نورپردازی بی‌نقص (بخش پنجم) راه حل‌های الهام‌بخش برای هر اتاق نوشته‌ی سالی سْتوری / ترجمه‌ی اشکان جیهوری
معماری داخلی، در زندگی ایرانیان باستان، نوشته‌ی منصور رضایی

موزه ملبورن

موزه ملبورن که در حاشیه شمالی شهر و در میان باغهای کارلتن قرارگرفته یاد آور فضاهای نمایشگاهی قرن نوزدهم است که پیشتر در همین مکان برگزار شده بود. موزه سبک بوز آر(Beawx Arts) را ارج نهاده و از تقارن آن بهره گرفته است. اما برخی عناصرموجود در فرم آن را برجسته ساخته است. ساختمانها در امتداد یک میدانگاه بزرگ رودرروی یکدیگر قرار گرفته اند. سقف معلق و بلند پرواز آن از بزرگی کل پروژه خبر می دهد. پلان موزه آراستاری است از عناصری که تحت یک شبکه ی حجمی فرمال، عملا در داخل یک شبکه ی فلزی، گرد یکدیگر آمده اند. موزه اصلا از ساختمانهایی تشکیل شده که به چشم انداز اجازه می دهند تا به داخل فرم نفوذ کند و تعامل موجود میان باغ و فضای سبز از یک سو و فضاهای باز داخل موزه از سوی دیگر را به این ترتیب افزایش می دهند. حال بازدیدکنندگان پس از بازدید از گالری مرکزی مثبت و حاکی از حس انسجام بوده است. این گالری دهلیزی روشن است که فضای باز و نیز فضای سبز داخلی دارد و همه ی گالریها را به شکلی به یکدیگر پیوند می زند. این فضا برای گشت و گذاردر نظر گرفته شده است که در موزه های معاصر نقش مهمی ایفا می کند.

1-نمای هوایی از شبکه فلزی
2-سقفهای پروازی موزه، نمای سمت باغهای کارلتن
3-راهروی منتهی به ورودی موزه
4-مناطق بخش بندی شده و مناطق تردد شفاف
5-گالری نمایش
6-پلان همکف
7-ابعاد بزرگ فضای داخلی

منتشر شده در : پنج‌شنبه, 26 نوامبر, 2020دسته بندی: مقالاتبرچسب‌ها: