استودیو سروش (S2)
استودیوی معماری و طراحی آواد

مرکز تخصصی پزشکی و زیبایی دکتر عباس زاده، اثر آیدین وحیدنیا، استودیوی معماری و طراحی آواد

این پروژه که یک مرکز پزشکی ترکیبی شامل امور مربوط به جراحی‌های زیبایی بدن و صورت، دندانپزشکی، کاشت مو و دیگر امور از این قبیل می‌باشد، در محل بلوکی از ساختمان‌های به‌هم‌پیوسته که اکثرا سه طبقه بوده و طبقه‌ی سوم آن‌ها مسکونی و طبقات همکف و زیرزمین آن‌ها به کاربری‌های تجاری اختصاص داده شده است قرار گرفته است. این بلوک در امتداد یک خیابان دوطرفه‌ی سه‌بانده و عریض دارای ترافیک متوسط و نیمه‌سنگین و سرعت عبور نسبتا بالا قرار دارد که همین امر یکی از نکات مهم مورد توجه در طراحی پروژه در نظر گرفته شده است.
ساختمان موجود محل پروژه شامل سه طبقه جدا از هم زیرزمین، همکف و نیم‌طبقه همکف و طبقه‌دوم مسکونی بوده که طبقات همکف و زیرزمین جهت انجام بازسازی و تغییر کاربری از سوی کارفرما مشخص گردیده شد.
برقراری ارتباط میان این دو طبقه با یکدیگر و همچنین با نیم‌طبقه موجود به صورتی که سیرکولاسیون فضایی و ارتباط میان بخش‌ها به خوبی برقرار شده و بر یک‌پارچگی کل مجموعه نیز تاکید شود از چالش‌های اصلی در طراحی این پروژه بوده است.
در ابتدا مطالعه و بررسی ساختار و سازه‌ی اصلی بنا و محل ورودی ساختمان، امتدادی طولی را نمایان ساخت که می‌توانست هم در جهت برقراری روابط داخلی و هم به داخل کشیده شدن توجه عابرین پیاده و سواره از سمت خیابان در راستای دعوت‌کنندگی بیشتر به عنوان یک پارامتر طراحی مورد استفاده قرار بگیرد. نکته بعدی ورودی بنا از طبقه همکف است؛ در راستای تقویت حضور و آرامش، بلافاصله پس از ورود، مراجعه‌کننده وارد فضایی باز و فراخ شده که همزمان نقش فضای انتظار را نیز بر عهده دارد. فضای انتظار به عنوان مرکز ثقل پروژه در نظر گرفته شده که در طراحی آن تأمین حس آرامش، سبکی و روشنی در جهت آرامش خاطر مراجعه‌کننده ( که یکی از دغدغه‌های اصلی مراکز درمانی جهت کاهش استرس بیمار قبل از ورود به اتاق ویزیت یا عمل است) به عنوان ویژگی‌های فضا در نظر گرفته شده. با توجه به ارتفاع موجود در این محدوده ابتدا یک پوشش سیال مانند پرده‌ای ابریشمی بر روی این فضا به عنوان حجم سقف تصور شده است. این حجم با باز شدن راه‌پله جدیدی (که از کف طبقه‌ی همکف به طبقه‌ی زیرزمین که در امتداد مجموعه خطوط طولی کشف‌شده‌ی اولیه ایجاد شده) به آرامی توسط فضای زیرین همکف جذب شده و به سمت طبقه‌ی زیرزمین سرازیر می‌شود طوری که این حرکت بر یکپارچگی و تمامیت کل مجموعه تأکید نماید و این دو طبقه به عنوان یک فضا قابل درک باشند. سپس برخورد این فرم سیال با مجموعه خطوط طولی اولیه لحظه‌ای را پدید می‌آورند که کل این فضا را شکل می‌دهد؛ فرم سیال که حالا منجمد شده، توسط این مجموعه خطوط برش خورده و از محل این برش‌ها خطوط نورانی فضا را روشن می‌نماید.
راهروی نیم‌طبقه که ارتباط بین فضای انتظار و اتاق‌های کار و ویزیت و بخش استریل مجموعه را برقرار می‌کند به صورت یک فضای مخالف و متضاد با فضای انتظار و در کنتراست با این فضا طراحی شده تا هم این کنتراست از ورود کنترل نشده و ناخودآگاه افراد به این بخش جلوگیری کند و هم این فضای تیره به عنوان زمینه‌ای برای نمایش خالص و شارپ‌تر فضای انتظار عمل نماید.
در طبقه‌ی زیرزمین با توجه به ارتفاع کم و محدود سقف سعی بر آن شد تا با استفاده از خطوط طولی نورانی که در امتداد سقف اجرا شده اند و در محدوده‌ی راه‌پله بر روی دیوار مشترک دو طبقه ادامه پیدا می‌کنند ارتباط بین دو طبقه تقویت شده و جریان فضا بین این دو بخش محسوس‌تر گردد.

معماری معاصر ایران : درمانی و خدمات پزشکی، طراحی داخلی

________________________________________________________________________________________             

نام پروژه: مرکز تخصصی پزشکی و زیبایی دکتر عباس زاده
عملکرد: امور پزشکی و درمانی مربوط به دندان پزشکی و جراحی های سبک زیبای – پوست و مو
معماران اصلی: آیدین وحیدنیا
کارفرما: دکتر سینا عباس زاده
تهیه نقشه های فاز 2: آیدین وحیدنیا
آدرس پروژه: ارومیه – خیابان دانشکده – خیابان عدالت
طول جغرافیایی: 45.0448244
عرض جغرافیایی: 37.5279704
مساحت/زیربنا: 450
جزئیات طبقات و کاربری آنها: کاربری در 2 طبقه شامل اتاق های ویزیت و کار و سالن انتظار و مرکز استریل در طبقه همکف و اتاق های جراحی و پوست و مو در طبقه زیرزمین
طراحی و دکوراسیون داخلی: آیدین وحیدنیا
مشاوران و اجرای نورپردازی: سایان الکتریک – باباک قلی پور
اجرای پروژه: آیدین و حیدنیا
طراحی تأسیسات: رهام توری
نوع تأسیسات: گرمایش پکیج و سرمایش اسپلیت – لوله کشی پنج لایه ویژه دندانپزشکی و جراحی
سرپرست کارگاه: آیدین وحیدنیا
نظارت پروژه: آیدین وحیدنیا
تاریخ طراحی: فروردین 97
تاریخ شروع ساخت: اردیبهشت 97
تاریخ پایان ساخت: اسفند 97
عکاسی پروژه: سینا جوانبخت ( استودیو پرایم ارومیه)
بودجه‌ی کل: 300 میلیون تومان شامل طراحی، نظارت و مدیریت پیمان اجرا شامل معماری و تاسیسات
برندهای محصولات مصرفی:
1)کناف ایران
2)کاشی تبریز
3)سرامیک پالرمو

این پروژه اثری است از استودیوی معماری و طراحی آواد
برای مشاهده‌ی مشخصات و دیگر آثار آواد در دانشنامه کلیک کنید.

منتشر شده در : دوشنبه, 25 نوامبر, 2019دسته بندی: طراحی داخلی, طراحی داخلی / درمانیبرچسب‌ها: