مسابقه مجموعه مسکونی شار، اثر شرکت ارش بعد چهارم (کد 4100)
مسابقه مجموعه مسکونی شار، اثر دفتر معماری دیگر (کد 6100)

مسابقه مجموعه مسکونی شار، اثر شرکت هسته­‌ی طراحی و شرکت مشاور لوتوس (کد 12000)

هدف از طراحی، جانمایی مساحت مورد نیاز در محدوده‌ی مجاز است، به نحوی که حداکثر نورگیری و حداقل اشراف واحدها به یکدیگر را داشته باشد. حل این تناقض، چالش بزرگی برای طراح بود. استفاده از پاسیوهای درونی در مجتمع‌های مسکونی راهکاری مناسب است. این تونل‌های نوری، موجب روشنایی فضای داخل واحدها می‌شوند اما اکثر ساکنین در مقابل این پاسیوها پرده‌های ضخیمی می‌کشند که عملاً این راهکار را بی‌فایده می‌نماید. حال اگر همین پاسیو به نما برسد و نور و دید مستقیم از فضای باز داشته باشد، همه‌چیز متفاوت خواهد بود.
در این پروژه با تفکیک خطی واحدها در امتداد شمالی-جنوبی و توجه به درختان موجود در بستر سایت به اهداف مدنظر خود رسیدیم. هر واحد، دیوار یا نمایی اختصاصی در برابر خود دارد که ارتباط با آن از تراس غربی و کوچه-پل معلق صورت می‌گیرد. پل معلق و دیوار رو به رویش منظره‌ی خاصی ارائه می‌دهند که می‌توان در آنجا به استراحت، مطالعه و انجام کارهای فرح‌بخش پرداخت. دیوارهای کشویی شیشه‌ای در تراس‌های غربی میان خانه، بازشو هستند تا در شرایط جوی مساعد، تراس‌ها را نیز به وسعت خانه بیفزایند. هر واحد از سه مدول مجزا تشکیل شده که دارای قابلیت بالایی در پذیرش تغییرات باب میل ساکنین هستند. شخصی‌سازی از معیارهای اصلی بوده و هریک از ساکنین می‌توانند در مورد تعداد اتاق‌ها، نوع باز و بسته شدن و نیز ارتباط بخشهای عمومی و خصوصی خانه به‌اختیار تصمیم بگیرند.
هر واحد هم­‌زمان از نور جنوب و دید شمال بهره‌مند است، واحدها به‌هم اشراف ندارند و ساختمان دارای کوران طبیعی‌ست. مسیر نهر داخل کوچه به داخل ساختمان هدایت شده و استخر حیاط را پر می‌کند. نزدیکی بلوک‌ها به یکدیگر ایجاد کوران را ممکن ساخته و شکست لبه‌ی جنوب‌شرقی به‌سمت غرب ساختمان موجب افزایش ورود نور روز به کوچه میشود و تفاوت فشار مثبت و منفی در دو جبهه‌ی جنوبی-شمالی را کاهش میدهد.

معماری معاصر ایران :مسکونی

__________________________________           

شرکت هسته­‌ی طراحی و شرکت مشاور لوتوس (کد 12000)
سایت: www.dc4s.com
سایت: www.Lotusarch.com
مشاور مادر: شرکت هسته­‌ی طراحی
طرح: دفتر طراحی لوتوس
تیم طراحی: زهرا بدیعی، فاطمه اصغرزاده، دنا کسراییان، وحید جباری، صابر سعیدی، امین موسوی، بابک رستمیان
ماکت: مائده روشندل، گلنوش پایدارفرد، گلشید پایدارفرد
ارائه: الکس هوگرفه

مدارک فنی


منتشر شده در : یکشنبه, 10 فوریه, 2019دسته بندی: آپارتمانی, مسکونی, کانسپتبرچسب‌ها: