فروشگاه افشار، اثر وحید زلفی
لابی و پارکینگ ساختمان مسکونی صدرا، اثر محمود ابراهیمی، علی بهمنیار

فروشگاه سیاتیری مرکز خرید تیراژه اثر وحید زلفی

آهن، ماده‌ای با قابلیت‌های بسیار زیاد در طراحی است که از تغییراتش می‌توان به فرم‌ها و اشکال زیاد، در عین استحکام دست پیدا کرد؛ قابلیت‌هایی که باعث راحتی استفاده‌ی آن در طراحی‌های خاص مانند قابلیت خمش، پرداخت و غیره می‌شود. در فروشگاه سیاتیری واقع در مرکز خرید تیراژه که فروشگاه فروش پوشاک زنانه می‌باشد، ابتده ایده‌ی لوور شدن قوطی‌های آهنی بر روی دیوار مطرح شد که از دو مزیت مهم برای کارفرما برخوردار بود: اول اینکه کارفرما برای چیدمان فروشگاه به طبقاتی طویل در عین ظرافت نیاز داشت که باید استحکام آن نیز تأمین می‌شد و مورد دوم تأمین نور‌پردازی متنوع برای داخل فروشگاه بود که فرم لوور شدن قوطی‌ها باعث می‌شد تا فضای خالی بین آنها، نور‌پردازی دیوار پشت‌شان را به خوبی به نمایش گذارد.
طراحی نور‌پردازی فروشگاه متشکل از پنج خط مجزا با قابلیت دسترسی و کنترل بی‌سیم بوده که به صورت جداگانه قابل تغییر می‌باشد. برای نور‌پردازی دیوارهای جانبی از وال واشرهای یخی استفاده گردید که در عین ایجاد حس معلق بودن طبقات و لباس‌ها روی دیوار، به تبدیل کردن فضا به محیطی آرامش‌بخش کمک می‌کرد. نورپردازی داخل میز فروش و دیوارهای کناری به تنهایی باعث به وجود آمدن ظاهری نورانی برای جلب توجه بیننده تا انتهای راهروی روبرویی می‌گردید.
کف فروشگاه که قبل از طراحی و باز‌سازی، ظاهری نامناسب داشت، با پوششی از سنگ امپرادور روشن اسپانیایی پوشیده شد که موجب هماهنگی بیشتر میان رنگ سفید و مشکی استفاده شده در داخل فروشگاه گردید؛ استفاده از رنگ سفید و مشکی به صورت رنگ خنثی، زمینه‌ای برای لباس‌های رنگارنگ روی آن بود که موجب نمایش بهتر اجناس روی دیوار می‌شد. طبقات که در بین قوطی‌های فلزیِ قرار گرفته روی دیوار، ساندویچ شده بود، ظاهری ساده در عین ظرافت و زیبایی را در بر‌داشتند. قسمت آویز لباس که مانند فرم قوطی‌ها در زیر طبقات پنهان شده، باعث یکپارچگی طرح می‌شود و در عین حال، فضای زیادی را برای آویز لباس در اختیار کاربران فروشگاه قرار می‌دهد.

معماری معاصر ایران، تجاری

_________________________________

نام پروژه: فروشگاه سیاتیری مرکز خرید تیراژه
طراح: وحید زلفی
گروه طراحی: آدورین دیزاین
مساحت: ۲۳ متر مربع
کارفرما: محمد سیاتیری
عکاس: امین اشکان صادقی
آدرس دفتر: تهران، خیابان ۱۷ شهریور، خیابان شیرازی، پلاک ۱۰۹۲
پست الکترونیکی: V.zolfi@gmail.com

این پروژه اثری است از ,وحید زلفی
برای مشاهده‌ی مشخصات و دیگر آثار وحید زلفی در دانشنامه کلیک کنید.

منتشر شده در : یکشنبه, 20 ژانویه, 2019دسته بندی: طراحی داخلی, طراحی داخلی / تجاریبرچسب‌ها: , ,