گـالـریا دالِـس دالِس، تگزاس، ایالات متّـحد، اس­اِم­دابلیـواِم و اُمنی­پلَـن، 2005
دُلچه ویتا کویْمبْرِه کویمبره، پرتغال، معماران سوآ کای، 2005-2003

فروشگاه دپارتمانی پیک و کْلُـپِن­بورگ کُلن، آلمان، رِنْتْـسو پیانو، 2005-1999

Peek & Cloppenburg Department Store, Cologne, 1999-2005
Renzo Piano Building Workshop

این موجود عظیم‌­الجثّـه که انگار از آسمان سقوط کرده، متعلّق به فروشگاه دپارتمانی پیک و کلوپن­بورگ است که سابقه‌­ی فعالیّت آن به بیش از یک سده می‌­رسد. این کمپانی در طرّاحی ساختمان‌های خیره‌­کننده یدِ طولایی دارد، زیرا بر این باور است که ساختمان‌های چشم‌گیر حکم ابزارهای ارتباطی را دارند که کیفیّت، سلیقه و فلسفه‌­ی وجودی آن را به بهترین شکل منتقل می‌­کنند. مسئولین آن همواره از بهترین معماران و طرّاحان جهان استفاده کرده‌­اند، مانند آرکِی­دابلیو از آلمان، ریچارد مایِر از ایالات متّحد و بسیاری دیگر.
برای این ساختمان بخصوص، که در سپتامبر 2005 در کُلن افتتاح شد، پیک و کلوپن­بورگ از طرّاح بنام ایتالیایی رنتسو پیانو دعوت به همکاری کردند. پیانو، که هم طرّاح است و هم مجری ساخت، به این معروف است که همیشه از مرزهایی که مسائل تکنیکی دیکته می‌­کنند، پا فراتر می‌­گذارد و همچنین از کارهای مورد علاقه‌­اش، پرده برداشتن از چشم­‌اندازهای نوست و تبدیل پروژه‌­های شهری به جلوه‌­هایی هیجان‌­انگیز از معماری و طرّاحیِ مدرن، که این ساختمان بهترین نمونه از چنین رویکردی­ست. ساختمان در وسط یک منطقه‌­ی فروشگاهی قرار گرفته، که پُر است از ساختمان‌های متعارف بتُنی؛ جایی که بدون شک توجّه زیادی را به خود معطوف می‌­کند.
سازه‌­ی اصلی از طاق‌های چوبی عمودی تشکیل شده که به فواصل 5/2 متری از یکدیگر قرار گرفته‌­اند. بین هر طاق نوارهای فلزّی شیشه­‌ها را تقویت می‌­کند، طرحی که گویا ملهم است از «نارنجستان‌های» قرن نوزدهم. در طرّاحی از موادّ غیر اُرگانیک مانند شیشه، فولاد، سنگ و چوب استفاده شده، ولی با این حال تأثیری جاندار و سرزنده دارد، که شاید به دلیل خطوط اصلی سیّالش باشد. انگار یک موجود غول­‌پیکر از آسمان سقوط کرده و درست افتاده در میان انبوه ساختمان‌های معمولی و متعارف و به کل منطقه جانی تازه بخشیده. شاید به همین دلیل است که مردم به آن «نهنگ شیشه‌­ای» می­‌گویند. نور دائماً در فضای داخلیِ این سازه­‌ی پنج­‌طبقه جاری­ست. هنگام شب، کلّ ساختمان به یک ویترین بزرگ مغازه تبدیل می‌­شود.

نام پروژه: فروشگاه دپارتمانی پیک و کْلُـپِن­بورگ
نام معمار: رِنْتْـسو پیانو
کارفرما: پیک و کلوپن­بورگ کا.گِ. ـ دوسلدورف
آدرس: شیلدِرگاسه، 65، کُلن
مدّت زمان ساخت: 2005-1999
شرکت طرّاحی: کارگاه ساختمانی رنتسو پیانو/آرکیتکت­ـ بی
مساحت کل: 23,000 متر مربّع، در پنج طبقه
متریال اصلی: چوب، شیشه، فولاد

مدارک فنی

منتشر شده در : سه‌شنبه, 13 ژوئن, 2023دسته بندی: مقالاتبرچسب‌ها: