گفت و گویی با سارا کلانتری و رضا صیادیان
مبل راحتیِ اَلِساندرا (از مجموعه‌ی لوس موبلِس آموروسوس)، 1995 طراحی از خاویِر ماریسکال

موروسـو
شرکت ساخت مبلمان، ایتالیا

Moroso
Italian Furniture Manufacture Compan

شرکت طراحی مبلمان موروسو در دهه‌ی پنجاه میلادی، در ایتالیا تأسیس شد و از آن زمان به طراحی، ساخت و تولید انبوه مبلمان منزل پرداخته و نقش بزرگی در صادرات مبلمان و تعریف طراحی و کیفیت کالای ایتالیایی به نقاط مختلف دنیا دارد. از شگردهای دائمی شرکت، استفاده از متريال‌های عالی‌ست که در کنار طراحی تازه و به ‌دور از تکرار و با همکاری طراحان بین‌المللی منجر به خلق محصولاتی می‌شود که هم آوانگارد هستند و هم کلاسیک، هم نو هستند و هم سنّتی و طیف وسیعی از سلایق متنوع کاربران را شامل می‌شود. این شرکت ایتالیایی، زنجیره‌ای از طراحان خلاق بین‌المللی را به خدمت گرفته و مانند بسیاری از همتایان خود، کارش را بر اساس فرمول‌های تست شده و مطمئن انجام می‌دهد. ساختمان اصلی موروسو، برخلاف اکثر شرکت‌های طراحی و ساخت مبلمان در ایتالیا، نه در شهر میلان بلکه در فریولی، منطقه‌ای در نزدیکی اودِن واقع شده است.
ماسیمو لوسا گینی، اهل شهر بولونیا، در بیست سال اخیر یکی از طراحان ثابت موروسو بوده که طرح‌هایش از مجموعه‌ی بی‌نظیرِ دینامیک گرفته تا مبلِ های‌پاپ، جذاب و پرطرفدار هستند. رون آراد، هنرمند مجسمه‌ساز و طراحِ ساکن لندن، مجموعه‌ی ویکتوریا و آلبرت را، به همراه طرح وان متفاوتش انجام داد. صندلی پلاستیکیِ آلبرتِ کوچک از این مجموعه به یکی از پرفروش‌ترین محصولات شرکت تبدیل شد. مجموعه‌ی جولز و جیم، طراحی‌شده توسط انریکو فرانتسولینی، تفسیری ناب و بی‌خدشه از زندگیِ سنّتی‌ست، در حالی که مارک نؤسانِ استرالیایی مبل گلوئون را به استراحت و آرامشِ فرهنگ امروزی معرفی کرد که نمونه‌ای کوچک و گویا از سبک های ‌تِک است و همان ‌طور که جاذبه و صلابت صندلی سارویاما، اثر توشی‌ یوکی کیتا، بیننده را تحت تأثیر قرار می‌دهد، مجموعه‌ی لوس موبلِس آموروسوس، اثر طراح اسپانیایی، خاویِر ماریسکال، یادآور تصاویر کمیک و طنز است و آشکارا بر متمایز بودن خود تأکید دارد. در سال‌های اخیر نیز طرح‌های پاتریشیا اورکویولا، که او نیز یک هنرمند و طراح اسپانیایی‌ست، توانسته حس تازه‌ای از سبک زندگی امروزی را در مخاطب به‌وجود بیاورد و کارهایش طرفداران زیادی پیدا کرده که از آن جمله می‌توان به مبلمان اسپرینگفیلد، لؤلَند، لؤسیت، فیورد و مالمو اشاره کرد؛ طرح اسپرینگفیلد، باطراوت و بخشنده‌ست و لؤسیت حسی نو و احساس‌ برانگیز دارد. هنرمند سوییسی، آلفرِدو هِبِرلی طرح یک صندلی نامتعارف را به شرکت ارائه کرد که “مسیری برای قدم زدن انتخاب کن” نام دارد؛ در کنار ظاهر کاملاً پوشاننده و محصور صندلی که مانند یک گهواره‌‌ی امن، حس امنیت و محافظت‌شدن را به کاربرش القا می‌کند، فرم قدیمی و نوستالژی‌وارش آن را به نشیمنی دوست‌داشتنی تبدیل کرده است. آنتونیو سیتِریو و استودیو موروسو به‌ طور مشترک اقدام به طراحی و تکمیل مجموعه‌ی “آی کلاسیکی” با استایلی قدیمی کردند. این مجموعه شامل مبلمانی با روکش پارچه‌ای‌ ست که صرفاً آوانگارد نیست اما گویای یک زندگی متفاوت است. همان‌ طور که از خلاصه‌ی سابقه و محصولات ارائه ‌شده توسط شرکت و طراحان آن پیداست، موروسو خود را ملزم به پیروی از سبک یا سلیقه‌ی خاصی نمی‌داند و مبلمانی که عرضه می‌کند، پاسخگوی سطح گسترده‌ای از فرهنگ و عادات زندگی هستند. اگر قدیمی‌پسند باشید، به احتمال زیاد طرح مبل هبرلی نظرتان را جلب خواهد کرد؛ مبل راحتی ویکتوریا و آلبرت سادگی و حس مدرنی دارد و اگر از ذره‌ای بازیگوشی در محیط زندگی خود لذت می‌برید، طرح الساندرا را انتخاب خواهید کرد.

معماری معاصر جهان : مبلمان

___________________________________________________

پیشینه‌ی شرکت
1952: تأسیس شرکت توسط آگوستینو موروسر در اودِنِ ایتالیا
1981: شروع به کار روبرتو موروسر، پسر آگوستینو، در تیم مدیریت و آغاز کار دخترش، پاتریتیسا به عنوان مدیر هنری شرکت.
محصولات شرکت موروسو
1986: مجموعه‌ی مبلمان دینامیک، اثر ماسیمو لوسا گینی
1989: مبل نؤتون اثر ماسیمو لوسا گینی؛ صندلی سارویاما، اثر توشی‌یوکی کیتا
1990: مجموعه‌ی مبلمان اسپرینگ، اثر رون آراد
1993: مبل، مبل راحتی و میز تلویزیون گلوئون، اثر مارک نؤسان
1995: مجموعه‌ی مبلمان لوس موبلِس آموروسوس، اثر خاویِر ماریسکال
1996: مجموعه‌ی مبلمان جولز و جیم، اثر انریکو فرانتسولینی
1997: مبل راحتی هتل 21، اثر خاویِر ماریسکال
1998: مجموعه‌ی مبلمان استیل، اثر انریکو فرانتسولینی
1999: مبل راحتی 80/40، اثر آشیل کاستیلیونی و فِروچّیو لاویانی
2000: سیستم‌های نشیمن لؤلَند و های‌لَندز و نشیمن لمیده‌ی لؤسیت، اثر پاتریشیا اورکویولا؛ مجموعه‌ی مبلمان ویکتوریا و آلبرت، اثر رون آراد؛ مجموعه‌ی مبلمان ژینِورا، اثر فِروچّیو لاویانی.
2002: مجموعه‌ی مبلمان مالمو، فیورد و اسپرینگفیلد، اثر پاتریشیا اورکویولا
2003: نشیمن لمیده‌ی زیگموند، اثر ژان-ماری ماسا؛ سیستم مبلمان سِرپِنتین (مانند مار)، اثر تام دیکسون؛ قفسه‌ی دیواریِ پاؤز، اثر عزیز سریِر؛ مجموعه‌ی مبلمان راحتیِ مسیری برای قدم زدن انتخاب کن، اثر آلفردو هبِرلی
2004: نشیمن اوسوروم، اثر کنستانتین گِرسیس

منتشر شده در : یکشنبه, 12 جولای, 2020دسته بندی: طراحی صنعتیبرچسب‌ها: