آپارتمان دانیال
آپارتمان مسکونی دستور رضا صیادیان، سارا کلانتری، حمیدرضا رزم آریا

نورپردازی بی­‌نقص (بخش پایانی)
راه حل‌های الهام­‌بخش برای هر اتاق
نوشته‌­ی سالی سْـتوری/ عکس‌ها از لوک ؤایت/ ترجمه‌­­ی اشکان جیهـوری

Perfect Lighting (Part IX, Final)
Inspiring Solutions for Every Room
Sally Storey

گذرگاه‌­ها، فضاهای خارجی و ورودی‌ها
اوّلین برداشت ما از یک خانه از طریق مسیر دسترسی به آن حاصل می­‌شود، که حال و هوا را برای مواجهه با آنچه درون خانه است آماده می­‌سازد. شب هنگام، نورپردازی بیرون ورودی نقش مهمّی را در تعیین حسّ و حال و فضا بازی کرده و سبب پدید آمدن احساس پذیرا بودنِ خانه می­‌شود.

اگر تنها نور فعّال در قسمت ورودی یک نور امنیتی باشد، نه تنها غیر دوستانه و درخشان خواهد بود، بلکه باعث می­‌شود مهمانان حس کنند به حریم خانه تجاوز کرده­‌اند. درِ ورودی را با دو چراغ دیواری، مُدرن یا قدیمی و یا یک فانوس بالاسری قاب بگیرید ــ بهتر است که اندکی از شدّت نور کاسته شود تا درخشش نور ملایم‌تر شود ــ چرا که فضا را بسیار پذیراتر می­‌کند. در مناطق حومه‌­ای، که نور اضافی از منابع روشناییِ خیابان‌های اطراف وجود ندارد، این شیوه نور کافی را تولید نخواهد کرد.

در چنین مواردی با کار‌گذاشتن یک منبع بالاتابِ ملایم در میان گیاهان باغچه یا حیاط نوری فیلتر شده و همچون سایه روشن‌هایی نامنظّم بر سر ساختمان می‌­تابد و از سختی افه می‌­کاهد، و در عین حال اگر چراغ‌های دیواری وظیفه‌­ی خود را تمام و کمال نیز انجام دهند همچنان دیده خواهد شد. نورپردازیِ سطح یک ساختمان روش مناسبی­ برای تولید نور عمومی است. روش دیگر برای برجسته ساختن ورودی، در صورتی که چراغ‌های دیواری مناسب و کافی نباشند، به­‌کار­گیری منابع بالاتاب مخفی نزدیک به حاشیه­‌ی تزئینی درِ ساختمان است که یا تأکید را بر حاشیه‌­ی تزئینی می­‌گذارد و یا بر مجموعه‌­ی گیاهان و درختان دو طرف ورودی.
پس از مهیّا کردن نورپردازی قسمتِ ورودی، نکته­‌ای که باید مورد توجّه قرار گیرد، عملِ داخل شدن به ساختمان است. از منظر ایمنی نورپردازی پلّه­‌ها از اهمیّت ویژه‌­ای برخوردار است. اگر پلّه‌­ها کناره داشته باشند، می­‌توان با نصب یک منبع مخفی درون دیوار نور را بر هر یک از پلّه‌­ها جاری ساخت. از ادواتی استفاده کنید که لامپ کاملاً درون آن نصب شود و همچنین می­توان از یک منبع ال­‌ای‌­دی و یا یک منبع نور هالوژن کم­‌ولتاژ با لنـز استفاده کرد که نور را جهت می­‌دهد و کمترین میزان ممکن درخشش را نیز تضمین می­‌کند. روش دیگر برای روشنایی پلّه­‌های ورودی استفاده از نورافکن‌های خوشه‌­ای­ست.  در اینجا نیز، بهترین نتیجه زمانی حاصل می­‌شود که منبع نورْ مخفی باشد، چه این اختفا به‌­وسیله‌­ی گیاهان اطراف حاصل شود، و چه با استفاده از ادوات و ابزاری که در آنها لامپ کاملاً در عمق محلّ نصب فرو رفته باشد.

نورپردازی فضای خارجی با نورافکن می­‌تواند راهی باشد برای بهبود موقعیت بصری منطقه‌­ی ورود به ساختمان، که در عین حال نور بازتابی حاصل ورودی را نیز نورانی می­‌کند. یک فضای ورودی مُتعارف را با نورافکن‌هایی که چندین متر از ساختمان فاصله دارند و مستقیماً به سمت ورودی نشانه رفته‌­اند، نورپردازی نکنید، چرا‌که درخشش آن بر افرادی که از داخل ساختمان به بیرون نگاه می‌کنند، اثر نامطلوب گذاشته، و در عین حال، جزئیات معماری ــ اعم از ستون، حاشیه­‌ی پنجره و یا بافت قدیمی نمای سنگی ــ را نیز یکنواخت و بی­‌اثر می­‌کند.

ایجاد توازنی ظریف و زیرکانه ضروری­ست، چرا‌که اگر نورپردازی بیش از حد به ساختمان نزدیک باشد، شکاف‌ها و ترک‌های روی سطح ساختمان را برجسته خواهد کرد. هر نوع نوری که درون زمین نصب می­‌شود، در برابر درخشش نور به نوعی حفاظ نیاز خواهد داشت که معمولاً فیلترهای شانه‌­عسلی یا کرکره به کار برده می­‌شود.
نورپردازی یکنواخت مسیرهای عبور از جمله­‌ی اصول به شمار نمی‌­رود، ولی معمولاً در محل‌هایی که جهتِ حرکت تغییر می‌­کند و یا در هر 10 الی 15 متر نصب شـده و به کـار گرفتـه می‌­شـود. چراغدان‌هـا‌‌‌ی حفـاظ‌­دار بایـد در ا‌رتفـاع 400 تـا 600 میلی‌متری سطح زمین نصب شوند که بهتر است جهت آنها رو به مسیر عبور باشد. نور مورد نیاز می­‌تواند حاصل تجهیزات تک­‌جهت و یا منابع قارچیِ قدیمی باشد که نور ملایمی را در گستره­ای 360 درجه و روی کلّ گیاهان کوتاه‌­قدِّ اطراف خود و مسیر عبور می‌­پاشد. در هر دو صورت، منبع نور و لوازم آن باید در میان گُل و گیاه اطراف مخفی باشد. اگر در اطراف منبع نور گیاهی وجود نداشته باشد، باید به دنبال راه حل‌های دیگری بود، مثل نصب منبع نور درون یک حجم سنگی بزرگ تا شن­‌ریزی اطراف را با نور بخراشد، و یا با استفاده از فانوس‌های کفی پایه‌­آزاد و مخفی کردن منبع نور در بالای آن که نور را به سراسر مسیر عبور جاری کند.

نکات کلیدی برای ورودی‌هـا و فضاهـای خارجی

نمای ساختمان را از میان گیاهان و درختان جلوی خانه به‌­شکلِ بالاتاب نورپردازی کنید، چراکه این کار باعث تلطیف افه شده و سایه‌­های نرمی را بر سطح بیرونی ساختمان می‌­اندازد و افه­‌ی حاصل را ظریف و دلنشین می­‌کند.

با یک جفت نور بالاتاب، بر مشخّصه‌­های معماری اصلیِ ورودی، همانند آنچه در داخل خانه انجام می­‌دهید، تأکید بگذارید.

به خاطر داشته باشد که پلّه‌­ها یا هر نوع اختلاف ارتفاع باید روشن باشد وگرنه خطر سقوط وجود خواهد داشت. قانون عمومی در نورپردازی فضاهای خارجی به وجود آوردن نقاط تمرکز در فواصل معیّن و در طول مسیر است و روشن کردن کلِّ مسیر الزامی نیست؛ در هر صورت، اختلاف ارتفاع در سطح یا پلّه‌­ها را همیشه روشن نگاه دارید.

یکی از قواعد طلایی در نورپردازی، که بر اساس آن اهمیت آنچه بدون نور باقی می­‌ماند به اندازه­‌ی آنچه نورپردازی می­‌شود است، بیشترین مصداق را در باغ‌ها دارد. نورپردازی تمامی درختانِ پیرامون راه ماشین‌­روی داخل ساختمان اتلاف انرژی­ست، ولی خلق یک نقطه­‌ی تمرکز با نورپردازی یک تک‌­درخت اثری جادویی دارد.

با استفاده از منابعی با نورِ کم مسیر عبور را در نور بشویید، برای مثال، یک منبع نور «جلوصحنه­‌ای» (Footlighter)، که شکلی مشابه یک کلاه چینی کم عمق دارد و در 30 سانتی­‌متری مسیر عبور نصب شده، نور لطیفی را بر سراسر محیط اطراف از جمله چمن‌ها و بوته­‌های کم­‌ارتفاع می‌­تاباند. یا می‌­توان با استفاده از یک منبع نور راهنمای اختصاصی با ارتفاع کم در طول مسیر، حوضچه­‌ای متراکم از نور به وجود آورد. اگر در محیط، درختچه‌­های کم‌­ارتفاع یا پرچین‌های گیاهی وجود داشته باشد، پنهان کردن یک منبع نور در میان آنها که نور را صرفاً بر فضای بالایی پخش کنند، کاملاً مؤثّر و هوشمندانه است، به‌­ویژه اگر بدنه­‌ی منبع نور به رنگ سبز تیره باشد، به­‌خوبی در بتّه‌­ها استتار خواهد شد.

نورپردازی یک درخت در ارتفاع بالا (8 تا 12 متر) نور تکّه­‌تکّه‌­ای تولید می­‌کند که به «نورپردازی مهتابی» معروف است. منبع نور باید به‌­خوبی پوشیده باشد تا به‌­راحتی دیده نشود. در این وضعیت می‌­توان از منابع فلزّی­‌ـ­‌هالوژنی استفاده نمود، که رنگ آبی کم­‌رمقی دارند و یا برای افه­‌ای نرمتر منابع نقطه‌­ای مسی­ـر هالوژنی 35 وات و 12 وُلت را به کار گرفت.

پذیرایی در فضای آزاد
با فضای غذاخوری روباز، چه یک تراس در پشت­‌بام باشد چه بالکن و یا یک باغ کوچک، باید مشابه دیگر اطاق‌های خانه رفتار کنید. هدف صرفاً افزودن به فضای پذیرایی نیست، بلکه با خلق منظره‌­ای در آن‌سوی آن می‌­توان درک فضایی محیط داخلی را توسعه داد.

شگرد اصلی در نورپردازی فضای خارجی پرهیز از گرفتار شدن در افه­‌ی «سیاه‌­چاله» است. این موضوع هنگام نورپردازی یک پاسیـو نیز صدق می‌­کند، که اگر باغ آنسوی آن نیز نورپردازی شود، پاسیو زنده خواهد شد. مثل همیشه، نخستین قدم انتخاب چیزی­ست که باید نورپردازی شود. اگر باغ را حصار یا شبکه‌­ای احاطه کرده باشد، نورپردازی و ملزومات آن را می­‌توان به­‌شکلی نامحسوس در ارتفاع بالا نصب کرد تا تابش نور را از بالا به پایین جهت دهد، که در این صورت بر سطح نور عمومی افزوده می­‌شود، همچنان که لایه‌­ی دیگری را نیز بر افه‌­های نور خواهد افزود ــ به­‌خصوص اگر با نورپردازی بالاتاب ترکیب شود. ناحیه­‌ی نشستن یا میز نهار‌خوری معمولاً نقطه­‌ی تمرکز اصلی­ست. اگر ارتفاع ساختمان زیاد باشد یا درخت مرتفعی درون باغ وجود داشته باشد، مخفی کردن یک منبع نور در ارتفاع بالا برای تمرکز بر حوضچه‌­ی رقیقی از نور بر میز قهوه‌­خوری یا نهارخوری، به همان شیوه‌­ای که در فضای داخلی اعمال می‌­شود، اغلب مناسب خواهد بود. این شیوه تنها زمانی مؤثّر است که ارتفاع نورافکن به کفایت بلند باشد و منبع نور با کلاهک ضدّ تابش پوشیده شده باشد. برای رسیدن به افه‌­ی مورد نظر تنها کافی­ست آنها را 15 الی 20 درجه تغییر جهت بدهید ــ بیشتر از این مقدار می­‌تواند موجب درخشش نامطلوب نور شود 

برای افزودن هیجان به یک فضای خارجیْ نورپردازی بالاتاب گیاهان شیوه‌­ی مناسبی به نظر می‌­رسد، امّا برای دست یافتن به بهترین افه‌­ی ممکن بایستی گونه‌­ی مناسب گیاه را انتخاب کنید. گیاهانی با شاخ و برگ گسترده مانند درختان غـار (برگِ بو) و یا زیتون بسیار مناسبند، در حالی که درختی با شاخ و برگ هرس شده و جمع و جورتر را می‌­توان مانند یک مجسّمه به­‌وسیله­‌ی نورافکن‌هایی در فواصل نزدیک نورپردازی کرد. درختچه‌­های هرس‌­شده‌­ی تزئینی کم‌­ارتفاع را نمی­‌توان بالاتاب نورپردازی کرد، امّا می­‌توان آنها را به­‌شکلِ پایین­‌تاب نورپردازی کرد تا افه­‌ی مناسبی حاصل شود و یا آنها را در ضدِّ نور قرار داد، به­‌ویژه اگر ورودی خانه را قاب گرفته باشند. نورپردازی پایه­‌میخی با منابع کم‌­وُلتاژ و مبدِّل از راه دور راه حل‌های منعطفی را در اختیار قرار می‌­دهد، امّا ضرورت دارد که سیم‌­کشی کافی برای آن مهیّا باشد تا بتوان منبع نور را به بهترین مکان ممکن جابه‌­جا کرد، چرا که با تغییر فصل، تغییر مکان لازم می­شود 

باغ‌های کوچک فرصت ایده‌­آلی را فراهم می‌­آورند که بتوان چندین ترفند نورپردازی ثابت را در هم ادغام کرد ــ برای مثال، یک نیمکت توکار یا یک رف سنگیِ قرار گرفته بر گُلدان را می­توان به شکل مخفی از زیر نورپردازی کرد تا افه‌­ی شناور بودن حاصل شود. منابع بالاتاب مخفی را می­‌توان در خاک پنهان کرد تا بافت دیوار را بالاتاب نورپردازی کنند و یا می‌­توان با توکار کردن منابع نور درون سطوح جانبی گلدان‌ها نور را بر سراسر مسیر گذر پاشید.

نورپردازی فضای خارجی، مانند اتاقی درون ساختمان، نیز باید توسّط کلیدهای جداگانه تحت کنترل باشد، زیرا تمامی افه­‌ها نباید همزمان وارد عمل شوند. گاه تمرکز بر مشخّصه­‌ای که در انتهای یک باغ کوچک واقع شده برای کشاندن نگاه به فضای بیرونی کفایت می­‌کند.
آویختنِ فانوس‌های ستاره­‌ای بر یک درخت، راه حلّی صرفاً دکوراتیف به حساب می‌­آید که بر حس و حال یک فضای روباز می­‌افزاید. با توجّه به ابعاد درخت به 3 الی 7 عدد از این فانوس‌های منفذدار نیاز خواهد بود. در طول روز این تجهیزات شبیه ظرف غذای پرندگان به نظر می‌­رسند، امّا شب­‌هنگام، نقاط نورانی کوچک و ظریفی تولید می‌­کنند که می­‌توان با ترکیب‌شان با منابع بالاتاب افه­‌ا‌ی سحرآمیز خلق کرد.
از حسّ شاعرانه‌­ی نور لغزانِ شمع‌ها بر روی میز یا لبه­‌های تراس غافل نشوید؛ می­توان با قرار دادن منوّر درون زیرگلدانی‌ها بر شور و هیجان فضا افزود. اگر از این منابع نور در کنار آب استفاده کنید بازتاب شعله‌­ها از آب افه‌­ی نور گرم و حیرت­‌انگیزی به وجود خواهد آورد.

نکات کلیدی برای پذیرایی در فضای آزاد

از جمله مشخّصه‌­های دیگر می­‌توان به منوّرهای مخصوص باغ‌ها اشاره کرد که می­‌توانند درون گلدان‌ها یا زیرگلدانی‌ها به کار روند، که در واقع به تعیین مسیر اختصاص دارند؛ برای افزودن عنصری دینامیک به نورپردازی نیز می‌­توان از شومینه‌­های فضای خارجی استفاده کرد که در یک فضای شهری به‌­خوبی عمل کرده و در صورت دولایه شدن می­‌توان از آن به­‌عنوان باربیکیو استفاده نمود.

با استفاده از نورهای شب شیشه‌­دار پلّکان یا یک دیوار کوتاه و یا میز را به‌­زیبایی مورد تأکید قرار دهید.

باغْ یک اتاق روباز است که قوانینی مشابه یک نهارخوری سرپوشیده بر آن حاکم است. با نور تکمیلی شروع کرده و دور تا دور باغ را نورپردازی کنید. باغچه را با ترکیبی از پوشش ظریفی از نور حاصل از رِفلکتورهای پایه­‌میخی 50 وات و 12 وُلت و افه­‌ی فشرده‌­تر بالاتاب در زیر درختان نورپردازی کنید.

تمرکز را بر خودِ میز قرار دهید. برای این منظور از نور شمع استفاده کنید و یا اگر در نزدیکی میز درختی وجود دارد، یک نورافکن پرتو باریک را تا فاصله‌­ی 6 متری قرار داده تا پرتوی نور درجه­‌ی 4 را بر مرکز میز متمرکز کنید.

باغها، عرشه‌­ها و محوّطه­‌سازی

نکته‌­ی اساسی که نباید فراموش شود این است که تابش یک منبع کوچک نور می­‌تواند در یک باغ تا مسافتی طولانی نفوذ کند. فضای بیرونی را غرقه در نور نکنید، امّا در عین حال با تعبیه‌­ی پریزهای برق کافی امکان افزودن به ظرفیّت نورپردازی را فراهم آورید. کنترل نور، به‌­ویژه در باغ‌های بزرگ، از اهمیّت زیادی برخوردار است: در اینجا نیازی به نورپردازی همه‌­چیز و در همه‌­حال نیست.

محوّطه را به مجموعه‌­ای از رویدادها تقسیم کنید و چگونگی نورپردازی هر یک را بررسی کنید. شروع کار از فضای ورودی مجموعه خواهد بود. ستون‌های درواز‌ه‌­ی سنگی یا آجری بهترین واکنش را به نور نشان می‌­دهند و نقطه‌­ی ورود را روشن می‌­کنند. مرحله‌­ی بعدی نشانه‌­گذاری این فضای ورودی به­وسیله­‌ی نورپردازی بالاتاب یک درخت پُرجلوه و ابّهت و یا چندین نقطه‌­ی شاخص به موازات یک مسیر ماشین­‌روی طولانی­ست. پیش از نصبِ منبع نورِ مورد نظر شکل و اندازه­‌ی درخت را مورد توجّه قرار داده و موقعیت‌های مختلف را بیازمایید. یک منبع نور فلزّی­‌ـ­‌‌‌هالیدی، که برای تولید دو پرده‌­ی متفاوت از نور سفید ــ گرم و سرد ــ به کار گرفته می‌­شود، گزینه‌ی مناسبی خواهد بود. نور سرد بیشتـرین هماهنگی را با درخت کاج و سِدار دارد، چرا که رنگ آبی نقره‌­ای برگهای سوزنی آنها را برجسته می­‌کند، در حالی که پرده­‌های گرمترْ نور سفید مکمّل درخت راش و بلوط خواهد بود.
بخش اعظم نورپردازی در باغ باید در نزدیکی خانه و در دسترس باشد، چرا که در واقع کارکرد یک اتاق خارجی را داشته، و نقاط تمرکز بی­‌مورد در فواصل دور را چه یک بنای تزئینی باشد و یا یک درخت بزرگ، خارج از توجّه قرار می‌­دهد. مانند فضاهای داخلی، کنترل نورپردازی باید با هر یک از نواحی مورد نورپردازی در ارتباط باشد.

در نورپردازی محوّطه‌­ها، بهترین رویکردْ تمرکز بر سازه­‌هاست، چراکه حفاظت و نگهداری از آنها ساده است. نورپردازی بالاتاب مسیری از تک­‌ستون‌ها یا درختچه‌­های هرس­‌شده، که شما را به یک تمرکز نهایی مانند یک مجسّمه‌­ی نورپردازی­‌شده هدایت می­‌کند، از منابع پایه­‌میخی پخش­­‌شده بر سطح حیاط یا باغچه بر اساس اُلگویی اتّفاقی، مؤثّرتر خواهد بود. منابع پایه­‌میخی به درد مناطقی می­‌خورند که به­‌خوبی مورد رسیدگی و نگهداری قرار گرفته و معمولاً به خانه نزدیکند، چراکه در غیر این صورت زیر بوته‌­ها و گیاهان گُم خواهند شد. منابع نور مدفونْ مناسب سطوح سخت و یا چمن‌کاری­ست، در حالی که در صورت به کار گیری در باغچه­‌ها، به علّت رشد گیاهان افه‌­ی مورد نظر را از دست خواهند داد.
واکنش فوّاره‌­ها و آبشارها به نور فوق‌­العادّه است . آبشاری مجهّز به آبفشان را می­‌توان به همراه نورهای شب که بر بالای آب می­‌درخشند به نمایش در آورد. در یک آبشار، منبع نور باید دقیقاً در زیر مکانِ «ریزشِ» آب نصب شوند، تا نور به­‌راستی از میان آن بدرخشد. منابع فیبراُپتیک برای استفاده در مشخّصه‌­های معماری مرتبط با آب ابزار مناسبی به نظر می­‌رسند. منبع نورْ دور از دسترس است و نور از درون یک فیبر شیشه‌­ای عبور کرده و از انتهای آن پخش می‌­شود. اگر از این سیستم درون خروجی آب فوّاره استفاده شود، آب را به جای منبع نور جا می­زند.

نکات کلیدی برای باغ‌ها

لوازم نورپردازی باغ‌ها معمولاً سیاه­‌رنگ هستند، امّا انواع جمع و جورتر آنها به رنگ سبزِ تیره‌­اند، تا در میان شاخ و برگ درختان و گیاهان استتار شوند. در این صورت، انواع مسی این لوازم کاربردی­‌ترند، چراکه به­‌مرور سطح خارجی آنها به طور طبیعی به رنگ سبز در می­‌آید. انواع برنزی این لوازم نیز مناسبند، به­‌ویژه آنکه اگر بر روی درخت نصب شوند، در رنگ تنه‌­ی درخت استتار خواهند شد.

یک تابش کوچکِ نور مسافتی طولانی را طی خواهد کرد، پس مهمّ است که تصمیم بگیریم کدام مشخّصه را و با چه شدّتی نورپردازی خواهیم کرد، تا باغ بیش از حد نورانی نشود. در استفاده از نور سخت­گیر باشید تا بتوانید از تاریکی نیز استفاده­‌ی بهینه ببرید. بر بهترین عنصر تأکید بگذارید و بی­‌ارزش‌­ترین‌ها را پنهان کنید.

نور و آب دست در دست هم به خلق افه‌­های سحرآمیز در باغ می­‌آیند، چه زمانی که آبْ ساکن و بدون نور باشد، که به خلق استخری با انعکاسی سیاه و هیجان­‌انگیز منجر می­‌شود، و یا نورپردازی آب از درون آن.

منبع نور فیبراپتیک برای استفاده در المان‌های معماری همراه با آب بهترین است، چراکه این دو به کمال در هم ادغام می­‌شوند، و آب را چنان می­‌نمایانند که گویی از درون نورافشان شده است.
برای خروجی فوّاره­‌ها، فیبر را درون خروجی آب قرار دهید؛ و برای فشانه­‌های مرتفع‌­تر، فیبر را در کنار آن قرار دهید.

کلید نورپردازی موّفّقِ یک باغ کوچک، انعطاف است. از منابع پایه­‌میخی استفاده کنید، چراکه می­‌توان مکان آنها را با توجّه به تغییر فصول و رشد گیاهان تغییر داد.

استخـرها
استخر، چه روباز باشد و چه سرپوشیده، می‌­تواند برای خلق افـه­‌ای سحرآمیز نورپردازی شود. مانند حمّام، منابع نور مورد استفاده با توجّه به منطقه‌­ای در اطراف استخر که مورد استفاده قرار می­‌گیرند، درجه­‌بندی ضدّ رطوبت دارد، و در عین حال انتخاب لوازم مناسب به نوع مادّه‌­ی تصفیه‌­ی آبِ استفاده شده در استخر نیز بستگی دارد.

کاشی­کاری به کار رفته درون یک استخر می­‌تواند اثر قابل توجّهی بر افه­‌ی حاصل از نور داشته باشد. توده‌­ی نور انعکاسی حاصل از رنگ‌های تیره­‌ی نَرم، مانند آبی تیره، سبز و یا آبیِ مایل به خاکستری با چشم‌­انداز فضا در طول روز طبیعی­‌تر ادغام می­‌شود. اگر کاشی‌های مورد استفاده کم­رنگ باشند، آب به رنگِ آبیِ زنگاری به نظر خواهد رسید. در یک استخر تاریک می­‌توان با چسباندن تکّه‌­های فیبراُپتیک در اُلگویی اتّفاقی و در کف استخر به عنوان منابع نقطه‌­ای نور، افه­‌ای هیجان­‌انگیز خلق کرد. این منابع در طول روز نامرئیند، امّا شب­‌هنگام افه­‌ی حاصل چنان است که گویی مشتی ستاره را به درون استخر پاشیده باشند. برای نور عمومی چندین منبع نور کوچکتر به انواع سنّتی و بزرگی که شبیه «چراغ جلوی اتومبیل» هستند ارجحیّت دارند. گاه یک استخر سرپوشیده ادامه‌­ی اتاق‌های خانوادگی یا فضاهای استراحت و تمدّد اعصاب است، بنابرین، تأثیر بصری آن می­‌تواند حتّی زمانی که مورد استفاده نیست، مهم و قابل توجّه باشد. دقّت کنید که منابع مورد استفاده در استخر درخشش زائد تولید نکند و نورپردازی را به عنوان یک نقطه‌­ی تمرکز در یک انتهای استخر به حساب آورید. اگر بیننده از ضلع طویل‌ترِ استخر با آن مواجه می‌­شود و ضلع روبه‌­روی آن دیواری باشد که یکپارچه تا درون آب امتداد یافته، فقط از یک سمت و رو به دیوار نورپردازی کنید. اگر نمای استخر از یک انتهای استخر باشد، نورپردازی از دو طرف مؤثّر خواهد بود. نورپردازی را از سقف و مستقیماً بالای استخر اجرا نکنید، چراکه تعمیر و نگهداری ابزار نورپردازی جز با خالی کردن استخر ممکن نخواهد بود، مگر آنکه از منابع فیبراُپتیک استفاده کنید ــ برای مثال، منابع ستاره­‌ای سقف‌­کوب ــ زیرا منبع نور با منبع نورپردازی فاصله دارد. در عوض، به فکر استفاده از منابع دیوارکوب در دو طرف استخر باشید، که با تغییر شدّت نور بر آب استخر انعکاس خواهند یافت.

منتشر شده در : سه‌شنبه, 20 اکتبر, 2020دسته بندی: مقالات, نورپردازیبرچسب‌ها: ,