بازسازی آپارتمان کوی شماره 16 اثر آزیتا اطمینانی
خانه‌ی خیابان وِردانت اثر گروه معماران رابِرت میلز، نوشته‌ی لادن مصطفی‌زاده

وثاق اثر استودیو معماری شماره 4

وثاق

“آن شعاع آفتاب اندر وثاق
قرص او اندر چهارم چارطاق
نقش گل در زیربینی بهر لاغ
بوی گل بر سقف و ایوان دماغ” مولانا.
انسانِ بی‌قرار در پی گمشده خود در این جهان سرگردان است و به امید وعده‌ی  “الیه راجعون” به دنبال مجنون می‌گردد. در پی پیدا کردن خود، لایه لایه، ناخالصی‌های وجودیش را می‌گذارد تا به هیچ بی‌نهایت بپیوندد.
خانه به عنوان کالبدی بیرونی برای روح تاثیر به سزایی دارد که کالبد جسمی انسان را آرامش می‌بخشد. پس می‌توان در راستای تعالی به وی کمک‌رسان باشد، این دغدغه به وضوح در معماری سنتی ایران قابل مشاهده است.
تعامل با طبیعت، پازل گم شده‌ی زندگی مدرن است و از اینرو انسان مدرن، انسانی جدا مانده‌تر و افسرده‌تر از پیش شده است که سعی بر آن داشتیم تا حد امکان به این گسست دامن نزنیم.
در این پروژه سعی داشتیم تا حد امکان فضایی مطبوع و همساز با اقلیم منطقه ایجاد کنیم. در مرحله اول در طراحی باید به چند نکته کلیدی اقلیمی توجه می‌کردیم. گرمای شدید فصل‌های گرم و رطوبت بالا مهم‌ترین مسائل اقلیمی ما برای شروع پروژه بودند.
همچنین نور مناسب برای اکثر فصول نور شمالی بود و از آنجا که ساختمان رو به جنوب بود، ایجاد نور شمال برای تمامی فضاها، یک چالش بود. از طرفی آفتاب مستقیم روی بنا باعث گرم شدن داخل می‌شد. این چالش‌ها به ایده‌هایی برای پیشبرد پروژه منجر شد.
برای حل مشکل رطوبت: پروژه را از زمین فاصله دادیم و با زیاد کردن ارتفاع سقف‌ها و ایجاد کوران به تخلیه رطوبت کمک کردیم.
برای حل مشکل گرما: طاق‌های پروژه از تابش مستقیم نور آفتاب با بام جلوگیری می‌کند و همچنین انتخاب متریال آجر با ظرفیت حرارتی بالا، جلوی ورود گرما را می‌گیرد. با ارتفاع بلند سقف گرما به سمت بالا هدایت می‌شود و از پنجره‌های کنار طاق‌ها خارج می‌شود که کوران نیز به خروج گرما کمک می‌کند.
برای حل مشکل نور طبیعی و کوران: همانطور که اشاره شد نور شمال، نور مناسب برای فضا‌ها بود و همچنین ورود نور جنوب باعث گرمای داخل می‌شد. همچنین نسبت ایده‌آل برای ایجاد کوران نسبت طول به عرض ۳ به ۱ بود. برای حل هر دو چالش، سقف پروژه را به سه پله تبدیل کردیم که هم به نسبت مناسب برای کوران دست پیدا کنیم و همچنین این اتفاق دریافت نور شمال برای همه‌ی فضا ها را منجر شد، همزمان با استفاده از سایه‌بان خارجی، نور جنوبی را نیز کنترل کردیم. فضاها با رعایت سلسله‌مراتب قرار گرفتند و فضای سبز در جلو، میانه و پشت خانه به روح فضا کمک می‌کند.

معماری معاصر ایران: مسکونی

_______________________________________

نام پروژه: وثاق
عملکرد: مسکونی
شرکت-دفتر طراحی: استودیو معماری شماره 4
معماران اصلی: محمد صادق افشار طاهری، محمد یوسف صالحی، کسری شفیعی‌زاده
همکاران طراحی: سارا ملکی، مریم الماسی، ایمان اسلامی، بردیا شفیعی‌زاده، آرزو حکمت
مجری: استودیو معماری شماره 4، شمس‌الدین غراوی (مدیر اجرایی)
سازه: ایمان حضرتی
کارفرما: عباس کاشانیان
مساحت زمین: 360 مترمربع (مساحت سایت)، 216 مترمربع (مساحت طبقه همکف)، 216 مترمربع (مساحت کل ساخته شده)
تاریخ شروع و پایان ساخت:  1400-1399
عکاس پروژه: پیمان امیرغیاثوند
اینستاگرام 4Architecturestudio

مدارک فنی

منتشر شده در : شنبه, 18 ژوئن, 2022دسته بندی: انرژی, طراحی داخلی / مسکونی, مسکونی, پایداریبرچسب‌ها: