باغ بی سر و ته، اثر حسین سوداوی
مرکز جامع و تصویری رسا، اثر سها گل‌افشان

مجتمع تجاری – اداری علیخانی
حامد فتوت

پروژه‌ی مجموعه‌ی تجاری-خدماتی و اداری علیخانی در یک بلوک شهری جزیره‌ای در شمال شهر اصفهان واقع شده است. زمین پروژه در شمال در مجاورت یک گذر 12 متری و در جنوب در مجاورت یک میدان شهری بزرگ قرار گرفته است. نکته‌ی قابل توجه در ضلع جنوب پروژه، وجود یک فضای باز شهری به عمق 18 متر، حدفاصل سواره‌رو میدان تا بدنه‌ی تجاری پروژه می‌باشد؛ که به واسطه‌ی وجود تونل مترو در زیر این فضا ایجاد شد. این امر یکی از ویژگی‌های مثبت و موثر بر شکل‌گیری ایده‌ی پروژه بود.
سطح اشغال خاص پروژه که بر اساس ضوابط شهری در قسمت شرقی به میزان 60 درصد عمق زمین و در ضلع غربی به میزان 80 درصد عمق زمین می‌باشد؛ یکی دیگر از عوامل شکل‌گیری ایده‌ی پروژه به خصوص در بدنه‌ی جنوبی آن می‌باشد. به نحویکه بدنه‌ی جنوبی پروژه (به غیر از طبقه‌ی همکف که دارای سطح اشغال 100 درصدی است) به صورت خطی نرم از سطح اشغال 60 درصدی در ضلع شرق شروع شده و به سطح اشغال 80 درصدی در ضلع غرب رسیده است.
وجود دید و پرسپکتیوهای مناسب در ضلع جنوبی پروژه به دلیل وسعت و عمق میدان شهری موجود و همچنین پارک بزرگ ضلع جنوبی میدان و علاوه بر آن وجود فضای شهری مقابل پروژه، از نکات و ویژگی‌های مثبت دیگری بود که در شکل‌گیری ایده‌ی طراحی پروژه در بدنه‌ی جنوبی و تداوم حضور فضای شهری مذکور تا طبقات بالایی پروژه موثر بوده؛ به نحویکه این فضای شهری در طبقه‌ی اول و طبقات بالاتر آن نیز ادامه پیدا کرده است.
با هدف سبک کردن بدنه‌ی پروژه در مجاورت میدان شهری و به منظور جلوگیری از شکل‌گیری یک بدنه‌ی صلب و بسته و همچنین به منظور تامین نور کافی در عمق توده‌ی بنا در طبقات (واحد‌های اداری) گشودگی به صورت شمالی-جنوبی در میان این توده با فرمی سهمی شکل ایجاد شده است. این گشودگی در بدنه‌ی جنوبی از یک سهمی با دهانه‌ی باز رو به بالا شروع و در بدنه‌ی شمالی به یک سهمی با دهانه‌ی باز رو به پایین ختم شد. تداوم دید بصری جنوب به شمال، تداوم فضای شهری جنوبی پروژه به داخل طبقات و تامین نور مرکز توده‌ی پروژه، از ویژگی‌های این گشودگی مرکزی در پروژه می‌باشد. نمای پروژه به صورت پوسته‌هایی نواری‌شکل با فرم و هندسه‌ای خاص و متمایز، علاوه بر نمایش طبقات پروژه، به صورتی سیال در پیرامون بدنه‌ی پروژه حرکت می‌کند. این پوسته با نوارهای افقی شکل علاوه بر ایجاد نمایی سیال برای پروژه در کنار میدان شهری که در آن حرکت جاری و ساری است، به سبُکی ارتفاعی پروژه نیز کمک کرده؛ در عین حال این پوسته، با فرمی متمایز، بنا را به صورت توده‌ای نمادین در میدان شکل داده است. با توجه به فرم سیال و خاص پوسته، بهترین مصالح برای شکل‌گیری فرم و پوشش آن، استفاده از مدول‌های ریز آجر نما بود.

نام پروژه: مجموعه‌ی تجاری، خدماتی و اداری عليخانی اصفهان / طراح اصلی: حامد فتوت / دفتر طراحی: دفتر معماری و شهرسازی حامد فتوت و همکاران / موقعيت پروژه: اصفهان / زيربنای پروژه: 18600 متر مربع / تاريخ طراحی: 1395 – 1397 / تاريخ شروع اجرا: 1396 / همکاران طراحی پروژه: علی خليل پرور، راحيل بلدی، عاطفه شيروانی، محمد رضوانی، محمد شکل آبادی، نسيم احمدی، سعيد حق شناس، الناز خدادادی، مهسا مشتاقی، مريم مراديفر، فاطمه اکبران، سبحان احمديان
مدل سازی و رندر: / محمد رضوانی، محسن نريمانی، الناز خدادی / ارائه و گرافيک: علی هدايت، محسن نريمانی / عکس: سپهر منصوری، سعيد حق شناس، شانت ملکنيان / مشاور طراحی سازه: سعيد بهرامی / مشاور طراحی تأسيسات مکانيکی و الکتريکی: ابوالفضل جعفری / تيم اجرايی: جهانگير بندری، رسول رهنمافر، مهدی آقادادی / نظارت عاليه معماری پروژه: حامد فتوت

مدارک فنی

منتشر شده در : شنبه, 14 اکتبر, 2023دسته بندی: مقالاتبرچسب‌ها: ,