موزه‌­­ی مرسدس‌­­‌­­ بنز
تحلیل و بررسی ساختمان موزه­‌ی آبگینه و سفالینه­‌ی تهران

موزه‌­­ی ب.ام.و.

ترجمه‌­­ی اشکان جیهوری

موزه‌­­ی اتومبیل ب.ام.و. با پروتوتیپ بافتاری مسحور‌­­کننده‌­­ی خود نیم‌­­نگاهی نیز به دنیای مد و سرگرمی دارد.
بازدیدکنندگان موزه‌­­ی ب.ام.و. از هر سنّی که باشند، با سکوتی توأم با احترام، در مقابل «جواهرات مکانیکی»‌­­ای که طی سالیان طولانی توسط اتومبیل‌­­ساز باواریایی تولید شده، می‌­­ایستند. یک رمپ به دور ساختمان جدید می‌­­چرخد و فضای مدوّر در مسیر خود به بالا، وسائط نقلیّه را چندین و چند‌­­بار به بازدیدکنندگان نشان می‌­­دهد.
شما در حالی که به سوی نقطه‌­­ی اوج بنا صعود می‌­­کنید فضاها را یکی پس از دیگری پشت سر می‌­­گذارید و از آن نقطه به بعد با یک پلّه‌­­برقی سریع‌­­السّیر بر سالن مرکزی، که مستقیماً از ورودی بنا نیز قابل دسترسی است، فرود می‌­­آیید. این موزه مکانی است منظّم که نیمی از آن موزه‌­­ی تاریخ است و نیمی دیگر مختص به تبلیغات خود کارخانه. منشأ جذابیت فوق‌­­العاده‌­­ی اخیر موزه، پروتوتیپ GINA است که در یکی از فضاهای در امتداد رمپ به اجرا در آمده است. این پروتوتیپ بافتاریْ برای به رخ کشیدن نور چراغ‌­­های جلویی خود چشمک می‌­­زند، گویی که واقعاً پلک دارند. درها و بازوان لطیف خود را برای خوش‌­­آمدگویی به شما می‌­­گشاید و شما را به درون گوشه‌­­ی دنج قدیمی خود دعوت می‌­­کند. نیمکت‌­­های لفّاف‌­­داری که مانند کاناپه‌­­های تاشوی روکش‌­­دار تغییر شکل می‌­­دهند، با حرکت خود ژست کامل فضا را تضمین می‌­­کنند. از این نقطه، آینه‌­­های کوچکی که شبیه به آینه‌­­ی عقب اتومبیل هستند، چشم‌­­اندازی به همه‌­­ی جوانب را در اختیار قرار می‌­­دهند. این اتومبیل مانند یک ستاره‌­­ی سینما که به دلخواه رخت می‌­­پوشند و بر می‌­­کند، تغییر رنگ می‌­­دهد و خود را برای راندن در جاده مهیّا می‌­­کنند. به نظر می‌­­رسد کریس بنگل کالیفرنیایی، در مواجهه‌­­ی معماری پویا و معماری ایستا توجه خود را به هم ایالتی خود فرانک گه‌­­ری معطوف کرده است. اگر GINA مانند اتومبیلی در کنار مو‌­­زه‌­­ی گوگنهام گه‌­­ری پارک می‌­­کرد، این‌­­گونه به نظر می‌­­رسید که گویی به‌­­خصوص طراحی شده که مثل تندیسی بایستد و با معماری تلفیق شود.
بریدگی‌­­های ظریف طراحی شده توسط لوچیو فونتانا، ضمن بخشیدن جذابیت و لطافت، کناره‌­­های ماشین را مشخص می‌­­سازد. بازشدن درب کاپوت ماشین کاملاً غیر‌­­منتظره است. به لطف مواد اولّیه‌­­ی قابل انعطاف، کاپوت از وسط تا پایین شکافته شده تا «قدرت» موتور ب.ام.و. را به رخ بکشد.
ب.ام.و به عنوان یک کارخانه‌­­ی اتومبیل‌­­سازی که به طور سنّتی با معماری و هنر آشنا بوده، سازه‌­­ای جدید و دینامیک را به ‌­­وجود آورده است که با گذر از دورانِ ما طبیعت پر‌­­هیجان و پیشرفت تکنولوژیک این تولید‌­­کننده‌­­ی صنعتی را برجسته‌­­ می‌­­کند، اما در عین حال ما را از آلودگی جهانی محیط زیست آگاه می‌­­سازد.
در تجلیل از تاریخ یک کارخانه‌­­ی خودرو‌­­سازی در آلمان، هنر و تکنولوژی به هم می‌­­پیوندند.
در سال 2003، زمانی که شرکت ب.ام.و. تصمیم گرفت موزه‌­­ی مونیخِ خود را توسعه دهد، باید به دو موضوع می‌­­پرداخت: یکی حفاظت از «پارچ» معروفی که در سال 1973 توسط آرشیتکت وینی، کارل شوانْتْسر طراحی شده بود و دیگری ایجاد هماهنگی بین قسمت‌­­های الحاقی به «کامپوسِ» شرکت شامل کارگاه‌­­ها، یک برج بلند یا «چهار سیلندر» که این هم توسط شوانْتْسر طرّاحی شده و سازه‌­­ی جدید ب.ام.و. ساختمانی دینامیک از شیشه و فولاد که توسط کوپ هیمل‌­­بلاؤ طراحی شده و بعداً در سال 2007 گشایش یافت.
پروژه به آتلیه‌­­ی بروکنر (Atelier Brückner) سفارش داده شد، یک دفتر معماری مبتکر در اشتوتگارت با تجربیات قبلی در حوزه‌­­ی نمایشگاه‌­­های اتومبیل و طرّاح موزه‌­­ی اتومبیل شانگهای.
ادغام ساختمان کم ارتفاع کنار موزه که در گذشته به عنوان اتاق ملاقات، سالن نهار‌­­خوری و پارکینگ زیرزمینی مورد استفاده قرار می‌­­گرفت، بدیهی‌­­ترین راه حل به نظر می‌­­رسید. چالش اصلی پروژه به‌­­وجود‌­­آوردن یک موجودیّت متشکّل واحد از به هم پیوستن دو عنصرِ کاملاً متفاوت معماری بود.
در راستای شعار این دفتر معماری یعنی «فرم از محتوا پیروی می‌­­کند»، و استفاده‌­­ی متفکّرانه و گسترده از تکنولوژی پیشرفته‌­­ی دیجیتال و با گسترش همکاری با آرت+کام، مؤسّسه‌­­ای متشکّل از طراحان، دانشمندان، تکنیسین‌­­ها و هنرمندان در تعامل با رسانه‌­­ها، آتلیه‌­­ی بروکنر با طرّاحی یک بنای یادبودِ های‌­­‌­­تک به نشانه‌­­ی جنبش، سیلان و بالاخص تاریخ و اهمیت یک بْرَندِ معتبر در محافل مطرح شد. در فضای 4000 متر مربعی که طی برنامه‌­­ی توسعه به نمایشگاه اضافه شده، می‌­­توانید روند طی‌­­شده توسط یک کمپانی خودرو‌­­سازی‌­­، از مدل Isetta‌­­ی دهه‌­­ی 50 تا سری 7 که در سال‌­­های اخیر تولید شده را ستایش کنید، در حالی که سیستم رمپ یک‌­­کیلومتری مسیری دقیق و کارآمد را از لحاظ سر‌­­فصل موضوعات برای‌­­تان تدارک می‌­­بیند: طراحی، تکنولوژی، سری‌­­های آزمایشی‌­­، تاریخچه‌­­ی شرکت، ورزش‌­­های موتوری‌­­، تاریخچه‌­­ی موتور‌­­سیکلت و خودِ برند مورد نظر.

مدارک فنی


منتشر شده در : سه‌شنبه, 20 آوریل, 2021دسته بندی: مقالات, موزهبرچسب‌ها: