Southern Ferdows Villa, Sohrab Rafat
Renovation of Amini's house, Farzad Rostamifar, Soma Engineers Company

طراحی داخلی واحد نمونه­‌ی 100 متری در پروژه‌­ی انبوه­‌سازی باغ بهشت

برگزیده‌­ی بخش معماری داخلی فضاهای مسکونی

این مجموعه در زمینی به مساحت 70,000 مترمربع در 14 بلوک در حال احداث بوده، که يکی از واحدهای اين پروژه به­‌عنوان نمونه جهت طراحی داخلی انتخاب و اجرا شد. پروژه‌ی نمونه، یک واحد 102 متری 2 خوابه در طبقه همکف می­‌باشد.
این مجموعه از نظر سطح تعریف‌شده برای اقشار سطح متوسط شهر تهران لحاظ شده و به همین منظور مصالح معماری داخلی آن بیشتر از مصالح ایرانی باکیفیت عالی بوده است؛ در موارد خاص و به صورت خیلی محدود، با وجود توجیه اقتصادی، استفاده از مصالح­‌های خاص نیز مجاز تشخیص داده شد.
ایده‌ی طراحی
با توجه به کوچک بودن واحد، در حد امکان از خرد کردن فضاها جلوگیری به عمل آمده و بخش‌هایی که بی‌دلیل از هم جدا شده و المان‌های میانی مانند کمدها و … که فضا را تقسیم کرده بودند، به دیوارهای اطراف انتقال یافت تا فضایی یکپارچه و بزرگ به دست آید.
ضمن محدود بودن ارتفاع، مسیر سقف کاذب و موقعیت فن‌کویل‌­ها به گونه‌­ای طراحی شد که در فضاهای اصلی تا حد امکان از بلندترین ارتفاع ممکن استفاده شود، و از آنجایی که این یک پروژه‌ی انبوه‌سازی است، انتخاب مصالح و جزئیات باید متناسب با سرعت کار اجرایی، بسیار صنعتی و با دقت باشد. محدودیت نورگیری چنین ایجاب کرد که رنگ غالب فضاها، روشن انتخاب شود. با وجود این سادگی، اندکی تغییر رنگ و بافت، نقاط تأکید بسیار خوبی را فراهم آورده است.
انتخاب مصالح و رنگ‌ها
در انتخاب مصالح کف­‌ها-مخصوصاً مسیرهای پرتردد داخل خانه، شامل ورودی، راهروها و آشپزخانه- از سرامیک روشن طرح سنگ ساده با ابعاد بزرگ استفاده شده که از نظر مقاومت، تغییر رنگ، قیمت و نحوه‌ی تدارک بسیار مناسب است. ولی در بخش نشمین و پذیرایی که بیشترین منظر را دارد و نیازمند طرحی رسمی‌تر است، از پارکت که به گرمی خانه نیز کمک می‌کند استفاده شد. دیوارها نیز به طور عمده از گچ و رنگ ساده هستند که صرفاً به منظور ایجاد تنوع فضایی، بعضی دیدها در امتداد سقف­‌های کاذب رنگی، متفاوت به خود گرفته‌­اند.
سقف­‌های کاذب کناف صرفاً در راهروها و آشپزخانه با موقعیت فن‌کویل­‌ها هماهنگ شده و ارتفاع فضاهای اصلی، بلند به چشم میآید. نورپردازی، بسیار ساده و با 2 مدل چراغ توکار و تعدادی آویز در محل­‌های خاص و یک نور مخفی در لبه‌ی سقف­‌های­‌کاذب که به سبُک نشان دادن سقف­‌ها نیز کمک می­‌کند، انجام گرفت.

معماری معاصر ایران : مسکونی، طراحی داخلی  

__________________________________________________            

نام پروژه: طراحی داخلی واحد نمونه­‌ی 100 متری در پروژه­‌ی انبوه‌­سازی باغ بهشت
طراح و معمار داخلی: کامبیز آذرخویش، نازلی ابریشمی و سارا آذرخویش (شرکت اورارتو)
مجری: شرکت آرمه­‌نو
کاربری: مسکونی (نمونه‌سازی)
سازه: اسکلت بتنی
تأسیسات: مرکزی
زیربنای کل: 102 مترمربع
مساحت زمین: 70.000 مترمربع
محل پروژه: تهران، سعادت­‌آباد، بلوار 24متری، مجتمع باغ بهشت
تاریخ طراحی و ساخت: 1392
ایمیل: urartu.co@gmail.com

مدارک فنی