خانه‌ی کوهستان تاکسون معماری از ریک جوی ناحیه‌ی کوهستانی تاکسون، آریزونا، آمریکا، 2010
گفت و گویی با دفتر معماری آینه: عاطفه کرباسی، علی دهقانی و علی سلطانی

هتل یاس
طراحی از گروه معماران اَسیپتوته
ابوظبی، امارات متحده‌ی عربی 

طراح نورپردازی: شرکت نورپردازی اَروپ
همکاران اجرای نورپردازی: شرکت نورپردازی و امنیت کوپر (نورافکن‌ها)، ای:کیو (کنترل نورپردازی)، اِنفیس (لامپ‌های ال.ای.دی)

Yas Hotel
Design By Asymptote Architecture
Abu Dhabi, UAE 

Lighting Design: Arup Lighting
Lighting: Cooper Lighting & Safety (luminaires), E:Cue (lontrols), Enfis (LEDs) 

معماری معاصر جهان: هتل

__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________

مدیران تیم معماری اَسیپتوته، هانی رشید و لیزا آن کوچور، در سال 2007 برنده‌ی مسابقه‌ی طراحی یک هتل 500 اتاق و تفرجگاه ساحلی در منطقه‌ی یاس آیلند، واقع در ابوظبی شدند. دستور کار مشخص بود: طراحی یک مجتمع آیکونیک در مجاورت یک پیست مسابقه‌ی فرمول یک و تکمیل آن تا زمان مقرر که در ابتدای ماه نوامبر 2009 میزبان مراسم افتتاحیه گرَند پریکس (Grand Prix) باشد. آنطور که رشید می‌گوید: «آنها خواستار چنان کار فوق‌العاده و قدرتمندی بودند ‌که این شهر و مسابقاتش را بر روی نقشه به ثبت برساند.»
فرم سیال هتل یاس که از دور مانند یک سراب به ‌‌نظر می‌رسد، بخشی از مستر پلان شرکت انبوه‌ سازان آلدار بوده و نمود بلند پروازی ‌هایشان در تبدیل یک بستر بیابانی وسیع به یک جاذبه‌ ی گردشگری مطلوب و وسوسه انگیز برای تفریح و وقت ‌گذرانی مسافران است. طراحی این هتل با سرعت و هیجان جاری در فضا و سبک زندگی افراد حاضر در جریان مسابقات، کاملاً هماهنگ است؛ مضاف بر اینکه به لطف سرسختی عاملان دست‌ اندرکار در اثبات توانایی خود (امری که شبیه به اراده‌ی بی‌مثال رانندگان فرمول یک در مراسم افتتاحیه‌ی این محل بود)، تمام پرونده‌ی این پروژه‌ی 85,000 متر مربعی در کمتر از دو سال بسته شد.
معماران با در نظر گرفتن بازه‌ی زمانی محدودی که در اختیار داشتند به ‌فکر بهره از طرح قدیمی که در مراحل اولیه‌ی کار متوقف شده‌ بود، و گسترش آن افتادند و سعی کردند تا طرح بیضی‌ شکلی که در ذهن داشتند را، در قالب یک همنشینی مطلوب به آن بیفزاند؛ به‌ نحوی که این دو طرح عمود بر یکدیگر قرار بگیرند. حاصل کار، دو ساختمان شفاف دوازده ‌طبقه با نمای مسطح بود که به‌ واسطه‌ی پلی از جنس آهن و شیشه با نورپردازی عالی و استوار بر روی تعدادی ستون به ‌یکدیگر متصل شده بودند.
رشید می‌گوید: «به ناگاه دریافتیم که نورپردازی و شرایط جغرافیایی سایت و سازه ایجاب می‌کند تا طرح اجرایی قادر به کنترل گرمای داخل ساختمان باشد.» او و کوچور با همکاری شرکت‌های بی.آی.اِم، گِه‌ری تکنالاجیز و مهندس شلایش برگرمان که در اشتوتگارت آلمان اقامت دارد، قسمت سازه‌ای پوسته‌ی مستقل بیرونی را تکمیل کردند. پوسته از 5,096 پنل لوزی‌ شکل شیشه‌ای تشکیل شده که در میان شبکه‌ی فلزی سازه قرار گرفته‌اند. این پوسته عامل مؤثری در تلطیف نور، سایه‌اندازی و تعدیل گرماست. سطح شفاف آن 217 متر طول دارد و همچنان که خورشید در آسمان به‌آرامی تغییر مکان می‌دهد، اِفه‌های درخشان و بی‌نظیری بر روی بدنه‌ی شیشه‌ای می‌سازد که به ‌چشم عابران و حاضران در محل بسیار زیباست. زمانی که ایده‌ی سازه‌ی مشبک اجرا شد، تیم طراحی متوجه قابلیت منحصربه‌فرد آن شدند که همچون یک بوم سفید، آماده‌ی پذیرش هر طرح و رنگی‌ بود. آنها می‌خواستند در نهایت به یک نورپردازی عالی برسند. طراحی و اجرای نورپردازی به شرکت اَروپ لایتینگ محول شد.
معماران نمی‌خواستند که حاصل کار مانند یک نمایش پرزرق و برق لاس‌ وگاسی باشد، بنابراین از نزدیک در کنار طراحان اصلی، برایان اِستِیسی و ریچارد فیشر، بر روند طراحی و اجرای پردازش نور ساختمان نظارت کردند تا همان ‌طور که مد نظر داشتند، اثری ملایم و دور از اغراق حاصل شود. استیسی می‌گوید: «در این پروژه یکی از پیشرفته‌ترین سیستم‌های نورپردازی تولیدشده توسط شرکت اَروپ به ‌کار گرفته شد.» حدود 5,000 نورافکن ال.ای.دی RGBW با درجه‌ بندی (رِیتینگ) IP65 در نقاط تقاطع پوسته‌ی شبکه‌ی سازه نصب شدند. این نورافکن‌ها یکی از هفت ویدئوی برنامه‌ ریزی‌ شده و موجود در حافظه را بر رو و اطراف پنل‌های شیشه‌ای می‌تابانند و نتیجه‌ی کار به‌ صورت یک نمایش سه‌ بعدی شناور در اطراف پوسته‌ی شبکه مشاهده می‌شود.
از سوی دیگر، همزمان با پیشرفت کار توزیع و نصب لامپ‌ها، همکاری با شرکت آلمانی سازنده‌ی سیستم‌های کنترل ای:کیو به منظور تعبیه‌ی تجهیزات و نرم ‌افزارهای لازم برای تنظیم و نمایش سیستم پیچیده‌ی مدیای نما در جریان بود. امکاناتی مانند سیستم هشدار نورافکن‌ها برای کنترل مشکلاتی از قبیل گرم شدن بیش از اندازه‌ی وسایل، طرح‌ریزی شد تا در مواقع اضطراری اقدام به پایین آوردن میزان برق (نیروی) مصرفیِ ال.ای.دی‌ها کند تا میزان مصرف، در حد مطلوب و بهینه قرار بگیرد. طراحان نورپردازی در ساخت بست‌های ویژه‌ی پروژه‌ از همکاری شرکت نورپردازی و امنیت کوپر بهره بردند تا به بهترین نحو پاسخگوی نیازهای فنی و محیطی باشند و اطمینان حاصل کنند که نور به ‌طور یکنواخت و متعادل در تمام ابعاد مختلف پنل‌های شیشه‌ای منتشر و پخش می‌شود.
رشیـد متـذکر می‌شود: «آنـچه که در مـورد سیـستم نورپردازی شرکت اَروپ در پروژه‌ی ما زیباست، این است که ما می‌توانیم آن دسته از فیدهای ویدئویی که در تضاد با دیتاهای رنگی هستند را به‌کار ببریم. ویدئو به 5,000 پیکسل تجزیه و در تمام سطح اجرا می‌شود.» روز پیش از افتتاحیه، طراحان و کارفرما این توالی نورپردازی را از موقعیت‌های مختلف در اطراف سایت آزمایش کردند. رشید می‌گوید: «تغییر تنظیمات نور در اینجا، مانند بازی با یک چراغ یا یک مجسمه‌ی نورانی غول‌پیکر است. خلوص رنگ‌ها کاهش یافته و گاه به‌ نظر می‌رسد که یک موج عظیم از روی ساختمان عبور می‌کند یا ساختمان در زیر آب‌ها غرق شده‌ و این واقعاً متحیر کننده و زیبا ست.»

Source: Architectural Record. New York: McGraw-Hill, May, 2010, Pp. 102 -103. “Asymptote illuminates the fast track”

مدارک فنی


منتشر شده در : شنبه, 11 جولای, 2020دسته بندی: هتلبرچسب‌ها: