فروشگاه مبل، اثر حمیدرضا دارستانی
طرح احیای میدان کهنه (امام علی (ع))، اثر مهندسین مشاور نقش جهان پارس

طرح احیای خانه تاریخی صادقی، اثر محسن نوروزوند، نگار سریع الاطلاق فرد ،معمار استودیو

رتبه نخست در دسته مرمت در هفتمین مسابقه طراحی داخلی ایران معاصر

خانه مجلل و با شكوه آقاي صادقي در محله اوچ دكان اردبیل ، كوچه سرتيپ‌آباد و در قلب بافت تاریخی شهر اردبیل واقع شده است بنای خانه صادقي در سال 1242 خورشيدي ساخته‌شده‌است كه يكي از يادگارهاي ارزنده دوران قاجاريه در زمینه معماری مساکن در شهر اردبيل بشمار مي‌رود . این خانه تاریخی از ویژگی‌های منحصربفردی بهره میبرد که شاید جمع این ویژگی‌ها بطور یکجا در کمتر خانه تاریخی در شهر اردبیل بتوان یافت مجموعه خانه تاریخی صادقی مشتمل بر بخش حسینیه برای تامین نیاز مراودات اجتماعی خانواده، بخش شاه‌نشین برای تامین نیاز مراودات رسمی و ارتباط با تجار ایرانی و خارجی خانواده، بخش اندرونی محل زندگی خانواده صادقی و خادم نشین محل زندگی خادمین این خانواده و بخش طویله و استبل برای سرویس‌دهی به این خانواده بوده است.
از اردیبهشت ماه سال 1385 مجموعه خانه تاریخی صادقی بعنوان یک کارگاه مرمتی فعال توسط اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری اردبیل آغاز به کار کرده است فاز یک این مجموعه در سال 1388 بطور آزمایشی و موقت به عنوان معاونت میراث فرهنگی و معاونت سرمایه گذاری اداره کل میراث فرهنگی مورد بهره‌برداری قرار گرفت.

در سال 1394پس از اتمام اقدامات مرمتی بنا، مجموعه جهت مشارکت بخش خصوصی به صندوق حفظ و احیاء بناها و بافت‌های تاریخی واگذار شد و طی مزایده‌ای به سرمایه‌گذار بخش خصوصی داده شد. طی سال‌های 94 و 95 عملیات مرمت تکمیلی و احیاء مجموعه انجام یافت و در سال 95 فاز اول مجموعه تاریخی خانه صادقی با کاربری مجتمع گردشگری تاریخی در قالب رستوران، کافه، سالن‌های فرهنگی و خدماتی در حوزه‌های فرهنگی، آیینی، تعاملات اجتماعی و … مورد بهره‌برداری قرار گرفت و در سال جاری بوتیک هتل مجموعه در دست احداث می‌باشد.

در طراحی داخلی این بنا از اسناد و مدارک تاریخی معماری داخلی و مبلمان مورد استفاده در دوره قاجار در اردبیل استفاده شده‌است. رنگ‌ها و هارمونی مورد استفاده در فضاها با تاکید بر عناصر تزئینی مورد استفاده در زمان رونق مجموعه مد نظر بوده است . تنها بخشی از بنا که با رویکرد مداخلات معاصر مورد طراحی و احیاء قرار گرفته است بخش مطبخ با کاربری جدید آتلیه عکاسی (عکاسخانه) می‌باشد . این مداخله با توجه به تاکید در ذات مصالح سنتی به صورت اکسپوز مورد طراحی قرارگرفت.

عملکرد: مرمت و احیاء

________________________________            

نام پروژه/عملکرد: طرح احیای خانه تاریخی صادقی/بوتیک هتل
شرکت/دفتر طراحی: معمار استودیو
معماران اصلی: محسن نوروزوند، نگار سریع الاطلاق فرد
نوع تاسیسات: سازه بنایی
آدرس پروژه: اردبیل چهارراه پیرعبدلملک،محله اوچدکان
مساحت زیر بنا: 1750متر مربع
کارفرما: صندوق حفظ و احیاء،
سرمایه گذار: آقای عاصمی زاده
تاریخ شروع/تاریخ پایان ساخت: تابستان 95
عکاس پروژه: امین صبور ـ سجاد دادپور
مدل سازی: محسن رهنما
گرافیک: زهرا دادجو، میلادکیسالائی
ایمیل شرکت: memarstudio@gmail.com
وب سایت: Memarstudio.com