فارست اكسلنت، طراحي فريكس
شانل لندن پیتر مارینو و Assoc Architects ، لندن، انگلستان 2001

شانل اوزاکا، ژاپن 2001 ، پیتر مارینو و همکاران

در تقاطع دو تا از شلوغ‌ترین و پرازدحام‌­ترین خیابان‌های دومین شهر بزرگ ژاپن، یعنی اوزاکا، ساختمانی هست که مقر نمایندگی شانل در دو طبقه‌­ی آن واقع گشته و تاثیر بصری غریبی نیز بر جای می­گذارد. نمای های تک این ساختمان با گرایش جهان­‌وطنی که معطوف است به ساختمان مدیا هماهنگی تام دارد. به خصوص در کشور ژاپن نمای بسیاری از ساختمان‌های پایین شهر که خیابان‌های مرکز خرید را تشکیل می­دهند با چراغ‌های نئون، پرده‌­های نمایش ویدئویی که گاه کل ساختمان را می­پوشانند تزئین شده‌­اند. این عناصر تزئینی کل سازه را در حد یک چارچوب پشتیبان فرومی‌­کاهند. به این ترتیب، هر ساختمان به یک مدیای بزرگ در چشم‌­انداز شهری تبدیل می­شود. سطوح رنگین جذاب و درخشانی برای نمایش سکانس‌های ویدئویی، اسلاید، یا طرح‌های نور و رنگ کامپیوتری پدید می‌­آورد. طراحی فروشگاه سرنبش شانل درست به همین رده از ساختمان‌های شهری در ژاپن تعلق دارد. گوشه­‌ی ساختمان با صفحاتی از نور غیرمستقیم پرداخته شده که در گوشه‌­ی تحتانی به یک مکعب سفید با فرمی متقارن هندسی که حاصل پنجره‌­های نورانی نمایش در امتداد نیام تحتانی جبهه‌­ی اصلی ساختمان درآمده منتهی می­شود. جبهه‌­ی اصلی ساختمان دو سطح دارد و از بیرون طبقه‌­ی اول درونی را به نمایش گذاشته است. در ساعات روز، فروشگاه شانل با آن سطوح درخشان مشرف به خیابانش، خود را به صورت یک تخته‌­سنگ یکپارچه و استوار به رخ می­کشد. منظره­ی ساختمان شباهنگام تغییری اساسی می­یابد. مکعب یادشده به یاری دیودهای کامپیوتری نور درخشان و خیره‌­کننده­ای از خود می­تاباند و به این ترتیب لوگوی شانل را بهتر در معرض دید قرار می­دهد. این لوگو در شب از پشت صفحات اوپالین بزرگی که نمای ساختمان را با خود پوشانده‌­اند نیز دیده می‌­شود.  فضاهای داخلی فروشگاه همین طرح قدرتمند نمای بیرونی را با خود به درون می‌­برند، و دیوارها و سقف مطلقاً سفید با پانل بندی فیبر کربنی که لوگوی مزون را به صورت طلایی نمایش می­دهد از جمله‌­ی این اتفاقات است. عکس‌های به پرده افکنده یا تصاویر از پشت نورافشانده در امتداد پلکانی آراسته شده‌­اند که پارتیشن بندی اثیری نیمه‌­شفافش طراحی بنیادین ساختمان را تکمیل می­کند. به طریق مشابه، سیستم‌های نمایش تصویر همه و همه از کدگذاری سیاه و سفید پیروی می­کنند، و همین طور صندلی‌ها با روکش تک­رنگشان. در مجموع طراحی اسکلت ساختمان از داخل مانند طراحی‌های سه­‌بعدی کامپیوتری گذر می­کند و به این ترتیب، اولویت را به لباس‌ها و ملزومات این مارکِ مد فرانسوی بخشیده است.

منتشر شده در : پنج‌شنبه, 3 دسامبر, 2020دسته بندی: مقالاتبرچسب‌ها: