها: ,