طراحی داخلی در فلوریدا
کوستال ساوث – خط ساحلی پرپیچ وخمی که پیرامون شبهجزیرهی فلوریدا گسترده شده است – تفاخری مخصوص به خود دارد. برخلاف تکلف و خشکی اولد ساوث و بی پروایی نیوساوث، غرور و افتخار کوستال ساوث از شناخت عمیق جایگاه خود در تاریخ سرچشمه می گیرد. فلوریدا سکونتگاه قدیمیترین مهاجران اروپایی در ایالات متحد است. شهر سنت آگوستین که در سال ١٥٦٥ به وسیلهی اسپانیاییها بنیان گذاشته شد، از این نظر ٤٢ سال بر جیمزتاون در ویرجینیا پیشی میگیرد. داستان پرماجرای سالهای آغازین تاریخ فلوریدا در سالشمار تاریخ آمریکا نیز جایگاهی منحصربه فرد به آن میبخشد: تنها بیست سال پس از نخستین سفر کریستف کلمب به آمریکا، هیأتی در پی یافتن چشمهی جوانی که بنا به شایعات در این سرزمین جدید واقع بود، به سوی این منطقه به راه افتاد. میدانیم که هیچ کس موفق به یافتن چنین چشمهای نشد، ولی احتمالاً این هم اتفاقی نبود که هزاران نفر از شهروندان پیشگام به میامی نقل مکان کردند، جایی که روزهای آفتابی، شبهای خنک، و نسیم دلچسب اقیانوس چیزی کم از چشمهی جوانی ندارند.
نسیم اقیانوس یکی دیگر از عوامل زندگیبخش فلوریداست: این نسیم نهتنها رایحهی پرطراوت اقیانوس آرام را به شهر میآورد، بلکه بوهای ازیاد رفتهای را نیز در خاطر اهالی زنده میکند؛ بوی الوارهای پوسیدهی کشتیهای بهگلنشستهی اسپانیایی یا باغهای انبوه یاسمن و پیچ امینالدوله که در رشتهجزایر پیرامون دماغهی نوکتیز ایالت روییدهاند. در همینجا پارک طبیعی اِوِرگلیدز، بزرگترین دشت نیمهاستوایی کشور، نیز رازهایی دیرین را از دزدان دریایی و راهزنانی در خود حفظ کرده است که سنت جستوجوی ثروت را که اسپانیاییهای رویازده دو قرن پیش آغازش کرده بودند، ادامه میدادند.
بازتاب آن خوشبینی آغازین در شهرهای فلوریدا نمایان است: معماری سبک اسپانیایی با حیاطها و دیوارهای گچگاریشدهی صورتی و گلیرنگ آن، سقفهای کاشی قرمز، و تزئینات روکوکو محلات را همچون کیکهای پرزرق و برق زینت دادهاند. در امتداد مجمعالجزایر کیز خانههای چوبی سبکسرانه با رنگهای براق و تزئینات شگفتانگیز، گواه طبیعت سرخوش زندگی در کنار ساحل هستند. به نظر میرسد عادت به شتاب و نگرانی همراه با نسیم اقیانوس از این منطقه رخت بر بسته است. علاوه بر این ملاحظات جغرافیایی، تاریخی و معماری، ظرافت افسونکنندهی بزرگترین نقطهی تمرکز ساختمانهای Art Deco در کشور نیز بر چشمگیری بصری این ناحیهی جنوبی آمریکا تأکید میورزد.
این ساختمانها که ابتدا در دههی 1930 سربرافراشتند، نماد نیروهای فرهنگی تأثیرگذار در فلوریدا هستند: سرخوشی مردمپسند موجود در آنها بیهیچ قاعدهای از فوتوریسم، کوبیسم، سوررئالیسم و نیز از ابزارهای طراحی بهکاررفته در فرهنگهای باستانی آشور، مصر، آزتک و مایا، و به همان اندازه از زیباشناسی ماشینی طراحان پیشرو اروپایی سرچشمه میگیرد. همچنین جزئیاتی از طراحی دریایی مشاهده خواهید کرد که مستقیما از عشق جنونآمیز به کشتیهای مسافرتی مجلل ناشی شده است: دیوارهای انحنادار، پنجرههای گرد و نردههایی از لولههای فلزی برای پلکان.
