Harmony Center, Design Morteza Rahimi & Partner
The water house, the studio architect

مجتمع تجاری اکسین، اثر احسان شیخ الحرم، جعفر اعرابی

 مهمترین مسئله ای که در ابتدای طراحی مورد توجه من قرار گرفته بود ، موقعیت زمین و بلوک در محل تقاطع و تغییر هندسه آن به دلیل ایجاد پخ بود که نگرانی را در رابطه با پیوستگی مجموعه ایجاد می کرد . عدم تفکیک و تقسیم وجوه من را برآن داشت تا موضوع تبدیل سه سطح بیرونی را به یک سطح دنبال کنم و از آن به عنوان فرصتی جهت پیدایش فرم و نمایش بیشتر مجموعه بهره ببرم. ساده ترین راه حل ابتدا این بود که گوشه ها را نرم کنم تا پیوستگی میان سطوح ایجاد شود لیکن این رویکرد نتیجه ی مورد نظر من را ایجاد نمی کرد لذا تصمیم گرفتم به جای محو کردن نقاط به ایجاد و افزایش گره ها بپردازم که مدام در حال تغییر و تبدیل باشند . در مرحله ی بعد این گره ها نه تنها در لبه های بیرونی اضافه شدند بلکه با بهره از موقعیت وید در لبه ها فرصت بیشتری جهت عمق بخشی ، افزایش فاصله میان گره ها و نمایش انها فراهم شد و گره ها بین درون و بیرون مجموعه دامنه ی تغییر بیشتری یافتند.
در این فرایند تبدیل یک به چند که پیدایش فرم های استوانه ای شکل و منحنی وار در بیرون و درون را در پی داشت ، مسیله سه سطح اولیه پاسخ یافته بود و میدانی فعال را ایجاد کرد که فرصتی جهت تعامل با شهر و نمایش اتفاقات درونی نیز باشد.
– حرکت و چرخش نوارها از سطح به عمق و از بیرون به درون، علاوه بر نماسازی، به فضاسازی و افزایش رابطه بین درون و بیرون می پردازد.
– نوارهای پیوسته (continuous surfaces) با پیچش و چرخش به درون نفوذ کرده و حالت خود را به درون انتشار می دهند. این نوارها با چرخش به دور وید در طبقات میدان بصری فعالی ایجاد می کنند.
– کشیدگی و امتداد نوارها بر وجوه مختلف، نماهای مجزای ساختمان را یکپارچه می سازد، و مقیاس مناسبی برای فرم بیرونی فراهم آورده است.
مجتمع تجاری اکسین در زمینی به مساحت 2500 متر مربع و با زیربنای 24500 متر مربع، در راستای تمرکز زدایی و ایجاد قطب جدید در بخش غربی مشهد احداث گردیده است. این مجموعه شامل 9 طبقه، 3 طبقه پارکینگ و 6 طبقه تجاری می باشد.
کاربری های مجتمع شامل واحدهای تجاری مختلط در همکف و 1+ و واحدهای مختص به صنف طلا و جواهر در طبقه 1- و صنوف موبایل و پوشاک در طبقات 2+ و 3+ می باشد.
فضای طبقه ی 4+ به شهربازی و 5+ به فودکورت اختصاص داده شده است.
– پله های برقی با جهت گیری های متفاوت به خودنمایی درون فضای وید می پردازند و تنوعی در حرکت و دید را به همراه دارند.
– وید مجموعه نقش سازمان دهنده دارد که نه در مرکز بلکه در ترکیب با فضای ورودی قرار گرفته است و از آنجا در ترکیب با المان های ارتباطی به سازماندهی حرکت می پردازند.
– شفافیت سطح وسیع ورودی به همراه فضای باز وسیع افقی و قائم، به عنوان فضایی شهری فرصتی برای حضور و تعامل افراد و مراجعان فراهم می آورد.

کتاب سال معماری معاصر ایران، 1397
____________________________
عملکرد: تجاری

__________________________________

نام پروژه/ عملکرد: مجتمع تجاری اکسین
شرکت/ دفتر طراح: استودیو معماری فرم نو
معماران اصلی: احسان شیخ الحرم ، جعفر اعرابی
همکاران طراحی: انوش صفایی پور، زهرا صفار، اقبال هژبر ساداتی، فرهنگ نجاتیان احمدی،امید صفاری، ملیحه برومند،ارزو صباغ پور ، نسرین شهرآبادی، آزاده یوسفی
طراحی و دکوراسیون داخلی: استودیو معماری فرم نو
نوع تاسیسات/ نوع سازه: سرمایش: چیلر جذبی و تراکمی، گرمایش: موتورخانه، فن کویل و هواساز، سیستم اعلام و اطفای حریق آدرس پذیر، سازه فلزی
آدرس پروژه: مشهد، شهرک غرب (قاسم آباد)، چهارراه مخابرات
مساحت/ زیربنا: 2500 مترمربع/ 24500 مترمربع
کارفرما: رضا سرتایی، غلامرضا سلامت
تاریخ شروع/ تاریخ پایان ساخت: 1390/ 1395
عکاسی پروژه: حمید نیک سلیمانی
ایمیل شرکت: newform.erabi@gmail.com

منتشر شده در : سه‌شنبه, 1 ژانویه, 2019دسته بندی: تجاری تفریحیبرچسب‌ها: , ,