چار باغـچه، تحسین بلدی، الهام خلیلی
نگار خانه اچ، اثر داریوش کمالی‌جو

سه گانه‌ی سپید، روح اله رسولی، فائزه عارف نظری

ايده طراحی

” سه‌گانه‌­ی سپید” پروژه‌ای است خرد مقیاس در یکی از شریان‌های اصلی شهرستان کاشان که در مقطعی کوتاه اقامتگاه سهراب(سپهری) بوده است. پروژه اما در شرایطی به دفتر ما واگذار شد که نه تنها هیچ نشانه‌­ی شاعرانه‌ای نداشت، بلکه در طول زمان صرفا با هدف سودآوری (بدون در نظر گرفتن محدودیت مساحت پروژه) سه تیپ کاربری متفاوت به آن گنجانده شده بود!

بررسی تاریخچه فعالیت بنا بدین گونه بوده است:

+  مالکیت اولیه: مسکونی (زیرزمین – همکف – اول)

+  مالکیت ثانویه: مسکونی (زیرزمین و اول) + تجاری (همکف)

+  مالکیت فعلی : مسکونی (اول) + تجاری (همکف) + اداری (زیرزمین)
در نتیجه مساله اصلی پروژه نه ایجاد یک معماری شاخص، بلکه دست یابی به یک راه حل جهت حفظ استقلال حدودی کاربری‌ها خصوصا در بخش دسترسی‌­های پروژه بود. محدودیت ثانویه، حفظ جداره‌­ی غربی در موقعیت فعلی با حداقل تغییر شکل در آن بود، چرا که هرگونه تخریب در این جداره کارفرما را ملزم به اجرای عقب نشینی مطابق با طرح تعریض معابر می­‌کرد.
در ابتدا با هدف تفکیک دسترسی­‌ها، دسترسی بخش تجاری صرفا از معبر اصلی و دسترسی بخش­‌های مسکونی و اداری به معبر جانبی منتقل شدند. با توجه به محدودیت‌های مالی و فضایی پروژه و از آنجا که پروژه با هدف سودآوری و نه با هدف بهره برداری شخص کارفرما طراحی می‌شد رویکردمان نه آفرینش فضایی خاص بلکه ایجاد ارزش افزوده با حداقل هزینه بود!
+  طبقه همکف: پیش بینی کاربری کافه برای طبقه همکف، لزوم حفظ ارتباط حیاط و فضای تجاری را تقویت کرد. از طرفی با توجه به موقعیت مکانی پروژه فضای باز حیاط که در امتداد معبر شهری فضایی دعوت کننده است و می تواند جریان شهری را به فضای داخل هدایت کند کاملا در اختیار فضای تجاری قرار گرفت.
+  زیرزمین: در این طبقه از آنجا که نوع دقیق کاربری مشخصا تعریف نشده بود، تامین نور و تهویه زیرزمین تنها مساله اصلی بود.  ایجاد گودال باغچه راه حل پروژه بود که با توجه به محدودیت سطح حیاط سقف آن با گریلیوم پوشانده شده است.
+  طبقه اول: سکونت سهراب در این تراز بهانه‌­ی ایجاد یک فضای فعال در کنار معماری عملکردگرای پروژه بود. خلق جداره‌­ای که برای مقطعی کوتاه ذهن مخاطب را به ساکن قدیمی پروژه معطوف کند برایمان کافی بود. سازماندهی فضایی پروژه در این طبقه منطبق با مساحت پروژه در ساده ترین شکل ممکن است. با توجه به عدم لزوم نورگیری برای اتاق خواب در شهرستان کاشان ! متقاعد نمودن کارفرما برای جانمایی اتاق در جداره‌­های نورگیر غیر ممکن بود. این محدودیت موجب شد با ایجاد یک گشودگی در سقف نه تنها نور اتاق تامین شود بلکه سایه درختان جانمایی شده در بام قاب هایی هایی دینامیک، یادآور دوره ای از آثار تجسمی سهراب را در ساعات مختلف روز در کف و دیوار اتاق خلق کند!
در طراحی پروژه با استفاده از جزئیاتی کمینه گرا در ساختار با صرفه جویی در هزینه‌­ها، تلاش مان ایجاد یکپارچگی و هم­خوانی بیان پروژه در فرم، مصالح و جزییات در داخل و خارج بنا بوده است.

طراح: روح اله رسولی – فائزه عارف نظری  – white on white studio-
نشاني: کاشان . میدان امام حسین . ابتدای خ امیرکبیر . نبش کوچه مخمل 8 . پلاک 59
زيربنا: 240  مترمربع
مساحت زمین: 110  مترمربع
سازه  قدیم: دیوار باربر – طاق ضربی
سازه جدید: دیوار باربر- سازه فلزی
تاسيسات جدید: شوفاژ + کولر گازی
کاربري قبلي بنا: مسکونی – تجاری
کاربري فعلي بنا: مسکونی – تجاری – اداری
شروع و خاتمه: تیر 1400 – شهريور 1401
عکاس: محمد حسن اتفاق

مدارک فنی

منتشر شده در : سه‌شنبه, 20 فوریه, 2024دسته بندی: طراحی داخلیبرچسب‌ها: , ,