این ساختمانهای مدرنیستی کارا و ساختهشده از فولاد، شیشه و نماهای براق، همانند تندیسهایی به چشم میآیند که با موتیفهای استوایی، گیاهی و مدرن خود، آراستگی و توانگری و ظرافت و برازندگی غیرمتعارفی را به نمایش میگذارند.
طراحان فلوریدا نگرش خاص خود را نسبت به جهان دارند که اندکی رهاتر، اندکی سنتشکنتر و اندکی مبتکرانهتر از دیگران است. امروزه حتی در آراستهترین و متینترین طراحیهای داخلی سرنخی از سنتشکنی نهفته است. در این بخش شما نمونههایی از این نگرش فردی نسبت به طراحی را مشاهده خواهید کرد: مجسمهای غریب، فرشی با نقش نامتعارف، و لوستری شگفتآور، همگی در خانههای طراحیشده به وسیلهی طراحان کوستال ساوث جایی مطلوب برای خود پیدا میکنند.
منحصربهفرد کردن جزئیات
طراحی داخلی کرافورد
سندی کرافورد، طراح شرکت ASID، به علت اعتقاد به آن که هر کارفرما منحصربهفرد است و باید رویکرد طراحی خاص و مستقلی برای او در پیش گرفت، شهرت دارد. او با آفرینش موفق طراحیهایی دیرپا پروژهی هر مشتری را به نمونهای شاخص تبدیل میکند. طراحیهای او معرف شخصیت کارفرما و دلبستگیهای او هستند و در نتیجه از طریق خلق محیطهای نزدیک و آشنا برای کارفرمایان و جزئیات تاثیرگذار، در بهبود زندگی آنان مؤثر واقع میشوند. این فلسفهی «چیزی منحصربهفرد» خانهها و ادارات را به اتاقهایی بسیار شیک و حسابشده تبدیل میکند که بسیار گیرا و راحت مینمایند.
برازندگی محل سکونت
شرکت «جلوههای طراحی» (دیزاین افکتز)
تعبیرات پیشروانه از تأثیرهای معماری اروپایی و پایبندی به کیفیت بیچونوچرا بهتر از هر چیز معرف نگرش نو شرکت «جلوههای طراحی» نسبت به معماری است. هدف، ساختن آثاری فارغ از بند زمان است که نمایانگر روح و شخصیت کارفرما باشند.
رسمی و کارا
شرکت طراحی جک فیلیپس
طراحی خوب باید تا ابد دوام داشته باشد… طراحی خوب پیوند سبک شخصی طراح و خصوصیات فردی کارفرماست. اتاقها باید بیشتر بازتابدهندهی طراحی کلاسیک و ویژگیهایی آزاد از بند زمان باشند تا گرایشها و مدهای روز. فضاهای بزرگ به همین شکل هستند؛ آنها ساکنان را به زندگی دعوت و تشویق میکنند و با گذشت سالها خود رشد و توسعه مییابند. زمانه به علاقههای مختلف میدان میدهد و اتاقها در هر هنگام باید معرف سنجیده و صاحبسبک ساکنان خود باشند.
ایما و اشارات بارز
شرکت طراحی داخلی جینی استاین
شرکت طراحی داخلی جینی استاین که در سال 1975 تأسیس شده است مجموعهی کاملی از خدمات طراحی ساختمانهای مسکونی و تجاری را در اختیار مشتریان خود میگذارد. این شرکت از منسوب کردن فعالیت خود به یک سبک یا دورهی مشخص دوری جسته و ترجیح داده است در هر پروژه شیوههای معماری مختص و مناسب همان پروژه را به اجرا درآورد. به همین منظور نیز کتابخانهی مرجع بزرگی با کتابهای فراوان دربارهی جزئیات معماری دورههای تاریخی در اختیار گرفته و علاوه بر آن، در کارگاه خود در ناحیهی زیبای سنمارکو در جکسنویل، مجموعهای از مبلمان عتیقه، نقاشیهای رنگروغن، حکاکیهای عتیقه و لوازم تزئینی گرد آورده است.