موزه پانورامای حماسه خرمشهر، اثر دفتر طراحی دایره
چشم سالار (ساختمان اداری سالار)، اثر گروه معماری پاسبانی

ویلادو، اثر نوید مسعودی 

برنده­‌ی اول در بخش معماری فضاهای مسکونی

اتمام یا ادامه ؟!

       اولین سوال پیش آمده در رویارویی با پروژه ادامه ی روند قبلی طراحی و ساخت یا برخورد به عنوان یک پروژه جدید و کنارگذاری گذشته آن بود .
طراحی اولیه و شروع به ساخت پروژه توسط دوست و همکار گرامی مهندس بیات پور انجام شد که به خاطر مهاجرت ادامه ی کار نیمه کار به ما محول شد .لذا تصمیم بر آن شد با حفظ ساختار و شاکله ی اصلی و اولیه و القای مفاهیم وکانسپت های شخصی در ادامه ، شخصیت اولیه نطفه گذاری شده در پروژه حفظ شود.
پتانسیل هایی از قبیل لکه گذاری بنا در سایت به غایت ساختار باغ ایرانی را تداعی می کرد ، گذار از فضای کادره ی سبز بستر برای رسیدن به کوشکی مدرن … از این رو سیر کولاسیون تک محور (Rigid) حرکتی در لند اسکیپ حفظ شد و با توجه به کاربری خصوصی پروژه و تمایل به ارتباط درون/ بیرون در بنا و سایت سعی شد تا یک خارج (Exterior) خرد برای توانایی در ماکزیمم عملکردهای همزمان و متنوع و یک فضای داخلی وسیع Big interior)) با پلان آزاد (Open plan) بیشترین ارتباط با بیرون نیز حفظ شود .
در نتیجه تمام راهکارهای طراحی حول مفهوم “Architecture from inside/out” شکل گرفت تا حضور مخاطب در پروژه به عنوان یک محیط همگون باز و بسته دچار هیچ گونه تمایز یا انقطاع حسی نشود.
انتخاب متریال ها و فینیشینگ های خنثی و متمادی در درون و بیرون نیز تقویت کننده های همین ایده است .لکه گذاری های رنگی برآمده ی از فضای سبز سایت در برون و Objective در درون نیز به مانند دوختی بین درون و بیرون وحدت کلی ساختار پروژه را تقویت کرد .
شکل گیری این حس آزاد و باز بودن در کلیت پروژه لاجرم از کل به جزء رسید و اجرای بسیاری از فرم ها و المان های معماری و بصری نیز تبدیل به یک آنامورف لخت (Nude) و اکسپوز(Expose) در اجرا شد که تا حدی با حذف مرز پوسته و گوشته روحیه ای صنعتی (Industrial) به گوشه و کنار پروژه داد .
پروژه از ابتدا تا انتها برای ما مقطعی بین بازسازی ، نوسازی و ساخت از اول بود .لذا بدون هیچ گونه احتیاطی ، حفظ همان شخصیت دوگانه ی حاصل از حضور دو معمار در مقاطع مختلف در طول فرآیند طراحی و اجرای پروژه از اهداف اصلی بود که نوعی هتروژنیزم خودخواسته را به صورت ناخود آگاه در یک فضای هموژن نمایان می کند .

کتاب سال معماری معاصر ایران، 1397
____________________________
عملکرد:
مسکونی، ویلایی، طراحی داخلی

______________________________________ 

نام پروژه/ عملکرد: ویلادو
شرکت/دفتر طراحی: نوید مسعودی
معماران اصلی: نوید مسعودی
طراحی و دکوراسیون داخلی : نوید مسعودی_نارسیس هنر
نوع تاسیسات و نوع سازه : بتنی
آدرس پروژه: شیراز،گود گویم ، زیتون 7
مساحت/زیربنا: 220 متر
کارفرما: آقای دکتر معتمد_آقای مهندس ارجمند
تاریخ شروع/تاریخ پایان ساخت: خرداد 93 تا زمستان 95
عکاسی پروژه: آقای قنبرپور
وبسایت/ایمیل شرکت: www.navidmasoudi.com
Navidmasoudi2014@gmail.com

منتشر شده در : شنبه, 15 دسامبر, 2018دسته بندی: مسکونی, ویلاییبرچسب‌ها: , , ,