نقدی بر مجموعه‌ی کیوب کلاب تهران
مجموعه ی اداری  ــ   تجاری پدیده، مهندسین مشاور شهر و اندیشه، معمار فرود ضرغام

مدرسه‌ی گروه دو آموزشی مؤسسه‌ی خیریه‌ی نور مبین

انسیه خمسه، آرش نصیری

وقتی به آموزش فکر می‌کنیم اغلب مدارس را در غالب سنتی و مفهوم رسمی به یاد می‌آوریم. اکثر مردم بر این باورند که یادگیری واقعی تنها می‌تواند در کلاس‌های درس رسمی اتفاق افتد. برخی دیگر نیز فکر می‌کنند که یادگیری در هر شکل و محیطی اتفاق می‌افتد. مؤسسه خیریه آموزشی نور مبین با برخورداری از سیستم آموزشی خاص و ایجاد فضای آموزشی باز برای کودکان بستری را ساخته است که در آن داشتن آزادی عمل برای دانش آموزان مجموعه امری ضروری است. این مؤسسه بدون دریافت شهریه از دانش آموزان برای رسیدن به بالاترین سطوح آموزشی و پرورشی در استاندارهای روز دنیا تلاش می‌کند.
زمین پروژه در سایتی به مساحت 28 هکتار در شهر بسطام از توابع شاهرود واقع شده است. این سایت دارای طرح جامعی مشتمل بر کاربری‌های گوناگون در توسعه‌ی آتی در جهت شکل‌گیری مجتمع آموزشی نور مبین است.
در طراحی این مدرسه با برنامه‌ای مواجه شدیم که با مدارسی که تا به حال تجربه کرده و آموزش دیده بودیم کاملاً متفاوت بود. می‌توان گفت که در این مدارس همه‌ی آنچه که ما از سیستم آموزشی در مدارس خود تجربه داشتیم بود، ولی با نگاهی دیگر.
این موضوع از طریق تکثیر برنامه در قالب احجام مستقل و معین منجر به تبدیل ساختمان آموزشی مدرسه به محله‌ای آموزشی شده است. این محله‌ی آموزشی همانند یک محله‌ی شهری شامل دید و منظر‌های گوناگون، فضاهای سبز، زمین‌های بازی و فضاهای مکث می‌شود. دانش‌آموزان در این مجموعه‌ی سه‌کلاسه وارد سطحی از تعاملات مرتبط با حس تعلق و مالکیت به فضا و پدید آمدن احساسات و تعاملات همسایگی، محله‌ای و درگیر شدن در روابط فضایی بینابینی در رابطه با آن چیزهایی که به آن‌ها درجات متفاوتی از تعلق خاطر دارند، می‌گردند.
این محله‌ی آموزشی در همان حالی که از طریق قرارگیری در سطوح مختلف، دید و منظرهای متنوعی را به دانش‌آموزان عرضه می‌کند، با تقسیم چشم‌انداز به سطوح مختلف، دانش‌آموزان با قرارگیری در هر یک از این سطوح با تنوع چشم‌انداز در محیط و اطراف خود مواجه می‌شوند، و دید و منظر در این محله‌ی آموزشی پدید آمده، در سه تراز زمین‌های بازی، محوطه و بام شکل می‌گیرد.

 نام پروژه/ عملکرد: مدرسه‌ی گروه دو آموزشی مؤسسه‌ی خیریه‌ی نور مبین
شرکت/ دفتر طراحی: دفتر تجربه‌ی بنیادین معماری
معماران اصلی: انسیه خمسه، آرش نصیری
همکاران طراحی: سمیرامیس قربانی، احسان اسکندری، محمد حسین عظیمی، امیر نصیری، مهشید آقاخانی، پریسا اله قلی، سمیرا رضی پور
نوع تأسیسات/ نوع سازه: گرمایش کفی و کولر آبی، اسکلت فلزی
آدرس پروژه: استان سمنان، شهر بسطام، جاده ابرسج، سایت مجموعه‌ی آموزشی نور مبین
مساحت زیربنا: 2500 متر مربع، مساحت محوطه سازی: 4300 متر مربع
کارفرما: مؤسسه‌ی خیریه‌ی فرهنگی-آموزشی نور مبین، حسین فرزین‌نیا
تاریخ شروع و پایان ساخت: زمستان 1390-تابستان 1396
عکاسی پروژه: علی دقیق، بهروز خمسه، سروش ریاضی
Website: www.feastudio. com
Email: info@feastudio.com

مدارک فنی

منتشر شده در : شنبه, 19 فوریه, 2022دسته بندی: مقالاتبرچسب‌ها: