نمایشگاه صنایع هوایی ودجا، اثر علیرضا کریمی‌کلور
شرکت ستاره معماری فرخی‌زاد

موزه ملی نوشتار جهانی اثر علیرضا کریمی‌کلور

خواسته های مسابقه

اهداف:
خط و نوشتار، به‌عنوان میراث فرهنگی بزرگی که به ما امکان ردیابی تاریخ بشریت را می‌دهد، همچنین برای حفظ و انتقال فرهنگ انسان‌ها و ایجاد و هویت‌های فرهنگی اقوام است. خط مرجعی حیاتی برای مشاهده مستقیم فرهنگ بشر است.
موزه ملی خط جهانی، مرکزی برای جمع‌آوری اطلاعات، نمایش، تحقیق و تبادل نوشتار و خطاطی جهان است. این موزه تلاش خواهد کرد که مبانی فرهنگ بشریت را با مصنوعات مربوط به نوشته‌ها و رسانه‌های تولیدی مختلف درک کند. این تلاش در جهت درک فرهنگ‌های متنوع و غنی جهان است.
موقعیت سایت موزه ملی خط جهانی در پارک مرکزی سانگو در اینچئون کره جنوبی است. سانگو شهری بین‌المللی‌ست که در زمینی بازسازی شده واقع است. در پارک مرکزی سانگو یک دریاچه گسترده مصنوعی قرار دارد که به عنوان قطب جذب کننده مردم است.
موزه علاوه بر هدف ایجاد فضایی نمایشگاهی و تحقیقاتی، فضایی فرهنگی برای مردم نیز می‌باشد. این موزه برای تبدیل شدن به یک نشانه شهری (LandMark) برجسته با محتوای فرهنگی خلاقانه به منظور تحقق ارزش‌های اجتماعی، فرهنگی و آموزشی متنوع برنامه‌ریزی می‌کند.

مفاهیم کلیدی:

الف) ایجاد تجربه‌ای جدید برای فضای نمایشگاهی با تم و فرمی جدید

– توجه به فضای انتظار و لابی نمایشگاه برای ایجاد تعامل بین بازدید‌کنندگان
– غرفه‌های نمایشگاهی نه‌تنها با مصنوعات، از جمله حکاکی سنگ، اسناد کاغذی، ضبط رسانه‌ها و کارهای هنری، بلکه با رسانه‌های مختلف مبنی بر فناوری اطلاعات و ارتباطات نیز غنی باشند.
– ایجاد امکان مشارکت و فعالیت‌های مشترک برای بازدید‌کنندگان مانند آموزش و پرورش و یا اجرای نمایش در فضای نمایشگاه و یا یک نمایشگاه بصورت Larchivium (کتابخانه + آرشیو + موزه) که مردم می‌توانند ارتباط بیشتری با آثار برقرار کنند.
– هرگونه پیشنهادی که ارتباط بین بازدید‌کننده و فضای نمایشگاه را صمیمی‌تر کند هدف اولیه طرح است.
– بازدید‌کنندگان نه تنها با خطاطی و نوشتار فرهنگ‌های مختلف آشنا می‌شود، بلکه بتواند با آن فرهنگ ارتباط بر قرار کرده و آن را تجربه کند.
بنابراین فضای نمایشگاهی به استراتژی پیچیده‌ای نیاز دارد تا به این اهداف برسد.

ب) موزه در تعامل با پارک

پارک مرکزی سانگو منطقه‌ای وسیع با مساحت 41 هکتار است. در کنار رستوران‌ها، هتل‌ها، روستای هَنوک، مرکز فرهنگی TriBowl ، قایق‌رانی در دریاچه مصنوعی، جزیره خرگوش، مزرعه گوزن و پارک پیاده‌روی است که پارک مرکزی را محلی برای آرامش و تفریح ساخته.
– در طراحی موزه بایستی به بافت ساختمانی اطراف و شرایط طبیعی و نیز هویت منطقه توجه بسیار شود. و نیز چگونگی جذب این هسته جمع کننده جمعیت (پارک مرکزی) به سمت موزه جدید موضوعی است که در طرح باید به عنوان صورت مساله مطرح شود.

ج) فضای فرهنگی باز و چند عملکردی

– به زودی سالن کنسرت سانگو که در یک طرف پارک مرکزی واقع است افتتاح می‌شود. این سالن با ظرفیت 1772 صندلی، با دو طبقه زیر‌زمین و هفت‌طبقه روی زمین می‌باشد. اگر طبق برنامه این مجموعه تکمیل شود یک سالن اپرا با 1439 صندلی و مرکز فرهنگی 20 کیلومتر مربعی نیز اضافه خواهد شد. البته پیش از این امکان برگزاری کنسرت در مرکز فرهنگی TriBowl وجود داشته.
– ما امیدواریم ساختمان موزه ملی خط جهانی بخشی از فضای فرهنگی چند عملکردی این مجموعه شده و این امکانات مختلف را به یکدیگر متصل کند. پیشنهاد‌های طراحی‌ای که امکان وقوع رویدادها و فعالیت‌های مختلف را در داخل و خارج از محل موزه دارا باشد پذیرفته می‌شود.

مبانی نظری طراحان و پاسخ به خواسته‌های مسابقه:
با توجه به این که کشور کره جنوبی بانی و میزبان تاسیس موزه جهانی خط می‌باشد، بر آن شدیم تا ضمن استفاده از تکنولوژی روز دنیا، به مفاهیم بنیادی معماری شرق، خصوصا کره جنوبی، در این پروژه بپردازیم.
از خواسته‌های کارفرما و سفارش دهنده، توجه به منظر و تداوم دید برای عابرین پیاده بود. برای این که تداوم دید را حفظ کنیم، بخش اصلی موزه و گالری‌ها را به داخل زمین کشاندیم و حجم خدماتی را به صورت شفاف از زمین جدا کردیم و با الهام از ساختمان‌های بومی کره‌ای به صورت تصویری مدرن شده از سقف‌ها و ساختمان‌های کره‌ای، فضایی نوستالژیک و توأمان مدرن را برای کاربران به وجود آوریم.
برای طراحی این موزه ایده‌ی اولیه را بر این نهادیم که از مفهوم یینگ و یانگ استفاده کنیم که طرحی آشنا برای مردم شرق و دیگر مردم جهان است. کانسپت اصلی طرح از این نشان نشات گرفته است.

با توجه به کشیدگی زمین خطوط منحنی یینگ و یانگ را به خطوط زاویه دار تغییر دادیم.

با توجه به وجود رودخانه در کنار مجموعه و وجود محدودیت ارتفاع ترکیبی از اصول معماری مدرن و مفاهیم معماری کره استفاده کردیم.
توجه به خلوص فرم و مصالح و هماهنگی با محیط از اصول اصلی طراحی این فضاست.
از بخش لابی ورودی مجموعه ستونک‌هایی مکعبی به صورت مدولار که با زمین فاصله دارد و به صورت معلق و آویزان از سقف وجود دارد که به چهار‌ زبان زنده دنیا در مورد تاریخ خط‌های جهان توضیحاتی داده است تا کاربر قبل از ورود به فضای موزه آمادگی نسبی با موزه و اتفاقات آن پیدا کند.
توجه به دیتیل‌های معماری المان ها و مفاهیم
استفاده از راهرویی کاملا دیجیتال برای آشنایی با اتفاقات موزه، انفجار فضایی اصل غافلگیری و توجه به این که موزه فضایی برای تجربه، یادگیری و گذار وقت است. استفاده از سکانس بندی تحریک کودک درون کاربر برای کشف فضاها و کشیده شدن به داخل موزه و فضاها، فضایی برای تعامل، گفتگو و یادگیری است.

پایداری سازه‌ای
با توجه به این پایداری سازه‌ای، این طرح می‌تواند به معماری داخلی روح بخشد زیرا با توجه به روح زمانه و نیاز کارفرما بدون تغییر در پوسته بیرونی حجم پروژه می‌توان درون آن را معماری کرد و هر نوع تغییری را بدون محدودیت سازه‌ای اعمال کرد.

تعریفی جدید از پلان آزاد
سیالیت فضاهای حرکتی و عملکردی
توجه به زمینه‌گرایی
انسان محوری
بی‌نهایتی در فضاها، فرم‌ها و عملکرد‌های داخلی

سادگی در طرح و توجه به جزئیات معماری و سازه‌ای زیبایی بصری طرح را از منظر کاربری افزایش می‌دهد و هویت و ماهیت به آن می‌دهد.

درباره جزئیات امنیتی موزه:
در ساعات فعالیت کاری موزه، ریل‌هایی به عنوان پوشش بر روی حیاط مرکزی به کار می‌روند. در لبه بیرونی حیاط نیز جان‌پناهی متشکل از تعداد زیادی فریم شیشه‌ای مصلح قرار می‌گیرد. تا هم از پرتاب شدن مردم به داخل حیاط جلو گیری کند و هم دید و منظر محدودی از بیرون به داخل پدید آید.
در هنگام تعطیلی این ریل‌ها در فواصل معین قرار گرفته و فریم‌های شیشه‌ای پس از رها شدن از ضامن، به روی ریل ها سوار می‌شوند و تمامی دهانۀ روی حیاط را می‌گیرند. پس امکان عبور از روی حیاط، برای عابرین پدید می‌آید که علاوه بر جنبه زیبایی‌شناسی و امنیتی، باعث جذب جمعیت در شب هنگام و ایجاد حس کنجکاوی مردم را نیز به همراه دارد.

توضیحات جزئیات گالری دیجیتال:

در میان گالری‌ها، بخشی به فضای متغیری اختصاص یافته که توسط ستون‌هایی متحرک، با توجه به حرکت بازدید‌کنندگان در اطراف آن تغییر می‌کند.

اطراف این المان توسط کف شفافی بخش زیرین آن را نشان می‌دهد. در این بخش چرخ دنده‌های متحرک با کمک خطای دید پدید آمده توسط خطوط لیزری، برای مخاطبان این خیال را پدید می آورد که ستون‌ها به کمک نور متحرک است.

وجود این المان در داخل موزه با هدف درگیر نمودن بازدید‌کنندگان با محیط داخلی است، که این خود در پاسخ به مسائل مطرح شده در مسابقه است.

وجود آینه‌ای در سقف برای مخاطبان دیگر فضاهای موزه، حس کنجکاوی پدید می‌آورد، که باعث جستجوی بیشتر میان فضاهای موزه و درگیری حواس می‌گردد.

توضیحات جزئیات سیستم ستون‌های دیرک:

با توجه به این پایداری سازه‌ای، این طرح می‌تواند به معماری داخلی روح بخشد زیرا با توجه به روح زمانه و نیاز کارفرما بدون تغییر در پوسته بیرونی حجم پروژه می‌توان درون آن را معماری کرد و هر نوع تغییری را بدون محدودیت سازه‌ای اعمال کرد.

با استفاده از پوشش کف قابل جمع آوری، برای شرایط متفاوت می‌توان پیش‌بینی نمود. تمام این سیستم، در داخل زمین قرار دارد که با کمک بتن‌پیش‌ساخته، شیار‌ها و حفره‌ها در آن  قالب‌گیری‌شده. این شیار‌ها با توجه به چرخ‌دنده‌ها و میله‌های رزوه شده آماده‌سازی می‌شوند و پس از نصب و اجرا، با چرخش چرخ‌دنده‌ها، میله‌های رزوه شده آزاد شده و امکان جابجایی ستون‌ها فراهم می‌شود و سپس با چرخش چرخ‌دنده‌ها، میله‌ها در ستون‌ها قفل می‌شود.

توضیحات جزئیات فریم‌های متحرک:

این فریم‌های شیشه‌ای با اتصال متحرک کابل، به سقف و کف بصورت پویا امکان ایجاد فضاهای متغیر در اماکن اداری با پلان‌های باز را داراست.

توضیحات جزئیات پوشش امنیتی موزه:

افزایش امنیت موزه در کنار ایجاد فضای عمومی مناسب در شب هنگام

در ساعات فعالیت کاری موزه، ریل‌هایی به عنوان پوشش بر روی حیاط مرکزی به کار می‌روند. در لبه بیرونی حیاط نیز جان‌پناهی متشکل از تعداد زیادی فریم شیشه‌ای مصلح قرار می‌گیرد. تا هم از پرتاب شدن مردم به داخل حیاط جلوگیری کند و هم دید و منظر محدودی از بیرون به داخل پدید آید.

در هنگام تعطیلی این ریل‌ها در فواصل معین قرار گرفته و فریم‌های شیشه‌ای پس از رها شدن از ضامن، به روی ریل‌ها سوار می‌شوند و تمامی دهانۀ روی حیاط را می‌گیرند. پس امکان عبور از روی حیاط، برای عابرین پدید می‌آید که علاوه بر جنبه زیبایی‌شناسی و امنیتی، باعث جذب جمعیت در شب هنگام و ایجاد حس کنجکاوی مردم را نیز به همراه دارد.

توضیحات جزئیات ویترین‌های متحرک:

با توجه به ارزش بالای بعضی از آثار و نسخ خطی، با ایجاد جزئیاتی این چنینی به ارتقای امنیت موزه در مواقع اضطرار و ساعات تعطیلی موزه افزوده می‌شود.

معماری معاصر ایران : فرهنگی، هنری، مذهبی، ورزشی

___________________________________________            

نام پروژه: موزه ملی نوشتار جهانی
طراحان: علیرضا کریمی کلور، مصطفی شادکام
تیم فاز یک: اهدا بنی هاشمی، مریم میری، کیمیا مزیدی
تیم مدل‌سازی: شاهین شکری، جعفر شادکام، آرین لطفی، علی فقیه ملک مرزبان، پرهام ادیب پور
تیم رندر و پست‌پروداکشن: شاهین شکری، جعفر شادکام، عطیه شیری ورنامخواستی

این پروژه اثری است از علیرضا کریمی‌کلور
برای مشاهده‌ی مشخصات و دیگر آثار علیرضا کریمی‌کلور در دانشنامه کلیک کنید.

منتشر شده در : شنبه, 2 مارس, 2019دسته بندی: فرهنگی هنری ورزشیبرچسب‌ها: ,