مدرسه ابتدایی دخترانه، اثر استودیوی ارکید، ترجمه‌ی لادن مصطفی‌زاده
Konj Zard house, Marz design office

مهد کودک لآفی اثر آلبرت فاوس، ترجمه‌ی لادن مصطفی‌زاده

مهد کودک لآفی 

مرکز فرهنگی لی. ویلِیج. لآفی (Le Village Laafi) در کودوگو (Koudougou)، بورکینافاسو (Burkina Faso) قرار دارد. کودوگو سومین شهر بورکینافاسو (غرب آفریقا) به حساب می‌آید. مرکز فرهنگی لی. ویلِیج. لآفی با ایده گردآوری فعالیت‌های انجمن لآفی در یک مکان و ارتقای آموزش، تولید هنری و تبادل فرهنگی ایجاد شد. مهد کودک لآفی یکی از ساختمان‌هایی است که در مرکز فرهنگی لی. ویلِیج. لآفی قرار دارد و توسط آلبرت فاوس (Albert Faus) طراحی شده است. در سال 2008، سایتی به انجمن لآفی اهدا شد و قسمتی در این سایت وجود داشت که سال‌ها، زباله‌های خانگی در آن انباشته می‌شده است. گروهی از داوطلبان فرانسوی حامی انجمن و برخی از اعضای سازمان در کودوگو، مسئول تمیز کردن سایت شدند و در سال 2010 ایده ساخت مهد کودک لآفی در این محدوده پیشنهاد شد و یک سال بعد، ساخت کلاس‌های درس آغاز شد. در ساخت این مهد کودک از مصالح محلی بر اساس دو معیار اصلی استفاده شده است:

  • نزدیکی و رعایت اصول زیست‌اقلیمی ساختمان
  • بازیابی و ارتقای تکنیک‌های سنتی

صد در صد مصالح مورد استفاده در این پروژه، محلی است و اکثریت قریب به اتفاق آنها در بورکینافاسو ساخته شده‌اند و وارداتی نیستند. همین‌طور سعی شده است زباله‌های ساختمانی مورد استفاده مجدد قرار گیرند:

  • استفاده مجدد از کیسه‌های سیمانی خالی و پر کردن آنها با خاک یا زباله‌های تولید شده
  • استفاده مجدد از تخته‌های چوبی لازم برای قالب‌بندی بتنی در ساخت سقف و قفسه‌های کلاس
  • استفاده مجدد از درخت اکالیپتوس مورد استفاده در قالب‌بندی در ساخت ایوان برای کودکان
  • استفاده مجدد از میله‌های فلزی مورد استفاده در سقف برای ساخت سطل زباله
  • استفاده مجدد از در فلزی محل دفن زباله به عنوان در ورودی مدرسه
  •  استفاده مجدد از بلوک‌های آجری تکه تکه شده در تولید بتن برای ساخت بخش جدیدی از دیوار

نمای این مهد کودک دو جداره است و لایه خارجی، لایه داخلی را از آب باران و تابش حرارتی خارجی، محافظت می‌کند. فضاهای در نظر گرفته شده برای این مهد کودک شامل ساختمان اداری و کلاس‌های درس است:

  • ساختمان اداری واقع در شمال سایت، شامل فضاهایی چون ادارات، اتاق جلسات، انبار، ایوان چندمنظوره و غیره است و با زمین بازی، زمین ورزشی و سایر فضاها ارتباط دارد.
  • کلاس‌های درس به دلیل قرارگیری کمترین نما در معرض طوفان‌های شدید و امکان کاشت اقاقيا برای پوشاندن زمین بازی در تمام طول سال در شرق سایت قرار گرفته‌اند، هر کلاس دارای حیاطی به عنوان محل فعالیت‌های موضوعی در فضای باز است و سه کلاس درس از طریق راهرویی با هم ارتباط دارند.

بر این اساس، این مهد کودک با دو سیستم مختلف ساخته شده است:

  •  سیستم سنتی، مورد استفاده در ساختمان اداری
  •  سیستم اصلاح شده، مورد استفاده در کلاس‌های درس

ایده اصلی، ایجاد سایه‌ای برای محافظت از ساختمان در برابر نور شدید خورشید و باران‌های شدید فصل مرطوب است که در سیستم سنتی و سیستم اصلاح شده، به طرق مختلفی برای ایجاد آن عمل شده است. در واقع در هر دو سیستم از تفسیر مجدد سنت ساختمان‌سازی بومی، انطباق‌پذیری و تلاش برای بهبود آن با استفاده از مصالح با کارایی بالاتر استفاده شده است.

معماری معاصر جهان: انسان‌دوستانه

_______________________________________

نام پروژه: مهد کودک لآفی
عملکرد: آموزشی
شرکت-دفتر طراحی: آلبرت فاوس
تاریخ شروع و پایان ساخت:  2014
عکاس پروژه: آلبرت فاوس

مدارک فنی

منتشر شده در : دوشنبه, 6 دسامبر, 2021دسته بندی: آموزشیبرچسب‌ها: , ,